14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    paul pieket

Mac mini 2020

Hallo, vandaag een Mac mini 2020 besteld. Nu vraag ik me af hoe ik de draadloze muis en het toetsenbord gekoppeld krijg. Met het installeren zou dat eigenlijk al direct moeten werken.  Of moet ik beginnen met een oude bedrade muis en toetsenbord?

Heeft iemand ervaring hiermee?

Bedankt, Paul

Bijdrager
    FABMAC

Als je hem aanzet voor je de computer opstart zou hij het moeten doen. ( Daarna kan trouwens ook wel…) Maar……dat is iets waar je even op moet letten. Op internet zijn er ook veel problemen gemeld met bluetooth van de Mini. Hoeft niet, maar als je problemen zou ondervinden weet je waar het aan kan liggen.

Bijdrager
    Quokka_61

Wanneer je de Mac Mini M1 uit de doos haalt en voor de eerste keer opstart, zul je er in eerste instantie een bedrade muis en dito toetsenbord aan moeten hangen. Ben je door de opstartfase heen, dan worden muis en toetsenbord via bluetooth ook onbedraad herkend. M.a.w.: het ‘draadje’ heb je voor muis en toetsenbord maar één keer nodig. Mijn (onbedrade) eerste generatie Magic Mouse werd niet via bluetooth herkend; om mijn MM M1 aan de praat te krijgen, kon ik daarom ook nog een nieuwe bedrade magic mouse aanschaffen…

Bijdrager
    Vroegah

Een bedrade Magic Mouse?? die zit niet in het assortiment, of je moet de oplaadkabel bedoelen…

Je kan voor de eerste setup de allergoedkoopste bedrade muis en keyboard gebruiken, merk maakt niet uit:-)

Sleutelbeheerder
    Night

Quokka_61 op 7 januari 2021 om 17:48

Wanneer je de Mac Mini M1 uit de doos haalt en voor de eerste keer opstart, zul je er in eerste instantie een bedrade muis en dito toetsenbord aan moeten hangen. Ben je door de opstartfase heen, dan worden muis en toetsenbord via bluetooth ook onbedraad herkend. M.a.w.: het ‘draadje’ heb je voor muis en toetsenbord maar één keer nodig. Mijn (onbedrade) eerste generatie Magic Mouse werd niet via bluetooth herkend; om mijn MM M1 aan de praat te krijgen, kon ik daarom ook nog een nieuwe bedrade magic mouse aanschaffen…

De gebruiksaanwijzing noch de Apple site maakt hier melding van. Het is ook niet ‘des Apples’ om een computer te leveren waarmee je eerst bij de buren langs moet gaan om een toetsenbord en muis te lenen. Ik vind dit dan ook een vreemd statement.

Bijdrager
    paul pieket

Dank voor de goede raad. Gaat zeker lukken nu.

Groet, Paul

Bijdrager
    Vroegah

Night, komop nou. Apple adverteert de mini al sinds jaar en dag met BYODKM toch? Of je die nou bij de buren gaat lenen is niet hun zorg 😆

Sleutelbeheerder
    Night

Ja dat snap ik. Maar een eigen officieel toetsenbord (en muis) moet dan toch gewoon ondersteund worden? Of deze nu draadloos is of niet. Want met de standaard bijgeleverde Lightning naar USB kabel kan je deze gewoon gebruiken in de setup. Okee, ik ben het met je eens, dan is het ding ineens niet meer een draadloos, maar bedraad toetsenbord 😛

Bijdrager
    Quokka_61

@Night: zo vreemd is mijn ‘statement’ niet, en zeker niet als je er even over nadenkt. Voordat de Mac Mini M1 is geconfigureerd, worden bluetooth muizen en toetsenborden niet herkend, en met de bluetooth Magic Mouse 1 waarover ik beschikte (het eerste model met batterijen, maar zonder oplaadkabel) kon ik dus niks. Om de configuratie-assistent te kunnen doorlopen, zul je een muis en toetsenbord met een Lightning-naar-USB-kabel op de MM M1 moeten aansluiten. Door dat de doen koppel je de muis en het toetsenbord als bluetooth-apparaat aan de computer, en wanneer de configuratie-assistent eenmaal doorlopen is, werken muis en toetsenbord ook draadloos. Dit is dus de reden waarom ik schreef dat ik, om mijn MM M1 aan de praat te krijgen, eerst een nieuwe ‘bedrade’ muis kon aanschaffen, waarbij ik (@Vroegah) met ‘bedraad’ uiteraard verwees naar een Lightning-naar-USB-kabel. Ik koos voor een Magic Mouse 2, maar ik zal niet beweren dat het met door andere leveranciers geleverde bluetooth-muizen die met een Lightning-naar-USB-kabel kunnen worden aangesloten niet ook gelukt zou zijn. Zie verder het volgende support-artikel van Apple zelf: https://support.apple.com/nl-nl/HT201178

Dat de Lightning-naar-USB-kabel niet uitsluitend dient om de Magic Mouse 2 of het Magic Keyboard op te laden, maar ook om deze ‘peripherals’ te koppelen, blijkt ook uit het volgende. Elke keer dat ik mijn Magic Keyboard tussen mijn iMac 27″ en mijn MM M1 verplaats, wordt deze in eerste instantie niet herkend. Ik moet het toetsenbord dan eerst met de Lightning-naar-USB-kabel op hetzij de iMac 27″, hetzij de MM M1, aansluiten voordat ik er wat mee kan. Trek ik vervolgens de kabel los, dan verschijnt een melding in beeld dat het toetsenbord is ‘aangesloten’, waarmee kennelijk bedoeld wordt dat het toetsenbord via bluetooth is gekoppeld. Sjouw ik het toetsenbord vervolgens weer naar mijn andere computer, dan wordt deze opnieuw eerst niet herkend, en zal ik hem eerst weer met de kabel moeten aansluiten, met vervolgens hetzelfde resultaat. Het lijkt er hiermee op dat een Magic Mouse 2 of Magic Keyboard maar met één computer tegelijk ‘gekoppeld’ kan zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 4 dagen geleden door Quokka_61.
    Sleutelbeheerder
    Night

Lang verhaal dat ik samenvatte in de laatste zin van mijn vorige post 🙂 Je hebt gewoon gelijk met iets dat eigenlijk voor elke Mac mini geldt, niet alleen voor de M1.

Bijdrager
    yanmik

Hier ook een MacMini M1

Bij eerste keer opstarten had ik een bedraad toetsenbord aangesloten en draadloze Magic Mouse

Deze draadloze bluetooth muis werd wel direct herkend.

Bijdrager
    feek

Natuurlijk hoef je niet met een bedraad toetsenbord of muis te beginnen (dat hoeft toch ook niet met een iMac die standaard met draadloze muis en toetsenbord wordt geleverd).

Als je splinternieuwe muis en toetsenbord bij je Mac mini hebt gekocht, hoef je ze alleen maar aan te zetten en worden ze beiden zeer waarschijnlijk direct herkend (omdat ze nog nooit eerder zijn gepaird met een ander apparaat, dus gaan staan in pairing mode).

Als je een bestaande muis en toetsenbord gebruikt, zorg er dan even voor dat ze eerst bij de computer waaraan ze gekoppeld zijn, de bluetooth pairing verbreekt en zet ze vervolgens uit. En als je ze aanzet in de buurt van je nieuwe Mac mini zullen ze (vergelijkbaar met een nieuw exemplaar) direct pairen.

Bijdrager
    KarelWillem

Apple weet het zelf ook niet helemaal.

Soms lukt het mensen in één keer, en soms ook niet.

I contacted Apple and after some deliberation they confirmed that initial set up must be done using a wired mouse and keyboard. I am borrowing the last one that I gave away over ten years ago (progress eh). Will then purchase new kit.

Bijdrager
    Quokka_61

Als je splinternieuwe muis en toetsenbord bij je Mac mini hebt gekocht, hoef je ze alleen maar aan te zetten en worden ze beiden zeer waarschijnlijk direct herkend (omdat ze nog nooit eerder zijn gepaird met een ander apparaat, dus gaan staan in pairing mode).

De adder onder het gras bestaat hier uit de woorden ‘zeer waarschijnlijk’; dit is een aanname en geen feitelijke waarneming. Mijn feitelijke waarneming is dat mijn ongepaarde Magic Mouse 1 niet werd herkend. Mede gezien yanmik’s ervaring dat zijn / haar draadloze bluetooth wel meteen werd herkend, lijkt het er inderdaad op dat, zoals KarelWillem schrijft, het bij sommige eigenaren van een Mac Mini M1 wel in één keer lukt, en bij anderen niet. Zie verder opnieuw het support-artikel van Apple zelf waarin bevestigd lijkt te worden dat een bekabelde muis en toetsenbord nodig zijn voor de setup: https://support.apple.com/nl-nl/HT201178

Of TS paul pieket aan deze ervaringen iets heeft is ondertussen de vraag 😉

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door Quokka_61.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.