14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Edwin C

mac mini 2010 osx mavericks. probleem met RAM upgrade

Hallo allemaal, ik heb een Mac mini uit 2010 standaard geleverd met Snow leopard. ik heb een paar weken terug Mavericks geïnstalleerd.
    ik vond hem wat traag dus ik besloot de RAM te upgraden. van 2 GB naar 8 GB. nu lukt het mij niet om de 2 bankjes van 4GB werkend te krijgen. als ik ze er beide in doe, dan gaat de mac niet aan, maar laat hij de 3 keer piep toon horen.
    als ik 1 de combinatie van 4GB en 1GB er in doe dan gaat hij gewoon aan, en geeft aan dat ie 5 GB aan RAM in zich heeft.
    ik heb alle combinaties al geprobeerd.

ik heb de 8 GB kit van Crucial, speciaal voor de mac.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

groet Edwin

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Edwin C

Daar zat ik ook aan te denken, ik heb deze Crucial Apple 8 GB SODIMM DDR3-1600 Kit van 2.
    Ik dacht van als 1 het doet dan zal het niet de verkeerde zijn. Maar ik ben er niet zo in thuis hoor.
    Bij de geheugenspecs staat dat ie 1067 MHz is en die er standaard in zat ook

Bijdrager
    TheBigZ

1600 is niet goed voor in jouw Mac.
    Advies: dit setje terugsturen en de goede reepjes kopen.

Bijdrager
    Edwin C

Oke dan zal ik hem terugsturen en de goeie bestellen uit je link.
    Super! Bedankt.

Bijdrager
    computer space

1600 moet gewoon werken hoor. DDR3 is downward compatible. Snellere kopen is bovendien vaak goedkoper, en beter herbruikbaar in eventuele nieuwere macs.
    Ik zou eerst eens de EFI updaten, dan werkt een hoop moderne ram een stuk beter in deze mini. Heb je dat al ooit gedaan? Boven OSX 10.7.5 heeft de Mini 2010 kuren met nieuwe ramsoorten zonder EFI update.

Bijdrager
    RobApple

@ computer space
    1600MHz modules werken NIET in Mac systemen met PC3-8500 DDR3 1066MHz SODIMM modules.

TheBigZ heeft het juiste advies gegeven, 8 GB / 2 x 4 GB is het maximum geheugen, dat werkt.

Bijdrager
    iep

De mini 2010 is nog een Core 2 Duo model. De geheugencontroller daar is een heel ander beestje dan die in de 2011 die een Sandy Bridge architectuur heeft. De beperking in deze zit in de geheugencontroller. Je hebt dus weinig aan DDR3 geheugenmodules die backwards compatible zijn.

Inactief
    Anoniem

Apple heeft ook een website met alle info over het geheugen voor je Mini: http://support.apple.com/kb/HT4223?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    Balsjer

In deze mac mini kan totaal 16 GB intern geheugen PC3-8500 1066 Mhz maar dat even terzijde. Tot 2×4 GB moet dat mits je de juiste modules gebruikt, geen probleem zijn. Als je meer dan 8 GB intern geheugen wilt, dan moet je de EFI updaten en minimaal OS X Lion 10.7.5 draaien, zie onderstaand alinea afkomstig van de site ‘everymac.com’ die TheBigZ als eerste reactie heeft vermeld.

(*Originally, both the official and actual maximum RAM was 8 GB. However, as confirmed by site sponsor OWC, if running OS X 10.7.5 or higher, updated with the latest EFI, and equipped with proper specification memory modules, this model can support up to 16 GB of RAM.)

Bijdrager
    RobApple

@ Balsjer

Is correct, had ik over het hoofd gezien, in type Mac mini 2010 Macmini4,1 – A1347 kan maximaal 16 GB in.

Geheugen OWC PC8500 DDR3 1066 SO-DIMM 16GB/2x8GB – OWC8566DDR3S16P.

@ Koen

Ook hier geldt, dat Apple geen volledig juiste voorlichting geeft.

Bijdrager
    SunKeeper

Apple hanteert altijd de originele specs van de logic boards, niet gelet op firmware-updates.

Dit is bijv. ook zo bij de Early 2009 Mac mini. Origineel 4GB, na firmware-update 8GB.

Bijdrager
    Balsjer

@RobApple,

Is correct, had ik over het hoofd gezien, in type Mac mini 2010 Macmini4,1 – A1347 kan maximaal 16 GB in.
    Geheugen OWC PC8500 DDR3 1066 SO-DIMM 16GB/2x8GB – OWC8566DDR3S16P.

Bedankt voor je reactie.

Bijdrager
    iep
    SunKeeper op 29 januari 2014

Apple hanteert altijd de originele specs van de logic boards, niet gelet op firmware-updates.

Nee dat doet Apple niet. Ze hanteren hun eigen specs gelet op product plaatsing. Ze willen niet hebben dat het ene product de andere kannibaliseert.

Dit is bijv. ook zo bij de Early 2009 Mac mini. Origineel 4GB, na firmware-update 8GB.

Leuk dat je die als voorbeeld neemt want die laat precies zien waarom je uitspraak niet klopt. Voor de EFI update kon je er volgens Apple niet meer dan 4GB in zetten. Na de EFI update ook niet. Technisch gezien kon je vanaf het begin al meer dan 4GB erin zetten maar werkte het in het begin niet goed. De EFI update heeft dat opgelost (zo uit het hoofd herinner ik me dat de changelog iets vermelde van het oplossen van compatibiliteitsproblemen met geheugen). Dit is nergens door Apple gecommuniceerd maar ontdekt door mensen die bijv. die 8GB erin hadden waarbij het ineens stabiel werkte. Tot op de dag van vandaag zegt Apple dat je er maximaal 4GB in kunt doe (zie ook de link van koen).

We zien dit ook terug in diverse andere producten zoals de MBP early 2008: daar kan 6GB in, Apple zegt max 4GB (8 is instabiel, 6 is stabiel, waarschijnlijk dat Apple hierom de max op 4GB heeft gezet). Idem voor de MBA 2012 en 2013: Intel ondersteunt heel wat meer GB’s aan geheugen, Apple maar 8GB. Dat moet wel omdat de 13″ Air en de 13″ Retina verschrikkelijk veel op elkaar lijken. Als je daar ook nog eens dezelfde hoeveelheid geheugen in kunt configureren is het verschil nog kleiner. Bij de Mac Pro hebben ze een tijdje gedaan dat je er maar 32GB in kon doen terwijl er technisch 64GB in kon. Dat is later zo ineens veranderd. Download Mactracker en klik maar eens door de modellen heen, dan zie je dit vaak genoeg voorbij komen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.