5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    plonserd

Mac Mini 2018 RAM lijkt makkelijk te upgraden

Dit kwam ik tegen op Macrumors:

https://forums.macrumors.com/threads/is-ram-upgradeable-in-the-mac-mini.2150796/page-16#post-26769352

Ok, steps taken:
    – remove plastic bottom (pray off)
    – unscrew metal base – be very careful – wifi connection cable is super short
    – unscrew wifi connector and undo the wifi connector cable
    – unscrew fan (4 screws) and lift it up
    – remove two large screws on the motherboard
    – undo two connectors at the back of the motherboard (one is psu, second no idea)
    – slide off the motherboard
    – unscrew ram cage (4 screws)
    – remove rubber sides from ram
    – remove ram
    – put new ram in – do it properly (there are two tiny holes on the bottom of the sticks – they need to align once inserted)
    – reverse and enjoy.

Be super careful and take your time. I am not great at writing things up, sorry folks.

8 schroefjes dus… Na een hele dag iFixit in de gaten te houden is er toch iemand al in geslaagd om een ram upgrade te doen. Ik ga dan nu ook onmiddelijk m’n basemodel (met uitbreiding naar 6 core, maar dus wel 8gb ram en 128gb ssd) bestellen.

Ram zelf upgraden en externe SSD’s gebruiken. Ik ga ‘m enkel en alleen voor Ableton en Logic gebruiken, en hou m’n Macbook Air bij voor al de rest.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@plonserd,

Externe SSD’s zullen langzamer zijn dan de interne verwacht ik.

Zelf RAM upgraden, zal niet zoveel schelen, “los” 16 GB RAM kost al gauw 200 euro en je loopt het risico dat dat geheugen niet compatible kan zijn.

Bijdrager
    Brombeer

Soulshaker had voor een vergelijkbaar draadje al een tear-down-video gevonden.

Bijdrager
    plonserd

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 8 november 2018 om 09:03</p>
    @plonserd,

Externe SSD’s zullen langzamer zijn dan de interne verwacht ik.

Zelf RAM upgraden, zal niet zoveel schelen, “los” 16 GB RAM kost al gauw 200 euro en je loopt het risico dat dat geheugen niet compatible kan zijn.

NVME via TB3 begint stilaan op te komen, is ook heel snel en kost een pak minder. Los daarvan is snelheid ook relatief.. Ik heb nu een externe SSD via USB3 en ik heb nooit het gevoel dat dit niet voldoet..
    Zelf naar 16gb ram upgraden bespaart je idd hooguit 50 euro, maar ik wil er graag 32 in. Aangezien ik ‘m alleen voor audio gebruik en redelijk zware plugins tegelijk wil draaien is genoeg werkgeheugen geen overbodige optie. En dat scheelt al snel meer dan 200 euro als je’t zelf doet. Dat is nu ook weer niet zo gek veel, maar ik ken leukere dingen om 200 euro aan uit te geven:)

Bijdrager
    computer space

Er is nog een reden om zelf RAM te upgraden: je kunt 1 reepje van 16GB kopen, en dan heb je 20, en je kunt later nog eens 16 bijsteken. Koop je 16 bij Apple, dan krijg je 2x8GB, en dat schiet niet op.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.