30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Bijdrager
    Cenobyte

Mac Mini 1,83Ghz Core 2 Duo snel genoeg voor HD films?

Graag zou ik een 1,83Ghz Core 2 Duo Mac Mini als mediacenter willen gaan gebruiken. Ik download echter ook regelmatig HD kwaliteit films/series die ik er dan ook op wil kijken. Ik heb dit vanavond getest met een Mac Mini van mijn werk, nog een oude 1,5Ghz Core Solo met 512MB, maar deze Mac kreeg het HD materiaal niet snel genoeg afgespeeld: het beeld haperde constant. Wel was de kwaliteit op mijn 43″ plasma schitteren! Mijn G4 Powerbook had hetzelfde probleem, mijn iMac echter niet (maar dan op het interne scherm).

Zou een nieuwe 1,83Ghz Mac Mini met de standaard 1GB RAM dit materiaal zonder te haperen af kunnen spelen? Dit is echt cruciaal omdat dat de belangrijkste reden is dat ik het apparaat koop.

Bijdrager
    Nikita

720p moet ‘ie makkelijk kunnen trekken. 1080p HD wordt al wat lastiger denk ik; met 2 GB zal het denk ik wel lukken maar dan moet je er niet nog wat naast willen doen wat veel rekenkracht vraagt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Dat gaat ie zeker redden; Ik heb hier een 1.66Ghz Mini met 1GB aan ram
    gehad, en die speelde 720p zonder problemen af. 1080p speelde hij
    alleen “redelijk” af als er niet teveel actie in beeld was. Maar naar het
    schijnt kan de 1.83Ghz versie het net even iets beter aan.

Kortom, met 1GB aan ram kun je in ieder geval 720 (HD ready) aan.
    Met 2GB aan ram zou je volgens mij zelfs 1080p aan moeten kunnen,
    maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Hou er wel rekening mee dat een HD ready film al snel 7-10Gb groot is,
    en dat je harde schijf van die Mini erg snel vol gaat zitten op die manier.
    Een grotere interne HD is aan te raden, of als je liever ├ęcht grote HD’s
    wilt is een externe ook erg handig, hehe.

Bijdrager
    Cenobyte

Thanks voor de info!

Het zal toch allemaal wel 720p worden, omdat mijn TV “slechts” HD-Ready is en maximaal 720p ondersteunt. Wat mij trouwens wel opvalt is dat de Macs allemaal meteen de TV met naam en type herkennen als ik via een DVI->HDMI kabel aansluit.

Die 2GB geheugen is wellicht ook geen overbodige luxe?

Wat de harddiskruimte betreft: er komt een dikke externe schijf aan, dus dat zal geen probleem zijn.

Bijdrager
    Renzs

Ik heb zelf een Mac Mini 1,83 Core Duo met 2 GB RAM maar 1080P trekt hij niet.

Bijdrager
    Cenobyte
    ”Brick”

Bedankt voor de info. En 720p? Gaat dat vloeiend of ook nog met hier en daar een stotter?

Ik snap niet dat er zoveel verschil in videocapaciteit zit in die Macs. Mijn iMac speelt stotterloos 720p af, terwijl Windows in VMWare aan het downloaden is (wat een echt zware belastig voor de machine is). Komt dat misschien ook vanwege het feit dat de iMacs een videokaart met dedicated geheugen hebben ipv shared memory?

Bijdrager
    RobinZwama

Je mag mijn Mac mini wel kopen:P

Bijdrager
    Renzs
    ”Cenobyte”
    ”Brick”

Bedankt voor de info. En 720p? Gaat dat vloeiend of ook nog met hier en daar een stotter?

Ik snap niet dat er zoveel verschil in videocapaciteit zit in die Macs. Mijn iMac speelt stotterloos 720p af, terwijl Windows in VMWare aan het downloaden is (wat een echt zware belastig voor de machine is). Komt dat misschien ook vanwege het feit dat de iMacs een videokaart met dedicated geheugen hebben ipv shared memory?

720P geen probleem. Soms klapt VLC eruit. Maar dat heeft haast iedereen.

Bijdrager
    Rapatski

Klopt. Ik heb hier een tijdje geleden ook onderzoek naar gedaan aangezien mijn C2D MacBook op 2Ghz ook de 1080p films niet fatsoenlijk trok. Het zit ‘m in de H.264 decoder van VLC. Dat is maar een brak apparaat. Ik had iets beter resultaat met Mplayer, al scheelde het niet heel erg veel.

720 speelt hij moeiteloos af. Maar er zit ook wel een enorm verschil tussen 720 in 1080 he, qua systeembelasting. (want echt zien… dat niet echt)

Moderator
    unSOUND

Belangrijkste punt is hoe de film gecodeerd is, dat bepaald hoe zwaar de film je Mac belast. Hoeveel pixels de film is, is een tweede. Ik heb hier een tragere mini ( 1,66 GHz ) en deze speelt FullHD films prima af als ze zijn gecodeerd met de normale mpeg4 codering, met een bitrate van 5 a 6 mb/s.

Zijn ze echter H.264 dan wordt het een ander verhaal. H.264 is wat mij betreft ook een erg foute codec die vooral is ingezet om mensen weer aan te zetten tot het aankopen van nieuwe hardware… H.264 is nauwelijks beter dan mpeg4, maar vergt wel bijna 3 maal zoveel van je CPU.

Bijdrager
    Nick Nack

Maar hoe weet je nou of iets HD is?

Als je geen hd scherm hebt of zo kun je zo’n bestand niet afspelen of krijg je een foutmelding?

Moderator
    unSOUND
    ”Nick

Maar hoe weet je nou of iets HD is?

Het formaat van de film ( qua pixels ):

HD ready = 720 pixels hoog
    Full HD = 1080 pixels hoog

En als je scherm een lagere resolutie heeft, kun je het nog prima spelen, ALS je Mac het trekt… die verkleint het beeld dan gewoon naar de resolutie van jouw scherm.

Bijdrager
    Nick Nack

Waar kan ik een voorbeeld hd filmpje downloaden.

Trailer of zo?

*edit*

Niet eens met m’n domme kop gekeken.

http://www.apple.com/trailers/wb/300/hd/:D Ff testen.

Moderator
    unSOUND
    Bijdrager
    Nick Nack

Kijk eens aan:D 300 op HD

Ik merk dat de mac pro op 1080 soms 10 frames weergeeft in blokken, zo’n soort jpeg ingezoomd om het zo maar te zeggen.

720 doet het dat weer perfect.

Bijdrager
    .Arne
    ”Rapatski”

Klopt. Ik heb hier een tijdje geleden ook onderzoek naar gedaan aangezien mijn C2D MacBook op 2Ghz ook de 1080p films niet fatsoenlijk trok. Het zit ‘m in de H.264 decoder van VLC. Dat is maar een brak apparaat. Ik had iets beter resultaat met Mplayer, al scheelde het niet heel erg veel.

720 speelt hij moeiteloos af. Maar er zit ook wel een enorm verschil tussen 720 in 1080 he, qua systeembelasting. (want echt zien… dat niet echt)

Waarom zou je full HD willen op het 13″ scherm van een MacBook? Maakt toch kwalitatief geen verschil met HD Ready dan…?

Bijdrager
    Nick Nack

Nu nog de mac mini met DVI naar HDMI aansluiten op mijn Samsung LE32S62 en eens kijken hoe dat HD 720 wil:D

I’ll keep you informed.

Bijdrager
    Cenobyte

De 1080p doet het perfect op mijn iMac 24″, maar de Mini zal dat inderdaad niet trekken denk ik.

”Nick

Nu nog de mac mini met DVI naar HDMI aansluiten op mijn Samsung LE32S62 en eens kijken hoe dat HD 720 wil:D

I’ll keep you informed.

Ik ben benieuwd!
    :D

Bijdrager
    iAlwin

Ik heb kortgeleden de nieuwste Mac Mini gekocht. Uitgerust met een Intel Core 2 Duo 2.0 Ghz en 1GB geheugen. Full HD films speelt hij gemakkelijk (1080p) met 1GB meer zou het helemaal perfect zijn.
    Ik speel de film af op mijn Samsung 226BW.

Als je dus een Mac Mini wil gebruiken als MC, dan zou ik de snelste Mini kopen. Kost volgens mij 779,-

Bijdrager
    Rapatski
    ”.Arne”

Waarom zou je full HD willen op het 13″ scherm van een MacBook? Maakt toch kwalitatief geen verschil met HD Ready dan…?

Laten we het op 720 en 1080 houden :wink:

Op het scherm van de MacBook zou dit inderdaad nauwelijks effect hebben, ware het niet dat ik het ding op een externe monitor heb aangesloten..

”iAlwin”

Ik heb kortgeleden de nieuwste Mac Mini gekocht. Uitgerust met een Intel Core 2 Duo 2.0 Ghz en 1GB geheugen. Full HD films speelt hij gemakkelijk (1080p) met 1GB meer zou het helemaal perfect zijn.
    Ik speel de film af op mijn Samsung 226BW.

Als je dus een Mac Mini wil gebruiken als MC, dan zou ik de snelste Mini kopen. Kost volgens mij 779,-

De mini heeft exact dezelfde specs als een macbook, dus ofwel zijn jouw films beter geencodeerd dan waar ik ervaring mee heb, of er is iets vreemds aan de hand…

Bijdrager
    Rini

Mijn macbook op 1.83 trekt dat 1080 ook niet lekker. Echter zodra ik windows ga booten loopt het als een zonnetje.

Bijdrager
    Cenobyte

Nee, aan 1080 op een 13″ heb je inderdaad niet veel, zo’n hoge DPI heeft dat scherm niet :wink: Mijn 24″ iMac heeft precies genoeg pixels (en snelheid) om 1080 op vol ornaat en zonder morren te tonen.

Ik heb besloten om toch maar voor een 2Ghz Mac Mini te gaan. Die trekt misschien net de 1080. Niet dat het veel uitmaakt, mijn TV is toch “maar” HD-ready, dus die zal er weinig profijt van hebben, maar mocht ik dan een keer een 1080 film hebben, dan kan de Mini hopelijk de berg data verzetten en hoef ik niet eerst alles te converteren.

Een tweede reden voor deze keuze is naar aanleiding van wat unSOUND zei (en wat ik al eerder had gelezen): het ligt ook aan de codec: mpeg4 of H.164. Mocht ik een keer een 780 film in die zware H.164 codec downloaden, dan kan ik die ook afspelen zonder hopelijk al teveel hapering.

Tenslotte wil ik over enkele maanden ook een HD camera kopen en dat materiaal zou ik ook graag willen kunnen draaien. De iets grotere harddisk en de DVD brander zijn ook meteen mooi meegenomen, kan ik nog eens een DVD branden.

Mocht het Mini’tje onverhoopt niet voldoen, dan kan hij altijd nog naar het kantoor van mijn bedrijf waar ie dan de rest van zijn leven kan slijten als kantoormachine (hier zijn we geleidelijk alle Windows bakken aan het uitfaseren) :D

Bijdrager
    Nick Nack

Als ik vanavond thuis kom van de stad ga ik het even testen voor jullie:

Mijn spullen:

Een mac mini 1.66 ghz Dual Intel met 1GB ram.

Verbonden met een DVI naar HDMI naar:

Een Samsung LE32S62 81cm LCD met als max resolutie 1366 x 768, HD Ready dus (720P)

Ik zal kijken welke resolutie van de Apple ik aan moet houden om dit beeld goed en scherp te krijgen en ik ga de trailer van 300 van de Apple site op 540, 720 en 1080 bekijken en zal mijn ervaringen hier posten.

Jullie horen het vanavond laat.

Moderator
    unSOUND

Hou je er dan wel rekening mee dat al die trailers H.264 zijn ? Als je het goed wilt bekijken, moet je ook trailers bekijken die in mpeg4, divx en wmv gecodeerd zijn… en het verschild ook nog eens per programma…

Bijdrager
    Nick Nack

Ik heb VLC & Quicktime.

Waar kan ik de MPEG4 HD films bekijken?

Moderator
    unSOUND

Geen idee. Ik codeer ze vaak gewoon zelf naar mpeg4 met QuickTime…

Bijdrager
    Nick Nack

Ok, test results met de gewone H.264? decodering van de Apple 300 Trailer:

Zogauw ik mijn Apple aanzette, kwam er op de TV al signaal binnen, op het eerste ogenblik leek het goed te gaan zonder iets te hoeven doen.

Maar toen kwam ik op mijn bureaublad, en zag dat het meeste buiten beeld viel, dat je de balk bovenaan net niet meer zag.

Met het kloten met resolutie’s zag ik dat dit hetzelfde bleef. Dus zette ik bij opties “Overscan” uit. Maar toen werd het beeld kleiner dan dat ie kon. Een zwarte balk dus.

Toen liet ik hem maar op Overscan, dat hij net erbuiten viel. En zette ik de beeldoptie van de tv zelf op “Alleen scannen”, en nu snijdt ie aan elke kant maar iets van 5 pixels af. Dus is acceptabel.

Alleen het beeld lijkt een beetje contrastvol en te helder. Maar dat is bij te stellen.

En bij de 300 trailers, die ik gewoon afspeelde in Quicktime, speelde hij de 480, 720 en 1080 gewoon perfect af zonder haperen, wel merkte ik dat de mini goed warm werd op 1080. Maar voor de rest geen problemen.

En die trailer is PRACHTIG!:D

Als mensen meer willen weten, vraag maar.

Bijdrager
    Cenobyte
    ”Nick

Maar toen kwam ik op mijn bureaublad, en zag dat het meeste buiten beeld viel, dat je de balk bovenaan net niet meer zag.

Ja klopt, dat is eigenlijk de “TV mode” van de Mac. Ik had op mijn laptop precies het tegenovergestelde: die startte standaard op in niet-overscan (dus met zwarte balken) en dat vond ik storender. Het feit dat het menu boven uit beeld valt, valt aan te wennen:wink:

En bij de 300 trailers, die ik gewoon afspeelde in Quicktime, speelde hij de 480, 720 en 1080 gewoon perfect af zonder haperen, wel merkte ik dat de mini goed warm werd op 1080. Maar voor de rest geen problemen.

Super! ik hoop met de 2Ghz Mini (waarvan ik zojuist een mailtje van de Apple Store kreeg dat ie verstuurd is :D ) dan ook lekker uit de voeten ga kunnen met DVD’s, AVI’s en HD materiaal in alle soorten en maten. Dat gaat een lekker mediasysteempje worden, zeker met die 500GB harddisk eraan vast :P

Bijdrager
    Nick Nack
    ”Cenobyte”

Ja klopt, dat is eigenlijk de “TV mode” van de Mac. Ik had op mijn laptop precies het tegenovergestelde: die startte standaard op in niet-overscan (dus met zwarte balken) en dat vond ik storender. Het feit dat het menu boven uit beeld valt, valt aan te wennen:wink:

Maar mijn samsung krijgt wel het volledige signaal binnen, dus als ik hem op dat “Passend” zet, dat ie het beeld tot aan de randen uitvult, staat de balk er wel op, maar mist links en rechts volgens mij iets van 5 pixels, want ik zie net de rondingen van de balk niet meer maar het appeltje en spotlight vergrootglas staan wel geheel in beeld.

Als ik thuis ben zal ik eens een fotootje maken.

Bijdrager
    Cenobyte

Zo, die Mini was snel geleverd!!

Zojuist eerst even de nieuwe Prison Break op 720p gekeken en daarna de film King Kong op 720p… Man, wat een gaaf beeld! Vooral die film was echt kraakhelder!

De Mini trekt 720p met gemak. Bestanden kopieren, over het netwerk rommelen en tussendoor nog even zonder morren een 720p filmpje spelen vanaf externe firewire HD, het kan gemakkelijk.
    :D

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.