9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    boskabouter2

Mac mini (2014 ) paars scherm na sluimer stand

Goedemiddag,

Sinds eind oktober hebben we de nieuwe Mac Mini model 2014 in bezit.
    Deze hebben we aangesloten op een iiyama 23″ monitor 6 maanden oud) via een “Mini DisplayPort to DVI Adapter”.
    http://store.apple.com/us/product/MB570Z/A?fnode=MTY1NDA5OQ&mco=MTA4MzU1NTE&s=topSellers

Nu hebben we sinds de eerste week al problemen met deze combinatie.
    Als de computer uit de sluimer mode komt dan gebeurt het regelmatig dat het scherm erg paars en blokkerig eruit ziet.
    Zie de volgende foto.

Na het openen en weer sluiten van de beeldscherm instellingen, is het probleem weer opgelost.

De computer is al twee keer voor reparatie terug geweest naar apple.
    Een maal voor een schone installatie en de tweede keer hebben ze het ” logical control board?” vervangen.

Helaas dus zonder resultaat.
    We hebben inmiddels ook al een ander scherm geprobeerd maar het probleem blijft terugkomen.

Heeft iemand van jullie ervaring met dit soort problemen?
    Is het mogelijk een software probleem? Of zou het toch de hardware zijn?

Ps. Dit is onze eerste apple computer en we maken al meteen een slechte start.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten,
    Paul

Moderator
    Raymon Mens

Ik zou de Mini DisplayPort to DVI Adapter als eerste verdenken. Je zou eens met andere adapter kunnen proberen om die uit te sluiten. Waarschijnlijk heb je er maar eentje, maar de Centre of andere Apple-winkel in je stad kan vast met hun adapter voor je testen.

Bijdrager
    fixar

Heeft de IIyama van 6 maanden oud misschien ook een HDMI aansluiting? Dan zou je e.e.a. eens daarmee kunnen testen, desnoods tijdelijk met een HDMI kabel die normaal aan de tv hangt.

Bijdrager
    wouter57

Goedkope kabels gaan ook op onverklaarbare wijze stuk. Heb in de familie veel ervaring daarmee.

Bijdrager
    Brombeer
    boskabouter2 op 22 december 2014

De computer is al twee keer voor reparatie terug geweest naar apple.
    Een maal voor een schone installatie en de tweede keer hebben ze het ” logical control board?” vervangen.

Helaas dus zonder resultaat.

Breng die 2014mini nòg een keer binnen en laat weerom het probleem zien. Met wat ik weet van de reparatieprotocollen van Apple, zou je na drie keer met dezelfde gegronde klacht binnenbrengen een geheel nieuw apparaat moeten krijgen.

(al heb je de facto al een nieuwe machine gekregen, want zonder dat logic board hou je alleen een aluminium doosje met een harddisk en een voeding over, alles zit op dat moederbord gesoldeerd, tot het RAM aan toe. Dat de kabeltjes niet deugen, is dan een voor de hand liggende aanname.

Overigens vind ik dat mijn late 2012mini met 10.9 ook flink te tijd neemt om zich na de slaapstand uit te rekken, weer wat kleur op het scherm te krijgen en de icoontjes op het bureaublad te vertonen, maar het heeft er tenminste nog alles van dat het alwijze almachtige Apple het voor mij als nederig macgebruiker zo bedoeld heeft.)

Bijdrager
    boskabouter2

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

De Mac Mini is nu terug naar Apple voor dit probleem.
    Het adapter kabeltje is deze keer ook mee opgestuurd.

Hopelijk komen ze er snel uit.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,
    Paul

Bijdrager
    bluap

Beste brombeer: stel dat het aan de kabel ligt en boskabouter2 krijgt een nieuwe computer. Deze hangt hij dan aan de defecte kabel en probleem is er nog. Daar is niemand bij geholpen lijkt me..

Bijdrager
    boskabouter2

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

We hebben de Mac mini weer terug gekregen.
    Het bleek inderdaad het adapter kabeltje te zijn.

Al met al zijn we de mac mini zo’n 8 weken kwijt geweest maar gelukkig draait deze alweer een maand zonder problemen.

We zijn weer erg gelukkig met de mac mini en hebben ondanks deze moeilijke start geen seconden spijt gehad dat we vanuit Windows naar een Apple zijn overgestapt. Wat een verbetering in software is dit zeg.
    Een Apple werkt veel vriendelijker dan de Windows software.

Groeten,
    Paul

Bijdrager
    Brombeer

Blij voor je dat de boel het weer doet!

boskabouter2 op 07 februari 2015

Wat een verbetering in software is dit zeg.
    Een Apple werkt veel vriendelijker dan de Windows software.

Dat vond ik tien jaar geleden ook, maar de laatste jaren verlang ik terug naar de OSX systemen van vroeger. (je weet wel, toen alles beter was…)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.