11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Sciron

Mac mini als Backup server

Ik heb veel dingen gelezen op forums, maar krijg niet duidelijk wat ik allemaal nodig heb om een goede backup server te maken. De situatie is als volgt:

Ik wil een backup maken van ongeveer 1TB. En de backup moet overal te raadplegen zijn, daarom dacht ik aan een FTP server(of misschien iets anders?)

Welke programma’s heb ik nodig en kan de mac mini een externe HD van 1 TB aan ??

bvd

Bijdrager
    Pieterr

Kan de mac mini een externe HD van 1 TB aan?
    Natuurlijk. Je kunt er een Firewire dan wel USB schijf aanhangen.

Welke programma’s?
    Wil je alleen Macs backuppen, of ook Windows PCs?
    Zijn de te backuppen computers aangesloten op hetzelfde locale net als de Mac mini?
    Etc.

Bijdrager
    Sciron

Het zijn alleen maar mac’s en de mac mini staat dus ergens anders waar de pc’s staan.

Bijdrager
    Afroman

Misschien totaal nutteloos, maar is 1 Tb wel voldoende?
    Ik zelf heb maar 1 Mac, maar mijn Time Machine disk van 1 Tb is eigenlijk al te weinig(ik heb er 2 nodig)
    Ligt er ook aan wat je wilt backuppen natuurlijk.

Bijdrager
    Sciron

het is enkel en alleen voor documenten. Niet voor zware bestanden, dus 1tb lijkt mij meer dan genoeg. En anders koppel ik er een extra externe HD aan:) Maar ik moet ff een goed programmatje hebben.

Bijdrager
    Pieterr

“Ergens anders”.

Je bedoelt, je wilt over het internet een backup maken naar een Mac mini die op een andere lokatie staat?

Iets vergelijkbaars is KPN Backup online. (Er zijn meer bedrijven die zulke diensten leveren.)

Bijdrager
    Sciron

Ik beschrijf hierboven toch ook dat het waarschijnlijk een FTP server moet worden? Alleen dat ik niet weet welk programma het makkelijkst en fijnst werkt

Bijdrager
    Pieterr

FTP lijkt me niet het meest geschikt voor het maken van backups.

Ik zou eerder aan oplossingen denken gebaseerd op bijvoorbeeld rsync.

Bijdrager
    michelvdb

Laat die FTP. Het is niet veilig omdat alles als plain text leesbaar is, ja ook gebruikersnamen en wachtwoorden. Gebruik minstens SFTP en nog beter SSH.

Bijdrager
    McLoe

Een NAS aan je router (die moet wel geschikt zijn voor externe toegang) lijkt me eenvoudiger en kost minder (ook stroom). Met Chronosync (of zoals Pieterr aangeeft rsync) houd je de documentenmap op je Mac gesynchroniseerd met je NAS, ook via internet.

Bijdrager
    iMad

Als je MobileMe account hebt kan je met Back to my Mac je MacMini overal benaderen.
    Dus met een sync programma of een back-up programma kan je dan altijd een back-up maken.
    Of het met TimeMachine ook wil dat weet ik niet.
    Je kan het proberen als het alleen gaat om documenten, dus alle andere mappen toevoegen bij instellingen TimeMachine en proberen maar. Zal zelf ook eens testen.

Zo jammer dat je niet meer back-up opdrachten met TimeMachine kan maken………………….

Wat betreft Windows weet ik niet of de instelling Back to my Mac erbij staat. (het is geen Mac dus denk het niet)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.