24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Relisys

Mac Mini 2011 Artifacts

Begin dit jaar heb ik een Mac Mini gekocht om als mediaserver/player te dienen voor mijn tv. Hiervoor heb ik Plex Media Server draaien op de Mini. Deze is vervolgens via HDMI gekoppeld aan mijn tv. De Mini staat van 7 ’s ochtends tot 2 ’s nachts aan en gaat in de tussenliggende tijd in slaapstand.

Het probleem waar ik echter tegen aan loop is dat de Mini af en toe vastloopt met de artifacts zoals in de bijgevoegde afbeelding. De enige manier om dit op te lossen is de mac uitzetten via de aan/uit schakelaar aan de achterkant.

Ik heb reeds een snelle hardware scan gedaan, maar deze leverde geen fouten op.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt of een idee waar het probleem kan zitten?

Gaat om een instapmodel Mac Mini uit 2011 met een geheugenupgrade naar 8GB.

Bijdrager
    Ouw

Ik kan je probleem niet verklaren, misschien zit het in het gedeelde geheugen voor video, maar dat is een woeste gok. Is de geheugen upgrade met goede componenten gedaan?
    Waarom laat je de mini niet permanent aan staan? Nu slaapt ie 5 van de 24 uur. Het energieverbruik van deze systemen is erg laag en de besparing is dus gering. Ik schat de besparing op 2,5 cent per nacht.
    Mijn mini, het model met AMD Radeon HD 6630M, staat dag en nacht aan omdat er ook een mail en een web server op draaien en er loopt niets vast.

Bijdrager
    bitsflew

Dat ziet er uit als een defecte of niet goed geïnstalleerde geheugenmodule(s)

Bijdrager
    bitsflew

Bijdrager
    Gfive

Het zal inderdaad naar alle waarschijnlijkheid je werkgeheugen zijn (RAM)
    Video geheugen wordt gedeeld met je RAM, slechte ram heeft invloed op je video prestaties

Bijdrager
    Afroman

Probeer eerst een PRAM reset te doen en daarna eventueel een combo-update.

Bijdrager
    Relisys

Dank voor de snelle reacties!

Ik heb de geheugenmodules gechecked en deze in ieder geval netjes volledig in de geheugenbanken. Bij mijn weten heb ik ook het juiste geheugen.

@Afroman, Dit is mijn eerste Mac, dus ga op zoek naar een PRAM reset en combo-update. Kan je wellicht aanvullen hoe ik dit uitvoer?

Bijdrager
    Afroman

Sorry man,

PRAM Reset is je Mac opnieuw opstarten me de P + R + Alt + Command ingedrukt houden tot die opnieuw opstart.

En de combo-update vindt je hier:

http://support.apple.com/kb/DL1484

Bijdrager
    Relisys

Geen probleem!

Dank voor je uitleg. Ik ga er meteen mee aan de slag als ik thuis kom en laat weten of het verschil maakt.

Met betrekking tot het laten slapen, ik ging er vanuit dat de besparing groter zou zijn. Niemand die verder de Mac uitzet?

@Ouw, Welke mailserver draai je op de mini? En is hier ergens een howto over te vinden?

Bijdrager
    Ouw

@Ouw, Welke mailserver draai je op de mini? En is hier ergens een howto over te vinden?

CommuniGate: http://www.communigate.com/

Complex, maar zeer robuust. Grafisch interface. Gratis t/m 5 accounts. Voor mij voldoende. Daarboven nog steeds gratis, maar met storende banner. Om die weg te krijgen moet je zeer diep in de buidel tasten. CommuniGate is voor professioneel gebruik bij grote organisaties.

Kan ook met Postfix dat al op je Mac staat. Simpeler, maar misschien ook lastiger omdat je dan toch echt met Terminal en Unix aan de slag moet.

Het correct installeren, begrijpen en configureren van een mailserver is niet iets dat je in een uurtje doet.

Niemand die verder de Mac uitzet?
    M’n PowerMac G5 wel, die stookt anders de hele kamer warm en dat doe ik liever met gas dan elektriciteit. Dat scheelt immers een factor 3.

Bijdrager
    Relisys

Dank voor de info. Ook hier ga ik mij eens in verdiepen.

Loop al een tijd met het idee rond om thuis een mailserver op te zetten om alle mail centraal, maar overal beschikbaar te houden. Ik weet dat dit niet binnen uurtje doet, maar dat er een hoop tijd in gaat zitten. Dit is geen probleem, aangezien ik dit als hobby project zie.

Je geeft aan dat het een grafische interface heeft. Is dit ook het geval voor het configureren? Kennis van Terminal en Unix ontbreken, dus dat is inderdaad geen optie.

Bijdrager
    Ouw

Configuratie en onderhoud van CommuniGate gaat via een lokale website op een speciale poort, niet 80. Al dan niet secure, 9010 of 8010. Daarnaast webmail, eveneens beveiligd of onbeveiligd, 9100 of 8100.
    Een mailserver in de lucht houden is een leuk spelletje, maar er zijn twee voorwaarden: een vast IP-adres en toestemming van je provider. De meeste providers hebben de pest aan een mailserver bij de klant en met name als het een open relay is. In het laatste geval wordt er meteen geblokkeerd. Daarnaast zijn er wel eens andere partijen die zien dat je server op een ADSL- of kabelaansluiting draait en dat niet vertrouwen. De grens tussen een legale server bij iemand thuis en een besmette windhoos PC die spam verstuurt, is vaag. Vandaar de terughoudendheid van providers. Ik kan zien dat mijn provider regelmatig test of er geen open relay is.

Bijdrager
    Relisys

Ben inmiddels thuis en heb de PRAM reset uitgevoerd… Voor zover ik heb kunnen vinden merk je dit aan de hand van het voor de tweede keer horen van het opstartgeluid van de Mac. Nu even aankijken of dit het probleem verholpen heeft.

Voor wat betreft de mailserver… Het vaste IP-adres heb ik reeds op gelet bij het aansluiten bij een provider. Toestemming van de provider moet ik nog maar even uitzoeken.

Bijdrager
    Relisys

Helaas is het niet meer dan 2 dagen goed gegaan… Vanmiddag vertoonde de mini hetzelfde probleem! Nog andere idee├źn wat ik kan doen?

Moderator
    unSOUND

Terug brengen naar Apple en laten maken of omruilen. Dit is vrijwel zeker een hardware defect.

Je zegt dat de machine een 8 GB upgrade heeft. Is die van Apple uit of heb je die zelf uitgevoerd ? In het geval van zelf upgraden, zet de oude modules eens terug en kijk hoe het dan gaat.

Bijdrager
    Relisys

Het gaat om een zelf uitgevoerde upgrade. Zal vanmiddag eens kijken wat er gebeurd met het originele geheugen. Is het evt ook mogelijk om het geheugen te testen?

Moderator
    unSOUND

Ja, door het te vervangen voor het oude. :sarcastic:

Bijdrager
    Relisys

Inmiddels is de 8GB weer vervangen door de std door apple meegeleverde 2GB. Nu de komende dagen even aankijken of het probleem hiermee opgelost is of blijft bestaan.

Moderator
    unSOUND

Hou ons op de hoogte, ben erg benieuwd naar de oorzaak hiervan…:smile:

Bijdrager
    Relisys

Sinds maandag geen Freezes meer gehad met de Mac. Vandaag even kijken of ik tijd kan maken om de 8GB RAM kan ruilen bij de winkel!

Moderator
    unSOUND

Even uit nieuwsgierigheid, welk merk en type Ram had je gekocht ?

Ik heb dezelfde Mac, en geen problemen met het Ram van ICIDU.

Bijdrager
    Relisys

Had het volgende RAM gekocht:
    Corsair Geheugen SODIMM DDR3,CL9,1333-8GB KIT

Dit word omschreven als “compatible with Mac”, vandaar deze keuze. Ging er vanuit dat ik op deze manier goed zou zitten.

Ben vanmiddag even langs de winkel geweest en het verhaal uitgelegd. Werd niet moeilijk over gedaan en heb een nieuw setje meegekregen. Vanavond deze monteren en dan ff kijken hoe het gaat lopen. Tot nog toe met de standaard 2GB geen problemen gehad, dus de fout zat in het geheugen.

Moderator
    unSOUND

Het geheugen wat je had zou ook gewoon moeten werken inderdaad… Nu maar afwachten hoe het blijft lopen met de nieuwe modules.:smile:

Bijdrager
    Relisys

Na een paar dagen gebruik geen last meer gehad van de artifacts! Mijn probleem is dus opgelost en de fout zat in het geheugen.

Dank voor alle reacties.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.