21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Bommel

Mac mini 2012 in 2020…?!

Momenteel een iMac late 2012, 8gb,2.9Ghz, 1TB HD.
    Ga ik efficiëntie en vooral snelheidswinst merken als ik een mini late 2012 met 16gb en 500gb SSD aanschaf als vervanger? Kan er een voor een redelijke prijs overnemen.
    Heb geen zin in de HD in iMac te vervangen voor ssd.

De unit wordt gebruikt voor simpele taken, foto opslag, office. Geen zware programma’s.

Advies stel ik op prijs.

Bijdrager
    fred44nl

qua processor ga je er iets op achteruit, maar de harde schijf toegang wordt vele malen sneller.

dus zou ik die uitdaging wel aandurven.

Bijdrager
    Bommel

Dank Fred. Ik neig er ook naar.

Bijdrager
    feek

Let er op dat de grafische kaart beroerd is!

Bijdrager
    Bommel

Ai…. Goed punt!!! Wel een dingetje ja. Ondanks dat ik betrekkelijk weinig doe.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>feek op 16 mei 2020 om 12:11</p>
    Let er op dat de grafische kaart beroerd is!

Building the ULTIMATE 2012 quad core Mac mini – But is it worth it?

https://www.youtube.com/embed/kRXtaf6MluY

In de reacties:

For the love of God man, clean the fan and put some new thermal paste, i beg you.

Hier draait een op de valreep gekochte en maximaal opgedirkte quadcore 2,3GHz al dik zes jaar nonstop zijn rondjes, en twee 2,5 Dualcore nog wat langer. Activiteitenweergave slaat alleen bij opstarten maximaal uit naar 100% processorbelasting. maar ook deze wondermachientjes ontkomen niet aan zo nu en dan wat ouderdomsverschijnselen. We zijn er ook achter dat je niet zomaar een microfoon erin kunt prikken, daarvoor is een externe geluidskaart nodig.

En ik ontdek nu dat de nieuwste (7.9) mactracker die mooie vergelijksgrafiekjes* niet meer heeft. Idem voor de verwijzingen naar de tweedehandsprijsontwikkelingen op ebay (al waren die nogal onnauwkeurig).

Edit: *versie 7.9.2 heeft ze weer wel. Maar de prijzen nog steeds niet (meer).

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door Brombeer.
    Bijdrager
    feek

Heb hier ook een duocore uit 2007 24/7 draaien. Maar heb dan geen grafische kaart/beeldscherm nodig. Maar als het zoals voor @bommel het geval is, een vervanger voor iMac, kan ik me voorstellen dat het wel een tegenvaller wordt.  Als server/machine om te coderen prima.

Bijdrager
    KR1275

Voor jouw doeleinden prima geschikt. Ik gebruik ‘m ook nog. Final Cut Pro X gaat er nog prima op, maar Adobe Encore is bijvoorbeeld een drama. Dat komt door de beroerde grafische kaart. Dat is altijd een issue geweest met de mini. Het 2018 model is weinig beter.

Bijdrager
    feek

Even over een hele andere boeg.

volgens mij haal je al een enorme snelheidsverbetering door een goede externe usb3  ssd aan te schaffen (Samsung T5).

maak een bootable kopie van je huidige fusiondrive met bv Carbon copy Clooner of SuperDuper. Start vervolgens op vanaf deze schijf.

Dit is een aanzienlijk goedkoper alternatief.

Bijdrager
    TheBigZ

Daar heeft feek een goed punt. En deze iMac heeft al USB 3.0.

Connectivity includes four USB 3.0 ports, dual Thunderbolt ports, Gigabit Ethernet, 802.11n, and Bluetooth 4.0.

https://tweakers.net/pricewatch/942129/samsung-portable-ssd-t5-1tb-zwart.html

Bijdrager
    Bommel

Goede suggestie!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat de prestaties betreft (gemeten op een 2017 iMac) van de externe Samsung T5 SSD:

Deze heeft een USB 3.1 gen 2 aansluiting dus USB 3.0 is hier de bottleneck. Desondanks levert deze een gemiddelde snelheid (sequential read & write) van 422 MB/s volgens de test van DiskMark 2.1 (app store). Nu heeft deze late 2012 iMac overigens géén fusion drive maar een ‘gewone’ 7200 RPM HDD (bij een Fusion drive zou dit 5400 RPM zijn geweest.) Maar wederom scoort de T5 beter want DiskMark laat een snelheid zien van 205 MB/s voor een 5400 RPM en aangezien een 7200 RPM rond de 1,3 maal sneller is komt dit op 267 MB/s dus 1,6 keer langzamer dan de T5 (Dat laatste kan ik dus niet echt meten want ik heb een 5400 RPM Fusion drive.)

Nu wordt de T5 geleverd met ook een USB 3.1 naar Thunderbolt 3 adapter. Een van mijn T5’s staat via die adapter op de TB3 poort en dat maakt het verlies goed t.o.v. de USB 3.0 poort. Deze iMac heeft echter zo te zien de eerste versie van TB en hoewel dat nog steeds ruim 2 maal sneller is (er zijn 2 kanalen) dan USB 3.0 weet ik niet of er een adapter bestaat waarmee je deze T5 op een TB1 poort zou kunnen aansluiten.

Bijdrager
    Bommel

Dank voor de uiteenzetting @hendrik

Bijdrager
    Humbug

Ik heb hier zo’n iMac late 2012 met externe SSD’s op USB 3.0 (Samsung T5 en een Lacie, onderling geen meetbaar verschil). De externe SSD’s zijn volgens de Blackmagic Disk Speed Test ongeveer 3,5 keer zo snel als de ingebouwde 7200 rpm HD, een significant verschil welke je meteen merkt. Ik heb ze met klittenband aan de achterzijde geplakt, je ziet ze niet en de mac is zonder lopende HD lekker stil, Mojave op de ene en Catalina op de andere SSD.

Bijdrager
    Bommel

Inmiddels de T5 als opstart schijf aangesloten. Groot verschil. Zeker sneller dan de stock HDD. Esthetisch niet de mooiste oplossing maar ach (nog tips?).

Dank voor de suggesties.

Bijdrager
    TheBigZ

Op de achterzijde vasttapen, zoals Humbug heeft gedaan?

En vóór je scherm gaan zitten.:-)

Bijdrager
    McJohn

Een SSD is sowieso een verbetering qua snelheid, zeker ten opzichte van een HDD. Destijds toen ik mijn Mac Mini 2012 kocht, de quadcore i7 met hoogste processor kloksnelheid (nu toch ook al 6 jaar geleden) koos ik als opslag voor een Fusion Drive en is het toestel met maximale RAM voorzien achteraf.  Destijds was de FD een pak budgetvriendelijker dan een full SSD. Tot op heden geen klagen echter van de FD, qua performance, maar ik besef wel dat een SSD de machine nog iets snappier zou maken. Zeker nu ik op kantoor op een Mac Pro met SSD aan de slag ben. Maar voor wat ik thuis uitspook is de FD best ok.

Oh ja,… de grafische rekenkracht is bij een Mac Mini altijd al de achillespees geweest. Geen idee hoe het met de huidige line-up is gesteld, maar bij een 2012 zijn het aantal games dat echt lekker werkt, beperkt. Zeker nu met Catalina alles 64 bit moet zijn.

Bijdrager
    Brombeer

Sowieso is een harddisk uit 2012-2014 intussen wel aan vervanging toe. (En als het de originele 5400rpm is, is alles een verbetering. Het is gewoon een schande dat Apple uit krenterigheid zo’n lam onderdeel heeft geleverd.)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik zou het geen krenterigheid willen noemen. Eerder slim zaken doen want door een Fusion drive in een instapmodel te plaatsen met ook nog eens een geleidelijk aan kleiner geworden SSD component dan bij de introductie probeert Apple deze configuratie onaantrekkelijk te maken als het op snelheid aankomt in de hoop dat we dan maar duurdere modellen kopen met een SSD.

De goedkoopste iMac met een 1TB FD kost €1700 en daar komt €375 bij als je een 512 GB SSD wilt hebben. Minder opslag dus voor een (niet in verhouding staande) hogere prijs maar wel sneller. Wil je de zelfde opslagcapaciteit dan gaat die iMac van €1700 naar €2324.

Bijdrager
    Brombeer

Tuurlijk is dat prijspeil hartstikke doortimmerd en weet Apple precies hoe ver het kan gaan en bij welk bedrag de kopers afhaken. Maar wie na 2010 nog een 5400 rpm harddisk in een computer wil zetten, moet het ding niet meer als A-merk willen verkopen.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.