16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    OMT-fan

Mac mini aan Samsung HDTV

Ik heb mijn mini aan een Samsung HDTV hangen.
    Het is een 40 inch UE40C8700.
    Alles werkt perfect, alleen……..

Het beeld is “iets” groter dan het scherm. Hierdoor verdwijnt de rode punt linksboven en ook aan de rechterkant verdwijnt een gedeelte.
    Nu heb ik SwitschresX waarmee je dit waarschijnlijk mee kan/moet corrigeren, maar ik begrijp geen snars van al die termen die daar genoemd worden.

Tot nu toe “moest ik er maar mee leven”, maar nu ik Lion heb ge├»nstalleerd en “schermbreed” een optie is wordt e.e.a. toch storend.

Wie kan mij helpen het scherm op de juiste maat te krijgen?

Bijdrager
    Racketeers

In je voorkeuren / beeldschermen: Daar zit onderaan een schuifbalkje, iets met under / over cast (zoiets) daarmee kan je de grootte van de weergave aanpassen aan je beeldscherm.

Bijdrager
    mattiman

Zit er niet gewoon een underscan optie in je monitor voorkeuren?
    EDIT: ik ben te traag;-)

Bijdrager
    OMT-fan

Kan geen schuifje vinden en als ik de overscan uitzet is het beeld ca. 2cm rondom kleiner dan mijn TV scherm. Oh, ik realiseer me dat ik onvoldoende info geef:
    Mijn mini gaat via HDMI naar mijn reciever Onkyo TX-SR608 en vandaar via de HDMI-out naar de HDTV.

Bijdrager
    TheBigZ

Die 1600×900 is ook niet zo handig, Hans. Stel die gewoon in op 1080p.

Verder zul je ook iets op je TV kunnen instellen mbt “overscan”.

Stel je HDMI ingang (op je TV) in voor “PC mode” (of “native pixels”, of “1 on 1” of hoe ze dat ook noemen).

Bijdrager
    Nick Nack

Let er op: Onkyo’s zijn aardig vervelend als het om doorvoer gaat, hij laat het signaal niet met rust… Bij mij werkt mijn Mini op de TV (direct) vlekkeloos zonder rand. Bij een maat van mij vanaf de Macbook met een Onkyo er tussen lukt het gewoon niet.

Bijdrager
    OMT-fan

Ach hoe dom kan een mens zijn…..
    Ik had natuurlijk eerst naar de instellingen van de Onkyo doorvoer moeten kijken.
    Ik ben daar nu mee aan het stoeien en het is al een stuk beter…. nu nog even “finetunen”

Ik laat nog wat horen, maar voorlopig …. bedankt maar weer.

Bijdrager
    OMT-fan

OK, probleem (lijkt) opgelost.
    De instellingen van mijn TV enigszins aangepast (oa Zoomfunctie).
    Het beeldscherm op 1080p zetten geeft een beduidend kleiner maar vooral veel onscherper letterbeeld.
    De instellingen dus gewoon maar gelaten zoals ze hierboven staan. Ik kan ook geen wezenlijk verschil vinden tussen de 50 Herz en de 60 Herz.
    Schermverhouding nu t.o.v. de TV goed!

Bijdrager
    Racketeers

Op mijn Philips had ik in eerste instantie het beeld geen “invoer voorkeur” meegegeven waardoor de mini als soort van generiek HDMI signaal behandeld werd. Zag er niet uit. Onscherp etc. In de voorkeuren van de TV kan ik aangeven dat het om een computer gaat en als bij toverslag had ik haarscherp beeld… Misschien heeft de jouwe ook zoiets?

Bijdrager
    OMT-fan

Bijdrager
    OMT-fan

Maar het signaal komt niet (meer) van de mini op de TV maar vanuit de Onkyo.
    Zal eens kijken of het ook op de HDMI-in van de Onkyo is aan te geven.
    Overigens met de 60Herz aan en de eerder gegeven instellingen heb ik een goede tekstkwaliteit.

Bijdrager
    TheBigZ

Je moet voorkomen dat er iedere keer op en neer geschaald wordt.

De beste kwaliteit bereik je als je:
    – je Mac 1920×1080 (zonder overscan) laat uitgeven;
    – je Onkyo er met z’n tengels vanaf laat blijven (1920×1080 passthrough);
    – je TV het signaal 1920×1080 ongeschaald weergeeft.

Bijdrager
    stefimke

Ik had vorig jaar ook de hoop om m’n nieuwe Mac Mini (mid2010) in te zetten als mediacenter op m’n Samsung LCD (full HD) TV via een Marantz receiver. (Mac Mini -> HDMI -> Marantz -> HDMI -> TV)

Maar helaas.

De TV heeft de neiging om (te) vaak de “just scan”/”alleen scannen” zoals Samsung pixelmapping noemt) feature te vergeten, waardoor het effect wat de topicstarter heeft optreedt -> overscan.

Het gaat goed als ik de TV op “just scan” zet, vervolgens de Marantz en Mac Mini aanzet (in de juiste volgorde!) en als ik wil stoppen alles in de juiste volgorde uitzet. Eerst Mac uit, dan Marantz uit, dan TV uit.
    Verander ik echter iets in die sequence, zet iemand bijvoorbeeld even de TV op standby en later weer aan, of zet iemand de TV even op een gewoon TV-kanaal of andere HDMI-input, dan is het mis -> overscan.
    Ik kan hier nog wel mee omgaan, maar dit is niet bestand tegen wife/kids gebruik. Ze hoeven maar even de Harmony remote niet goed te richten tijdens het bedienen en het gaat mis en moet je weer diep in de menus van de TV om “just scan” te activeren.

Het gekke (en vervelende) is dus dat ik daar met m’n op exact dezelfde wijze is aangesloten ASRock ION330 met XMBC Live of Windows 7 totaal geen last van heb. Dit lijkt dus sterk op een probleem hoe de Mac met HDMI omgaat.

Moderator
    unSOUND

Dit lijkt dus sterk op een probleem hoe de Mac met HDMI omgaat.

Of hoe de Samsung met een Mac signaal omgaat…:wink: Want het is gek genoeg een probleem wat vooral voorkomt bij Samsung TV’s.

Bijdrager
    stefimke

Dat zou ook kunnen. Ik heb er destijds veel op gezocht en vond meerdere soortgelijke issues. Helaas tot heden nog geen oplossing kunnen vinden, waardoor ik dus een 600 euro Mac Mini onder m’n TV heb staan die amper wordt gebruikt. Zonde.

Bijdrager
    OMT-fan

Nou, inmiddels gebruik ik de mini (ook na de correcties van hierboven) al een tijd tot volle tevredenheid.
    Mijn Mini zit via HDMI-in aan de Onkyo en die gaat weer via HDMI-out naar de Samsung.
    De audio van de TV gaat via dezelfde HDMI kabel (ARC) retour naar de Onkyo en de speakers.
    Ik gebruik de Samsung natuurlijk als TV, tevens als beeldscherm voor de mini, als DVD speler middels PLEX (mini naar TV), via de iPad2 app Remote gebruik ik de mini ook nog als Jukebox (iTunes). Heb dus nu ook de HDD annex DVD/CD-speler die ik had weggedaan. Tenslotte hangt alles in mijn netwerk, zodat ook de Mac op de werkkamer op de HDTV zichtbaar gemaakt kan worden.
    Als afstandsbediening voor al dit moois werk ik alleen nog maar met de iPad2 (Samsung app en Remote), naast een draadloos keyboard uiteraard.

Vanuit al deze systemen werkt de Samsung nu volledig naar behoren en heb ik geen last (nooit gehad ook) dat de instellingen verspringen.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.