25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Qapla

Mac mini 2011 2,3 Intel core i5 Overclock cpu

Hallo,
    ik vraag mij af of er tools bestaan om de cpu van mijn mac mini 2011 te overclocken?
    Ik heb al overal op het web gezocht enige tools die ik vind zijn voor mac pro en andere oudere macs.
    alvast bedankt.

Gianluca.

Bijdrager
    LighScan

Hoe ga je het hitte-probleem aanpakken?

Bijdrager
    Qapla

Denk je dat dat een probleem zou zijn?
    Het is niet de bedoeling om te overdrijven in het overclocken.
    Ik vind dat de mac mini nu zelfs redelijk koel blijft in vergelijking met de mac mini van 2010.

Bijdrager
    AppleStef

Waarom wil je dat doen, is hij te traag?

[Bewerkt]

Bijdrager
    Qapla

Hij is niet traag maar ook niet supersnel ik heb nu wel maar 2gb ram die wil ik sowieso upgraden naar 4 of 8 gb, maar ik wil eigenlijk ook gewoon een beetje uitproberen kijken of het wat zou uitmaken.

Bijdrager
    AppleStef

Upgraden naar 4 GB of 8 GB gaat meer verschil geven dan overclocken.

[Bewerkt]

Bijdrager
    Qapla

nee het is 2,3 ghz i5 kost 599 de 2,5 ghz i5 is iets in de 700 eur

Bijdrager
    Qapla

Jawel kijk maar op de appel site de nieuwe mac mini 2011 misschien was het anders bij de 2010 versie

Bijdrager
    Qapla

mac mini jij denk imac:p

Bijdrager
    AppleStef

Inderdaad, ik had iets te snel gelezen. Ik heb mijn posts ondertussen al aangepast.

Bijdrager
    Qapla

ik weet dat de ram upgraden meer gaat uitmaken maar ik wil niet meteen ram kopen ze zijn zo duur bij apple ik vind het echt belachelijk

Bijdrager
    AppleStef

Bij Apple is het inderdaad heel duur, koop het anders hier bijv. daar is het veel goedkoper. Voer daar linksonder je systeem in en hij vindt automatisch het passende RAM voor je Mac.

Bijdrager
    Qapla

wat een verschil van prijs! dank je wel.
    Apple is echt gek.

Bijdrager
    Hansi2124

Lion heeft van zichzelf al 2 GB RAM nodig, dus het is wel handig om er het maximum in te plaatsen.

Bijdrager
    AppleStef

2 GB is echt weinig, zeker met Lion. Daarom is het aan te raden om 4 of 8 GB (hangt ervan af wat je op je Mac doet) te kopen.

Het installeren is zeer makkelijk geworden met de komst van de 2011 Mac Mini, de onderkant schuif je er zo af.

Bijdrager
    Qapla

Ik heb freememory ge├»nstalleerd en ik zie dat als ik 1 safari venster open heb met 2 tabs en email en itunes en nog enkele programma’s ik nog maar 499 mb vrij heb das echt niet veel, eigenlijk zouden ze standaard met 4 gb moeten verkopen

Bijdrager
    SunKeeper

De rest van de machine uit elkaar halen is echter een heel ander verhaal, daar ben je uren mee bezig zonder het juiste gereedschap.

Voor overclocken moet je de firmware flashen, want de Apple-firmware ondersteunt geen overclock-opties. Als je echter een andere (werkende) firmware weet te vinden, weet ik niet of Mac OS X nog normaal werkt. Die kan dan niet meer zien of het echt een Mac is.

Als dat flashen trouwens verkeerd gaat, en er start niets meer op om het te herstellen, kun je je hele moederbord op de schroot gooien. Dat je het maar even weet, als je straks gaat overclocken.:wink:

Bijdrager
    AppleStef

Geen ‘tooltjes’ instaleren, dat is nergens voor nodig. OS X regelt zijn geheugen gebruik en onderverdeling prima.

@SunKeeper
    Inderdaad, maar voor het RAM uit te breiden is dat niet nodig.

Bijdrager
    Qapla
    AppleStef op 27 februari 2012

2 GB is echt weinig, zeker met Lion. Daarom is het aan te raden om 4 of 8 GB (hangt ervan af wat je op je Mac doet) te kopen.

Het installeren is zeer makkelijk geworden met de komst van de 2011 Mac Mini, de onderkant schuif je er zo af.

Idd das erg makkelijk jammer dat het iets lastiger word voor de hd te vervangen.

Bijdrager
    Qapla
    SunKeeper op 27 februari 2012

De rest van de machine uit elkaar halen is echter een heel ander verhaal, daar ben je uren mee bezig zonder het juiste gereedschap.

Voor overclocken moet je de firmware flashen, want de Apple-firmware ondersteunt geen overclock-opties. Als je echter een andere (werkende) firmware weet te vinden, weet ik niet of Mac OS X nog normaal werkt. Die kan dan niet meer zien of het echt een Mac is.

Als dat flashen trouwens verkeerd gaat, en er start niets meer op om het te herstellen, kun je je hele moederbord op de schroot gooien. Dat je het maar even weet, als je straks gaat overclocken.:wink:

idd ik ga niet beginnen met de firmware te reflashen zoveel risico wil ik niet nemen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat overklokken is een soort placebo. “kijk eens hoe snel mijn CPU is”
    Inderdaad: de CPU is sneller. Maar dat betekend niet dat ook je Mac sneller is.
    De performance van een computer wordt hoofdzakelijk bepaald door de CPU, de databus, de snelheid van het RAM en de harde schijf. De databus b.v. is trager dan de CPU maar ondanks dat werken ze prima samen. Als je echter de snelheid van een CPU behoorlijk gaat opschroeven ontstaat het ‘latency’ probleem. D.w.z. dat er een tijdvertraging optreed omdat de databus (of het RAM) nog niet gereed was om het resultaat van deze snellere CPU te verwerken (databus en RAM draaien namelijk ook op een klokcyclus en die gaat niet sneller). Daar merk je als gebruiker niets van maar het betekend wel dat een b.v. 50% snellere CPU slechts een 10% toename in overall performance geeft of mogelijk helemaal niks terwijl de temperatuur wel behoorlijk omhoog gaat.

Bijdrager
    Qapla

Ok lijkt me dan echt niet zo een goed idee, maar ik heb ook nog nooit een computer cpu overclockt
    wat ik wel vaak doe is de cpu van mijn android telefoon overclocken en dat levert veel beter prestaties dus dacht ik dat dat bij een computer hetzelfde effect zou hebben.

Bijdrager
    CedricH

Bij een mobiele telefoon is de processor ook veel eerder de bottleneck in het hele systeem terwijl dat bij een computer eerder de harde schijf is, zeker als je weinig RAM geheugen hebt en er swap files op de harde schijf moeten geplaatst worden. Zoals eerder gezegd, een beetje meer RAM in je Mac Mini stoppen zal wonderen doen!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het kan best effect hebben, maar je moet er niet te veel van verwachten omdat het niet alleen de CPU is die bepaald hoe snel een computer is. De mogelijke winst weegt niet op tegen de nadelen:
    1) Een mogelijke onbalans tussen de CPU en de overige componenten.
    2) Een gegarandeerde toename van de temperatuur en dus sneller draaiende fan’s.
    (Als de huidige Intel chip te heet wordt, slaat hij af)

Overklokken is/was populair onder Windows gebruikers en bij een ex-collega van mij heeft dat zijn CPU gekost. (Kwam gewoon los van de socket door de hitte)

Bijdrager
    Qapla

Ik heb net een 4GB Geheugen kaart gestoken ik heb nu 5GB , mijn mac mini werkt nu super!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.