11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    StephanMac

Mac Mini 2014 voor mediacenter doeleinde

Hoi!

Ik zal eerst even vertellen waar naar ik opzoek ben. Ik zoek een mediacenter voor aan mijn televisie. Wat moet ik daar mee kunnen doen?

1. Films kijken in Full HD/3D en DTS geluid
    2. Muziek kunnen luisteren via Spotify en vanaf netwerk schijf.
    3. Websites bezoeken die niet worden ondersteund op de iPad vanwege te kleine scherm.
    4. XBMC of Plex als media software

Dit zijn mijn belangrijkste punten wat hij moet gaan doen. Ik kan helaas nog weinig informatie vinden over de nieuwe mac mini met betrekking tot Full HD en DTS geluid. Heeft iemand hier ervaring mee?

Tevens zou ik graag een extra harddisk willen plaatsen zo als in de vorige versie kon maar ik begreep dat dit niet meer mogelijk was? Net als extra geheugen plaatsen in de mac mini?

Ik zit te twijfelen tussen de 1,4 en de 2,6-GHz dual-Core Intel Core i5 versie van de Mac Mini

Ik weet dat ik twee weken mag proberen maar zou graag eerst jullie ervaringen willen weten!

Bijdrager
    Koning Frank

Een mac mini is veel te duur als media center. Het kan wel, maar je jezelf een hoop geld besparen als je zelf wat bouwt (resultaat is hetzelfde).

Bijdrager
    StephanNL

Vragen als deze zijn erg moeilijk te beantwoorden zonder je budget te weten. Het kan zo eenvoudig: Heb je het geld er voor (over) dan moet je het gewoon doen. Anders kun je naar een alternatief kijken. Via Plex kijk je films die reeds op je (andere) Mac staan. Je Mac Mini sluit je gemakkelijk aan op een geluid-set.

Bijdrager
    TKroon

Als het puur als mediacenter is, heb je aan de basisversie genoeg. Ga je hem echter ooit nog gebruiken voor zwaardere taken, pak dan de duurdere versie. Voor een filmpje kijken heb je geen 2,6 GHz i5 voor nodig en ook geen 8 GB RAM. Wellicht is een 2011 of 2012-Mini op Marktplaats ook interessant. Ziet er hetzelfde uit, ook een i5, ruimte voor een extra harde schijf en het RAM is uitbreidbaar.

Bijdrager
    hnijveen

Prima tip van Thomas. Ik heb nog een oudere mini mac en daar gaat het ook prima mee (plek / xmbc / iTunes enz). Moet wel zeggen dat sinds Netflix (US) en Spotify ik nog nauwelijks gebruik maak van de mini. Apple TV voldoet in dat geval al.

Bijdrager
    Raddie

@hnijveen: Gewoon even uit nieuwsgierigheid (en omdat ik dat ook wel wil): hoe kijk je Netflix met US content? Ik heb gemerkt dat Netflix de content aanpast aan het land waar je verblijft. Als ik in de VS ben kijk ik met mijn NL abonnement dus naar US content. Maar kan dat ook redelijk eenvoudig en betrouwbaar vanaf een apparaat in NL?

Bijdrager
    hnijveen

Ik maak gebruik van een vpn verbinding (http://www.unblock-us.com) – kost me een paar euro’s per maand en gebruik het vooral voor Netflix en BBC iPlayer. Bevalt prima (ik merk bij normaal gebruik geen enkele performance downgrade). Een no cost (wel meer werk) alternatief is: http://www.netflixfixer.com/2014/02/american-netflix-dns-codes-roundup-pt2.html – maar er zijn vast veel meer.

Bijdrager
    Raddie

@hnijveen: Dank. Ik ga er binnenkort induiken. Mooi klusje voor de kerstvakantie.

Bijdrager
    computer space

Tja, met een ferrari naar de lidl…
    Neem iig een oude, daar kun je nog 2 hd’s instoppen of zelfs een br speler. 2010 modelletje blijft beste mediaspeler en kun je wel voor 200-250 vinden.
    Maar met een Q1900 bord, win 8/linux ben je nog beter uit (4 satapoorten, 60€ excl ram/hd, max 16TB opslag, 10 watt max power use, ventilatorloos, meer softwareopties).

Bijdrager
    hokkie

Erg blij met mijn Hackintosh…8-)

Bijdrager
    StephanMac

Sorry voor mijn verlate reactie maar mijn budget is 800 / 850 euro.

Mijn voorkeur voor OS is Windows 8.1 of OSX.

Waarom ik naar een wat recentere modellen kijk is omdat ik een vloeiend systeem wil hebben. Het moet vlot reageren en niet alleen FullHD afspreken maar ook 3D zonder veel haperingen.

Mijn ervaring is met soort gelijke Q1900 bordjes dat deze niet vloeiend werken? Ik weet niet of het ondertussen veel is veranderd.
    Je hebt wel een punt omdat ik dan een storage en mediacenter in één systeem kan hebben voor ietjes meer dan een middelste mac mini.
    Azerty Winkelwagen met Q1900 en extra

Mijn keuze ging eigenlijk voor een mac mini omdat het gewoon werkt zonder veel gedoe. De meeste websites werken perfect onder OSX en Windows 8.1 en software werkt er goed onder voor wat ik er mee doe.

Vergeten bij te zegen ik wil er ook Microsoft Office op hebben dus daarom valt Linux af (nee geen interesse in opensource pakketten).

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.