12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    MausB

Mac mini als server/bestanden delen via het net

hoi,

ik heb een MacMini en wil graag daar in een publieke map wat bestanden zetten, zodat deze door mijn bandleden te downloaden zijn. dit moet kunnen al weet ik niet hoe, kan iemand mij helpen?

situatie:
    opnames demo van een nieuw liedje. ik speel partijen in, andere bandleden downloaden deze files uit die map en kunnen dan thuis verder.

kan dit? hoe?

alvast vriendelijk bedankt!

Bijdrager
    julesp

Je kan ook Dropbox gebruiken, met 1 account en een (algemeen bekend) wachtwoord, dan kunnen alle bandleden kun mac/windows/linux machtigen om te downladen of te schrijven.

http://www.getdropbox.com

Bijdrager
    MausB

maar dat is weer ‘extern’ en wil het graag makkelijk houden en via mijn eigen mac regelen. werkt voor mij beter dan weer accounts en dat soort dingen. je kan ook een gmail account nemen met een gezamenlijk wachtwoord en dingen daar naartoe mailen, maar dat is minder fijn dan overzichtelijk alles in eigen beheer houden (is mijn persoonlijke mening dan…)
    ik ga het wel ff checken , maar als het gewoon via de mac kan, zou ik graag willen weten hoe dat moet!

Bijdrager
    pinkie

Stom toevallig kom ik dit net tegen http://www.macupdate.com/info.php/id/28112/2peer
    Ik weet niet of dit is wat je zoekt maar het klinkt wel zo. Ik heb er zelf verder geen ervaring mee.

Bijdrager
    julesp

Volgens mij kan het ook met Papaya

Bijdrager
    MausB

ga het allemaal checken! maar waarschijnlijk zit er standaard niet deze toepassing op OSX leopard?!

Bijdrager
    2xdutch

Je zou je mac mini als webserver kunnen gebruiken en via de webpagina’s met link naar je bestanden deze dowmloadbaar maken. Kan ook een site zijn waarop je moet inloggen.

of

Als je mobileme hebt kun je op je idisk in de public folder die bestanden zetten. Je lokale kopie van je idisk syncht met de idisk op de mobileme server en je vrienden kunnen van die public folder de bestanden downloaden. Kan ook weer password beveiligd. En ze kunnen evt hun eigen creaties weer uploaden.

Bijdrager
    MausB

@2xdutch: dat is precies wat ik wil ( je eerste verhaal ) maar mijn vraag blijft HOE doe ik dat???

Bijdrager
    2xdutch

Het zal hier wel ergens beter beschreven zijn. Ik kan er nu niet een boek over gaan zitten schrijven, wordt te laat vanavond. Maar de basics zijn als volgt.

Mac Mini als webserver activeren:
    Systeemvoorkeuren, delen webserver aanvinken.

Pagina(s) maken in iWeb, links naar bestand maken. Publiceren in een map:
    Macintosh HD, Bibliotheek, Webserver, Documents

Testen op je eigen machine.

Leesbaar maken vanaf het internet: In je modem/router port forwarding inschakelen, port 80 forwarden naar poort 80 van je Mac Mini, dus het IP adres van je Mac Mini invoeren. Hoe je dat doet verschilt per modem/router type, lees je gebruiksaanwijzing.

Vindbaar maken vanaf het internet, bijvoorbeeld met een DynDNS account (of als het helemaal mooi moet met een eigen domeinnaam). Het kan zelfs al door gewoon het IP adres dat je ISP aan je toekent door te geven aan je vrienden en dat als URL te gebruiken. Maar pas op dat IP adres is meestal dynamisch, dwz het verandert op gezette tijden.

Het kan op taloze andere manieren, het vereist steeds het een en ander aan achtergrond kennis van netwerken, webservers en IP adressering, afhankelijk van hoe je het doet. Op verschillende sites vind je tutorials, stap voor stap handleidingen etc. gebruik Google!

Kon je me tot hier toe volgen, dan kom je er met wat proberen wel uit. Spreek ik nu al chinees voor je? Vraag je dan af of je er wel aan moet beginnen, c.q. zoek een handig neefje of vriendje die je helpt. :)

Bijdrager
    man

En dan hier nog een keer een vraag (misschien dat jullie ook de deskundigen zijn). Mijn mac mini wil ik als server gebruiken en de publieke map open zetten. Nu staat e.e.a. al aan maar hoe krijg ik deze map voor een ieder op Lezen en Schrijven?
    (nu maakt persoon X een map aan met de bestanden en persoon Y kan er niks mee)

Bijdrager
    MausB

hoi,

het is mij nog steeds niet gelukt. maar bij ip adressen enzo begin ik af te haken…. blijf nog verder ‘prutsen’ en hou jullie op de hoogte. als iemand nog tips heeft in ‘kindertaal’ hoor ik het graag:)

iig bedankt tot dusver!!!

Bijdrager
    Pieterr
    ”#man”

Nu staat e.e.a. al aan maar hoe krijg ik deze map voor een ieder op Lezen en Schrijven?

Bestanden delen in een netwerk
    Mac OS X: problemen met bevoegdheden oplossen

Nadat de gebruiker is opgenomen in de lijst, gebruikt u de driehoekjes naast de gebruikersnaam om bevoegdheden toe te wijzen aan die gebruiker (‘Geen toegang’, ‘Lezen en schrijven’, ‘Alleen lezen’ of ‘Alleen schrijven (Aflevermap)’).

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.