18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Gurney

Mac mini aan Hifi installatie via externe geluisdkaart?

Beste mensen,

Ik wil een Mac mini aansluiten op een vrij serieuze versterker/speakercombinatie (Marc Levinson/Piega) voor het afspelen van muziek via Front Row. Het beeld gaat via de DVI uitgang naar een plasmascherm.

Omdat het geluid wat uit de Mac mini komt niet zo heel bijzonder is wil ik graag een externe geluidskaart aansluiten via USB/Firewire die dan vervolgens via L/R naar de versterker gaat.

Ik wil bewust niet de digitale uitgang van de Mac mini gebruiken (via een DAC zou dat het beste geluid opleveren volgens mij) omdat hierdoor de volumeregeling niet meer werkt via de Apple remote (en dat moet gewoon wel werken)

Nu ben ik zelf sinds kort Apple gebruiker en dus nog niet zo thuis in de wereld die Mac heet maar is zo’n externe geluidskaart toch wel mogelijk? (kun je in OS X aangeven dat de geluidsproductie extern geregeld moet worden?) en zijn er hier misschien mensen die daar ervaring mee hebben of wellicht een aantal merken/typen kunnen noemen die kwalitatief goed zijn?

Alvast heel erg bedankt!

Bijdrager
    T-sec

Zou je wel zo veel moeite willen ondernemen voor het uiteindelijke (denk ik) afspelen van hoofdzakelijk .mp3 files met gemiddeld 128-192kb/s wat overeenkomt met net wel-net niet standaard CD kwaliteit?

Moderator
    Koen van Tongeren

Allereerst: nee, ik heb geen ervaring maar ga er net als jij van uit dat het mogelijk moet zijn.
    Maar even een alternatieve oplossing:
    Ben je gehecht aan de Apple remote, of wil je gewoon één remote die alles regelt? In het laatste geval zou je alsnog de Mac mini kunnen aansluiten via een optische kabel en een universele afstandbediening kopen die je de knoppen van de Apple remote leert zodat je er FrontRow mee kan bedienen. Tegelijkertijd leer je de volumeknoppen om het volume van de versterker aan te sturen.
    Zomaar een ideetje:-)

Bijdrager
    Gurney
    ”T-sec”

Zou je wel zo veel moeite willen ondernemen voor het uiteindelijke (denk ik) afspelen van hoofdzakelijk .mp3 files met gemiddeld 128-192kb/s wat overeenkomt met net wel-net niet standaard CD kwaliteit?

Jawel, de database bestaat namelijk uit een bestaande CD collectie die op een zo goed mogelijke kwaliteit wordt geript naar mp3/aac

Bijdrager
    Gurney
    ”Koen

Allereerst: nee, ik heb geen ervaring maar ga er net als jij van uit dat het mogelijk moet zijn.
    Maar even een alternatieve oplossing:
    Ben je gehecht aan de Apple remote, of wil je gewoon één remote die alles regelt? In het laatste geval zou je alsnog de Mac mini kunnen aansluiten via een optische kabel en een universele afstandbediening kopen die je de knoppen van de Apple remote leert zodat je er FrontRow mee kan bedienen. Tegelijkertijd leer je de volumeknoppen om het volume van de versterker aan te sturen.
    Zomaar een ideetje:-)

Dat is niet zo’n gek idee inderdaad. De Apple remote is echter wel lekker dummy proof en een universele remote heeft dan waarschijnlijk weer 50 andere knoppen die je niet gebruikt : /

Bijdrager
    LEXY

Heeft je versterker dan geen remote om daarvan het volume te regelen?

Bijdrager
    Gurney
    ”LEXY”

Heeft je versterker dan geen remote om daarvan het volume te regelen?

Het gaat helaas niet om m’n eigen installatie:cry: maar ik weet niet eens zeker of de Mark Levinson wel een afstandsbediening heeft. Buiten dat wil ik het graag zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken voor de gebruiker zodat’ie met 1 afstandsbediening alles kan regelen.

Bijdrager
    computer space

Zoiets misschien:
    http://www.dolphinmusic.co.uk/page/shop/flypage/product_id/7848
    Zit zelf te kijken en ziet er best leuk uit eigenlijk. Ook powered over Firewire en niet eens zo duur vergeleken bij een amateuristische oplossing als een iMic.

Bijdrager
    mcician

Hangt er vanaf wat je budget is … je zou moeten kijken voor een goede DA converter.

Wat zou je eraan willen spenderen ?

Als je een mooie installatie hebt moet je ook naargelang kijken voor conversie in mijn ogen (of oren?)

grtz

Bijdrager
    Gurney

Ik denk inderdaad dat je van zo’n Behringer niet zo heel veel meer kunt verwachten dan de interne geluidskaart, gezien de prijs ervan (zo’n 75 euro).

Budget is in deze eigenlijk niet van belang, als het maar een kwalitatief hoogstaand product is. Er hoeven ook geen 20 in en outputs op te zitten, het moet gewoon plain simple zijn eigenlijk, maar dan wel van super kwaliteit;)

Ik heb al getest met een DAC van Denon maar het probleem is dan dat je via de Apple remote geen volume aansturing meer hebt en dat is in deze opstelling wel een vereiste.

Bijdrager
    joostovermars

Als je mp3/AAC afspeelt, zelf op de beste instelling geconverteerd, dan nog is het geldverspilling om externe interfaces te kopen. gewoon de koptelefoonuitgang gebruiken. als je het verschil tussen mp3/AAC en CD niet hoort dan hoor je het verschil met zo’n externe interface ook niet.

hoor je dat verschil wel, dan is de beste en goedkoopste oplossing om de CD verzameling als AIF in itunes te zeten, dus ongecomprimeerd. hoewel, dan zul je waarschijnlijk een extra HD moeten kopen :?

Bijdrager
    mcician

behoorlijk prijzig, en misschien wel zwaar overload met de preamps erop … maar toch effe meegeven:

http://www.apogeedigital.com/products/minime.php

http://www.rme-audio.com/english/firewire/ff400.htm

http://www.mhlabs.com/metric_halo/products/mio/

het enige probleem is die overloads aan inputs, maar zeker aan te raden als DA converters …

er bestaat nog beter spul maar dat is volledig onbetaalbaar.

Ik ken de mogeelijkheden niet zo van een mac mini, zitten daar ook van die digitale outputs op als bij een mac pro ? Ik veronderstal van niet. Indien ja, geef een seintje, dan is er nog een andere oplossing mogelijk.

Bijdrager
    computer space

De intel mini’s hebben een digitale in en uitgang, de g4’s alleen via airport express.

Bijdrager
    mcician

dan zou deze een optie kunnen zijn … maar als ik lees dat je als mp3 zou streamen, dan heb je echt wel een pak verlies op je sound en zijn zulke soundcards als emmertjes water naar de zee dragen vrees ik.

http://www.benchmarkmedia.com/dac1/

Bijdrager
    computer space

Maar dan werkt de volumeregeling niet meer. Je zult dus echt een FireWire apparaat moeten hebben dat zich echt plug en play als audio-uit opwerpt.

Bijdrager
    Gurney

Martiniman snapt het:) Bedankt voor de linkjes trouwens!!

Allemaal prachtige natuurlijk die DAC’s, maar ik probeer in deze vanuit “bedieningsgemak” te denken. Als het voor mezelf was dan wist ik het wel, dan pak ik wel even een andere afstandsbediening om het volume te regelen, maar voor een ouder iemand die niet zo technisch/digitaal ondelegd is (en daar ook niet over wil nadenken) moet het gewoon zo simpel mogelijk zijn.

Daarvoor probeer ik en zo goed mogelijk compromis te vinden in een goede externe geluidskaart, en ik denk dat het wel degelijk beter kan dan de onboard sound chip van de Mac mini.

Bijdrager
    mcician

nou

neem dan zo een FW interface, dan kan je toch ook je volume regelen in iTunes.
    Ik heb geen verstand van die Front Row, maar ik veronderstel dat je daarmee toch je itunes kan bedienen ?

Dan zet je die output op je FW op een bepaald niveau en dan regel je volume met je afstandsbediening van je mac …

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.