14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Mrwhoopie

Mac mini boot niet na stroompanne

Beste,

Mijn MacMini start niet meer op na een stroompanne, ik krijg het apple logo te zien en het balkje daaronder laad maar bij 3/4 en dan valt hij uittik heb al PRAM reset geprobeerd etc maar niets helpt, ik kan wel in het recovery scherm komen maar Schijfhulpprogramma kan via EHBO de Macintosh HDD niet herstellen (zie ze dus wel staan)
    Ik zou dus Mac OSX opnieuw kunnen installeren maar ben ik dan al mijn gegevens kwijt?Want hij fungeerde als VPN server en al de foto’s stonden er op, muziek vind ik minder erg die heb ik nog op 2 andere Mac’s staan ook.Helaas is de backup HDD ook gestorven.Hopelijk kan iemand helpen.

Bijdrager
    iMad

Bijdrager
    Brombeer

Weet je al of het een stroomuitval of een stroompiek was?
    Want bij een piek ben je fucked.

Moderator
    Night

Oei. Interne HDD én backup HDD alle twee tegelijk overleden. Da’s mooi kl#te dan. Als je wat geld wil spenderen, vraag dan een collega met een Mac en het zelfde OS of hij je wil helpen. Je kan dan met bv. Diskwarrior ($120) of Drive Genius ($99) proberen je schijf te herstellen. (Als je Mac nog een DVD drive heeft, heb je geen collega nodig; genoemde programma’s worden beiden met een opstart-disk geleverd)

Ten tijde van dit schrijven ondersteunt alleen Drive Genius ook APFS schijven. Disk Warrior 6 is nog niet leverbaar.

PS: Wellicht voor de toekomst, om naast je gewone backup ook een cloud backup te overwegen. Zo gebruik ik bv. Backblaze naast mijn daily clone en TM backup.

Bijdrager
    Brombeer
    Night op 25 november 2017

PS: Wellicht voor de toekomst, om naast je gewone backup ook een cloud backup te overwegen.

Of een stick/card/schijfje dat niet aan de 220 hangt.

Bijdrager
    Mrwhoopie

Geen idee of hij een piek gehad heeft, tijdens de omschakeling zou het kunnen maar dan…iMac en andere toestellen stonden ook op en enkel de Mac Mini (A1347)is dus stuk.
    Het rare is ik heb via Target mode opgestart en dan zie je dat de HDD helemaal vol is (wat ook klopte)en als ik OSX wil terug zetten gaat dit niet omdat hij geen schijf vind.
    En op andere momenten lijkt de schijf helemaal leeg te zijn.

Verder ook een dilemma,breng ik de Mini naar de shop voor een bestek?Met het risico dat ze met alle goede bedoelingen de boel helemaal wissen, of breng ik hem direct naar een Firma om de data te laten renoveren maar dan wel wel zonder bestek want de stroomleverancier zal geen kosten gaan betalen voor data recoveryvrees ik.

Moderator
    Night

Via Target mode kun je dan in ieder geval de data veilig stellen (clone) naar een nieuw te kopen externe harddisk. Dan via recovery mode de interne disk wissen en daarna opstarten vanaf die nieuwe backup disk. Daarna clone naar de interne HDD van de Mini.

Dit alles voorop gesteld dat deze niet echt kapot is; d.w.z. dat naast de ontoegankelijkheid van de interne disk nog meer componenten door de stroomstoring zijn beschadigd. Dit kun je het beste inderdaad eerst laten testen door een Apple Repair Center.

Om dit soort taferelen in de toekomst te voorkomen:
    https://www.allekabels.nl/merk/brennenstuhl/stekkerdozen-met-overspanningsbeveiliging.html

Bijdrager
    Wimusia
    Brombeer op 25 november 2017

Weet je al of het een stroomuitval of een stroompiek was?
    Want bij een piek ben je fucked.

Een spannningspiek. Een stroompiek kan niet!

Bijdrager
    McPim

Kan wel. Geeft een spanningsdip :-P

Bijdrager
    Mrwhoopie

Schijf uitgebouwd om op te sturen maar als ik ze via USB aansluit staat er iets van 1,7GB aan data op:( laten herstellen tot een bootable disk zal er wel niet meer inzitten vrees ik.

Bijdrager
    Shmoo

Wel even bij de verzekering een nieuwe computer ophalen. ?

Bijdrager
    Mrwhoopie

Nieuwe Mini kost 800 euro data terug halen zal rond de 500euro uitkomen,hoe graag ik ook een nieuwe mini zou willen…ik wil de verzekering niet bedriegen.

Bijdrager
    KR1275

Software is nooit verzekerd, dus dat kun je op je buik schrijven.

Die HD moet toch nog wel te benaderen zijn?
    Wel triest. Mijn backup zit ook gewoon aan het stroom.

Bijdrager
    Mrwhoopie

Ja ik weet het is triest ik hoop dat ze de schijf kunnen redden, over een paar dagen weet ik het.
    De energie leverancier zal er toch voor opdraaien, ik heb verder zelf alles kunnen herstellen, het is enkel dat en ik was echt geen vragende partij voor deze ellende.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.