22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    McJohn

Mac Mini: A Story of Unfortunate Events

Mijn Apple verhaal begon in Juni 2006 toen ik fier als een gieter met mijn blinkende Intel Mac Mini thuiskwam en hem fier aan de familieleden voorstelde. Zo klein en toch zo krachtig! Jaja, ik was een happy Belg!

September 2006 – Mijn Mini slikt een DVD,..en spuugt die niet meer uit! Paniek alom! Met pijn in het hart stuur ik mijn mini richting authorized reseller! Daar wordt een defecte SuperDrive vastgesteld en wordt deze vervangen. Het kan gebeuren,…

Oktober 2006 – Net wanneer ik bekomen ben van mijn eerste tragedy slaat de wet van Murphy weer toe! Deze keer wil mijn Mac geen enkele DVD/CD (en ik heb er héél wat liggen in mijn kast) niet aanvaarden. Spuugt ie gelijk weer uit! Wederom stuur ik mijn Macje met pijn in het hart richting reseller! Daar wordt weer de SuperDrive vervangen. Leuk,..déja vu?

Januari 2007 – Ramp oh,..ramp! Mijn Mini heeft een maximale uptime van 25 minuten of valt om de haverklap uit! Ik kan die mini wel een klop geven, maar doe het net niet! Wederom sturen wij de liliputter richting reseller! Daar wordt het logic board vervangen,..kwestie van es af te wisselen qua herstelling!

Juli 2007 – Tiens,..dat ie het zo lang heeft volgehouden,..Superdrive wordt soms niet herkend,…soms wel herkend,…en dit in een tijdspanne van 10 minuten. Soms wordt ie een ganse dag WEL herkend,…som een ganse dag niet! (tzal misschien aan het weer liggen of zo?) Redelijk pissed, maar toch beleefd stuur ik hem weer op naar mijn Reseller. Ik zeg hen duidelijk dat de maat vol is en ik het toestel verre van vertrouw! Aangezien ze de leuke historie zien in hun logboeken EN wegens het feit dat ik alles nauwkeurig heb bijgehouden met screenshots, geeft mijn reseller mij gelijk!

Augustus 2007 – September 2007

Doch als klant moet ik zelf aan Apple vragen om een nieuw toestel! OK, geen probleem. Bel ik eventjes naar Apple Benelux. Daar wordt ik door een juppie om mijn serienummer gevraagd: geen probleem! Volgende vraag: “Wanneer is uw toestel gebouwd? oops Hoe kan ik dat nu weten,..je hebt toch een serienummer! Zoek het op! De juppie raadt mij aan om het toestel nogmaals naar de reseller te brengen om een hardware checkup en er wordt een Apple Casenummer opgesteld! De reseller zelf kan de oorzaak van het euvel NIET vinden maar erkend het probleem duidelijk en staat als een muur achter me! Wederom wordt er naar Apple gebeld. Daar verteld een andere juppie dat het toestel mogelijk buiten de garantie valt! Fijn! Mooie service! Laat het probleem lekker aanslepen tot het buiten garantie valt en laat de klant daarna maar lekker zooien! De reseller, Sagam Graphic, (toch wel groot bedrijf die héél wat grafische bedrijven van Mac’s bevoorraad) laat het hier niet bij en vraagt met drang een nieuw toestel aan wegens TE veel klachten/herstellingen op korte termijn.

Het toestel wordt richting Apple gestuurd en daar ondergaat het zogezegd “intensieve” tests die niks foutief aantonen aan het toestel. Het toestel keert na ruim 14 dagen terug naar de reseller en wordt dan gewoon naar mij opgestuurd. Blijkbaar hebben ze gewoon mijn HD gewist (na aanvraag door de reseller aan mij, waar ik op inging). Ik laat het toestel testdraaien op onze prepress en ontdek dat tijdens het ontwaken van de sluimerstand het toestel automatisch reboot.

Ik bel weer naar de reseller en ik moet eventjes een plist verwijderen. Dit lijkt niet te helpen en diezelfde dag dat ik hem terug krijg stuur ik hem weer naar de reseller. Daar wordt wederom het probleem herkend.
    Men stelt voor om het OSX systeem te herladen,..dit veeg ik van tafel aangezien Apple dit reeds gedaan heeft,..en zeg nu zelf,..wie zal het beter weten OSX te herinstalleren,…Apple zelf of de reseller?
    Het leuke is dat ik dit probleem al es gehad heb tentijde van net voor mijn eerste logic board vervanging.
    Na vervanging van de logic board had ik dit probleem NIET meer.

Omdat de logic board dus reeds vervangen geweest is en het weeral een probleem bevat vraag ik wederom om een nieuw toestel. Apple zegt dat ik in geen geval een nieuw toestel ga ontvangen. Dit komt bij mij erg hard aan. Ik voel mij enorm gepickeerd en ik begrijp de reactie van Apple totaal niet! In mijn ogen is Apple een firma die geen grijntje respect heeft voor zijn gebruikers.

Dit zit mij momenteel het meeste dwars:

Ik heb tot op heden geen verklaring gekregen, noch van Apple, noch van mijn reseller die het superdrive-herkinnings probleem verklaard. Ik zit nu met een 2de probleem opgescheept die erop wijst dat er iets mank loopt met mijn moederbord. Ik vermoed erg sterk dat het defecte logic board tevens ook de oorzaak is van mijn Superdrive-herkenningsprobleem in OSX. Waarom Apple mij zo bot behandelt en zo begint te zanniken over hun garantietijd is mij totaal onbekend en vind ik onbegrijpelijk.

Apple schiet hier serieus te kort en ik overweeg iedere mogelijk om te bekomen waar ik als klant recht op heb. De rotte kant van de “Apple” toont zich,..en tis geen schone kant!

Inactief
    Anoniem

Wow, wat een verhaal.:oops: Dus stel als ik hetzelfde met mijn iMac krijg. Vandaag opgehaald en de DVD-brander doet het niet. Moet ik dan via Apple Nederland een nieuwe regelen:x

Bijdrager
    McJohn

Haha,…nee,…pas als je een jaartje op de sukkel bent net als ik,..zou je daar in principe recht op hebben. Maar euh,…neem toch maar AppleCare:)

Als ik misschien in januari een nieuwe Mac zou kopen,…zal dan hoogstwaarschijnlijk een iMac wezen,…en dan neem ik op aanraden van enkele bevriende Apple gebruikers wel die AppleCare erbij.

Ze gaan me geen 2 keer deze toer lappen.

Inactief
    Anoniem
    ”JohnBeeck”

Apple schiet hier serieus te kort en ik overweeg iedere mogelijk om te bekomen waar ik als klant recht op heb. De rotte kant van de “Apple” toont zich,..en tis geen schone kant!

Één jaar en een paar maanden… terwijl je in België twee jaar garantie hebt. Mijn tip: speel het hard. Blijven zeuren, bel ze… geef niet op. Apple weet dat je twee jaar garantie hebt, maar ze willen het nog niet echt toegeven. In Zwitserland en Noorwegen geven ze (als ik me niet vergis) drie jaar. Exact hetzelfde apparaat, gewoon een ander land.

Bijdrager
    migel

lollll

Bijdrager
    Quaint

@ MacApp: niet Apple, je dealer! (tenzij via de online Apple store gekocht natuurlijk, dan is die de verkopende partij).

Hetzelfde geldt voor de topicstarter!

Bijdrager
    1984
    ”Quaint”

@ MacApp: niet Apple, je dealer! (tenzij via de online Apple store gekocht natuurlijk, dan is die de verkopende partij).

Het is een product van Apple, en uiteindelijk blijven die verantwoordelijk voor vervanging.

Bijdrager
    Quaint
    ”1984″
    ”Quaint”

Het is een product van Apple, en uiteindelijk blijven die verantwoordelijk voor vervanging.

Zou je denken? Volgens mij denkt de wet daar iets anders over hoor. Als ik vandaag een iMac koop, met een schijnbaar kapotte drive, moet de dealer hem vervangen (wat de dealer daarna met Apple regelt is zijn zaak).

Inactief
    Anoniem
    ”Quaint”

Zou je denken? Volgens mij denkt de wet daar iets anders over hoor.

Volgens mij niet, maar ik kan me vergissen. Het eerste jaar moet je je dealer aanspreken op fouten, daarna is het Apple.

Ik hoorde dat ze er een ongelooflijke hekel aan hebben, maar dat de trend duidelijk zichtbaar is. De positie van de consument in de EU wordt steeds sterker, dus uiteindelijk moeten ze wel toegeven.

Dus: bellen & e-mailen… en desnoods dreigen met een rechtzaak (= advies van iemand bij Apple).:?

Bijdrager
    1984

Stel dat je hem Hier hebt gekocht,:oops:

Bijdrager
    joasdekker

heeft apple je dan niet precies waar ze je willen hebben wanneer je applecare aanschaft?
    Je voorkomt dan welliswaar een hoop eventuele narigheid, maar bent ook weer enkele honderden euro’s lichter ten gunste van de beurs van apple

Bijdrager
    Oppie
    ”1984″
    ”Quaint”

Quaint heeft gelijk. De (NL) wet is expliciet: je doet zaken met de leverancier, en die is verantwoordelijk voor een (goed) product. Ook na het aflopen van de fabrieksgarantie, die je strict genomen dus helemaal niet nodig hebt. Hoe de leverancier het weer regelt met de fabrikant/producent/importeur is zijn zaak.

Maar is dat hier al niet vele malen voorbij gekomen?!

Bijdrager
    Oppie

(Tja, linken kan ik ook :lol:
    leest overigens niet erg prettig…)

Er zijn twee soorten garanties.

Wettelijke garantie
    U heeft wettelijk gezien altijd recht op een deugdelijk product. De eerste zes maanden na aanschaf profiteert u bovendien van een verlichting van bewijslast.

Als het product binnen zes maanden na de aanschaf kapot gaat of een mankement vertoont, dan moet de verkoper aantonen dat dat door uw schuld gekomen is. Anders hebt u recht op herstel of vervanging van het product of, als dat niet mogelijk is, op teruggave van de aankoopprijs.

Met een tegoedbon hoeft u geen genoegen te nemen.

Verkopers- of fabrieksgarantie
    Daarnaast kan de verkoper of de fabrikant u een speciale garantietermijn geven. Hij garandeert hiermee dat u een bepaalde periode goed gebruik zou kunnen maken van wat hij aan u heeft geleverd.

Ook dan heeft u recht op herstel of vervanging of als dat onmogelijk is, teruggave van de aankoopprijs gedurende de hele garantietermijn.

Soms bestaat de mogelijkheid van bijkopen van extra verkopers- of fabrieksgarantie.

[size=14:6b0512279c]Koopovereenkomst met de verkoper
    Bij aanschaf van een product gaat u een koopovereenkomst aan met de verkoper. Die is degene die u een deugdelijk product moet leveren; hij mag u bij een slecht (ondeugdelijk) product niet doorverwijzen naar de fabrikant. De verkoper moet zelf voor een oplossing zorgen.

De verkoper kan op zijn beurt vervolgens wel zelf aankloppen bij de producent, maar daar hebt u als consument niets mee te doen.

Geen overeenkomst met de fabrikant
    Met de fabrikant hebt u geen overeenkomst gesloten. Gaat u met uw ondeugelijk product toch direct naar de fabrikant, dan is deze vrij om aan de garantie allerlei beperkingen te verbinden. U moet dan bijvoorbeeld arbeidsloon betalen als een product moet worden gerepareerd.

Fabrieks- of verkopersgarantie kunnen overigens nooit afbreuk doen aan uw rechten volgens de wet; die gelden altijd.[/size:6b0512279c]

Bijdrager
    McJohn

Mijn dealer is geen Apple Store die in de straat tegenkomt. Het is een bedrijf die grafisch materiaal levert aan gans België. Dwz, Apple computers, plotters, grafische hardware, machines,…

Ik vraag mij gewoon af of het zin heeft om geld te dokken voor eventuele gerechtskosten. Ik zal het waarschijnlijk wel winnen. Maar dan ben ik wel lekker méér geld kwijt. Voor dat verloren geld koop ik mij dan liever een nieuwe iMac, die uberhaupt vlugger is dan die mac mini.

De ene zegt dat bad publicity Apple kwetst. Ik geloof er niet in. What do they care.
    Apple zal er niet failliet van doorgaan hoor.

Ik heb mijn Mac nog altijd niet terug tot op dit moment.
    Het toestel is nu 2,5 maand tussen dealer-apple.

Eerlijk gezegd eh,..als je al een jaar problemen hebt eh,…wil ik er zo snel mogelijk vanaf zijn.

Nogmaals: Proceduren voor een Mac van circa 1000 euro,…waar ik misschien 1000 euro of zo gerechtskosten zou moeten aan spenderen,… is voor mij een verlies van 2000 euro,… een slechte mac + extra kosten. Terwijl het nu slechts 1000 euro is. Die 1000 euro kosten die ik zou hebben geef ik liever aan nieuw krachtiger toestel dan aan een of andere advocaat die er gewoonweg mee een nieuwe BMW mee koopt.

Had het nu een macpro van 5000 euro geweest,… dan zou ik dat belist doen.
    Maar in mijn ogen is het niet echt waard. Ik kan het wel doen om Apple te kloten, maar dan ben ik toch den dupe omdat ik een extra 1000 euro armer ben. Apple zal er niet om mekkeren,…

That’s the way it is. Ik hoop alleen dat sommige Maccers es een klein beetje meer realistischer komen en zien dat Apple geen firma is van melk en honing. Apple is net zoals alle grote firma’s, arrogant.

Ironie: Zelfs met mijn PC’s heb ik nog nooit zo een situaties meegemaakt!

Inactief
    Anoniem
    ”migel”
    ”MacApp”

Wow, wat een verhaal.:oops: Dus stel als ik hetzelfde met mijn iMac krijg. Vandaag opgehaald en de DVD-brander doet het niet. Moet ik dan via Apple Nederland een nieuwe regelen:x

heb je hem nog steeds niet terug dan?

Jawel, maar hij doet het nog niet:x Succes met je MacMini trouwens:wink:

Bijdrager
    Oppie
    ”JohnBeeck”

That’s the way it is. Ik hoop alleen dat sommige Maccers es een klein beetje meer realistischer komen en zien dat Apple geen firma is van melk en honing. Apple is net zoals alle grote firma’s, arrogant.

Waarom die ‘les’?
    Er komen al jaren hier dit soort ervaringen door, niks nieuws onder de zon. Ook niet nieuw is dat er ook mensen zijn met wèl goede ervaringen bij Apple of een dealer.
    Het is net een gewoon bedrijf, zoals er ook met Miele, LG, Volvo, etc, etc dit soort negatieve en positieve ervaringen bestaan.
    Helaas, het is niet anders.

Bijdrager
    McJohn

Omdat sommige mensen Apple zien als het bedrijf van melk en honing,..alles wat Apple zegt is juist en alles wat Apple maakt is goed. Althans zo komt het bij mij toch over.

Sorry als ik hier sommige in hun raap schiet hiermee,…maar je moet snappen dat ik momenteel verre van happy ben.

Inactief
    Anoniem

Hier heb je helemaal gelijk in:wink:

Bijdrager
    McJohn

Mensen,

Ik heb vandaag van Apple schitterend nieuws gekregen.

Ik krijg, na alle ellende en leed, gratis een gloednieuw toestel
    En het is meteen het allerlaatste nieuwe model die er op gebied van Mac Mini te koop is!

Intel Core2Duo 2,0 Ghz, 2 GB geheugen, 120 GB HD

Een pak sneller dus dan de CoreDuo 1,66 die ik voorlopig heb!

Mijn oude behekste toestel wordt opgehaald,..en als ze hem ontvangen hebben wordt er een nieuw
    toestel opgestuurd!

Schitterend nieuws dus en heb mij meteen voorgenomen om meteen AppleCare erbij te kopen.

Inactief
    Anoniem
    ”JohnBeeck”

Ik heb vandaag van Apple schitterend nieuws gekregen.

Zie je wel: de aanhouder wint. Gefeliciteerd… en meer succes met deze.:wink:

Bijdrager
    sypie

De aanhouder wint inderdaad…

….AppleCare erbij te kopen.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.