10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Marcel

Mac mini 2014 SSD

Gisteren de Mac mini HD vervangen voor een SSD 750 EVO van Samsung. Dat viel knap tegen want alles moest eruit om bij de HD te komen. Inmiddels zit alles er weer in en werkt hij weer voortreffelijk. Ik wil wat tips geven voor mensen die hier ook aan gaan beginnen.

Plaats de SSD in een huis bv Sharkoon voor € 12 maar ook andere huizen zijn geschikt
    Maak met Carbon Copy Clooner (14 dagen gratis) een kopie naar de SSD. (ik heb hem gekocht super handig) Test de SSD door ervan op te starten.
    Kijk op you tube voor een beschrijving van de werkzaamheden.
    Maak bv met je telefoon een opname voordat je iets losmaakt, erg handig bij het weer in elkaar zetten.
    Zet trim support aan in mbv terminal na installatie
    Voor de mini 2014 heb je andere Torx schroevendraaiers nodig ,Torx TR nummer 6 dat is een Torx schroevendraaier met in het midden een gaatje.
    Andere Torx 6 past niet.
    Mocht de SSD niet snel opstarten dan bij Systeemvoorkeuren nog een keer de startschijf selecteren en opnieuw starten.
    Mocht je aanvullingen hem zet ze er maar bij.

Marcel

Moderator
    Mac Daddy

Heel mooi dat het gelukt is!(y)

Maar begrijp ik hieruit dat je niet de repair guide van iFixit hebt gebruikt? Voor een volgende keer is dat dan een tip. Dan kan je van tevoren kijken waar je aan begint en wat je nodig hebt en tijdens het plaatsen van de SSD deze website erbij houden.

Bijdrager
    FloorvN

idd, als je de iFixit handleiding erbij had gehad, was het nog een stuk gemakkelijker !

Bijdrager
    Brombeer

En lees bij iFixit de commentaren. Daar staan de dingen in die mis of scheef kunnen gaan die de ‘officiële’ tutorial ontbeert, en belangrijker: tips om dat op te lossen of te voorkomen.
    En inderdaad: het hele feest begint met die security TR6, een pesterijtje van Apple omdat die voorheen in geen enkele bitjesset zat.
    Overigens is zo’n Security Torx tot op zekere hoogte ook met een platte schroevendraaier te omzeilen: workaround.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    Shmoo

Zo scherp zijn de verbindingen van Torx niet. Dus met een platte schroevendraaier zal het moeilijk worden om echt grip te vinden.

Voor 6,- ga je natuurlijk niet lopen kutten met half gereedschap.

Bijdrager
    Marcel

Ik vind you tube wat eenvoudiger om te gebruiken. Ik had een mini van 2011 al een keer omgebouwd en dacht dat het bij deze hetzelfde was. Niet eenvoudig was om een Torx TR 6 te scoren. Uiteindelijk bij een bouwmarkt geslaagd. De computerzaken bij mij in de buurt hebben ze niet. En inderdaad Fixed zal ik onthouden.

Marcel

Bijdrager
    veenbeest

Voor een Mac Mini heb je torx T6 en T8 nodig om hem netjes uit elkaar te halen.

Bijdrager
    Marcel

Denk ik niet , voor deze mini heb je wel degelijk een TR nodig met een gaatje anders glijdt hij er gewoon over heen

Marcel

Bijdrager
    veenbeest

Type, ik bedoel TR6 en TR8. Die 8 is ergens toch echt ook nodig voor zover ik me herinner. De laatste mac mini die ik open geschroefd heb was dit voorjaar.

Bijdrager
    Marcel

Tr8 heb ik niet gebruikt

Marcel

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.