29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:

Bijdrager
    cynthiab

Mac Mini 10.6.2 upgraden

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem en een vraag.
    1. Mijn probleem is dat als ik mijn software wil updaten. Zodra ik daar mee bezig ben, vraagt die op de computer opnieuw op te starten. Daar ga ik mee akkoord, maar uiteindelijk gebeurt er niks en loopt die soort van vast. Mijn muis kan ik nog bewegen, maar er gebeurt verder niks meer in het scherm.

2. Mijn vraag is of ik wel een update kan doen. Ik heb de Mac Mini over genomen van mijn oom, dus het is al een oudje. De Mac Mini is van 2009, dus wel al een oudje vergeleken met de nieuwere. Eigenlijk kan ik alles gewoon doen op de Mac, behalve 1 ding. Ik weet niet of jullie bekend zijn met de Sims. Het is een computer spel (simulatie), maar voordat ik de Sims 4 kan spelen, heb ik zeker 10.7 nodig. Op dit moment heb ik 10.6.2 en krijg ik hem niet geüpgrade. Zolang ik dus geen 10.7 heb, kan ik het spel ook niet spelen en daar baal ik eigenlijk wel van. Zo’n spel is niet bepaald goedkoop.

Ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen, ik weet dat er altijd wel mogelijkheden zijn ipv gelijk een nieuwe Mac te moeten kopen. Als er verder nog vragen zijn, hoor ik ze graag!

Groetjes

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Pete.Z.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Download en installeer de 10.6.8 combo update. Zodra je eenmaal op 10.6.8 zit zou ik upgraden naar de nieuwst mogelijke OS X versie, op dit moment Yosemite. Hoeveel RAM zit er nu in? Als dit 2GB is zou ik dit sowieso upgraden. Als er nu 4GB in zit (standaard in het high-end model destijds) kan je daar nog wel even mee werken, al ik dit op den duur wel omhoog zou krikken naar 8GB.

The Sims 4 zal zeker wel draaien, mits je lagere grafische instellingen gebruikt. De GeForce 9400M is niet bepaalt een krachtpatser.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Waffle ಠ_ಠ.

Bijdrager
    cynthiab

Bedankt, ik ga dit zeker proberen. Opzich zou de Mac het aan moeten kunnen, zo lang ik kan spelen en het normaal verloopt, ben ik al tevreden!
    Dit is de overzicht van mijn mac mini.

Modelnaam: Mac mini
    Modelaanduiding: Macmini3,1
    Processornaam: Intel Core 2 Duo
    Processorsnelheid: 2,26 GHz
    Aantal processors: 1
    Totaal aantal cores: 2
    L2-cache: 3 MB
    Geheugen: 2 GB

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    Shmoo

Plaats er sowieso 8GB RAM in dat ga je zeker nodig hebben wanneer je upgrade naar de laatste versie van OS X. ( Yosemite )

Zodra je dat doet kun je nog wel een paar jaar met die computer werken, qua prestaties moet je er niet veel van verwachten Mac mini’s zijn nooit computers geweest om mee te gamen dus je Sims zullen vast wel een beetje vierkantje hoofdjes hebben, maar goed dat hebben de Polen in Nederland ook dus daar wen je wel aan.:wink:

Succes.

Bijdrager
    cynthiab

Hahahaha, dat zal denk nog wel mee vallen. Heb altijd Sims gespeeld op een slechte Windows computer, tot nu toe nooit vierkante hoofden gehad.
    Maar heel veel verstand heb ik (nog niet) van de Mac, dus… hoe duur is zo’n geheugen en waar kun je dat kopen?

Tot nu toe is download 10.6.8 gelukt, updaten wilde ik meteen daarna doen, maar met het opstarten bleef die weer vast lopen, dus ik weet niet wat er nou aan de hand is?

Bijdrager
    Shmoo

Dit geheugen heb je nodig. ( type: DRR3 SODIMM en dan de snelheid 1066 MHz )

Als je naar Tweakers gaat dan kun je daar filteren op type , snelheid, prijs en fabrikant.
    http://tweakers.net/categorie/545/geheugen-intern/producten/#filter:TYvBCsIwEET_Zc4RNk1sTT6g0IMnj-KhpDlEUluSIkLJv7tBkF6W2Tdvdixp8qkPPk6wWFN4ZogfvC1pYzZm9yerdwN7Jymq6vw1vGBJIHPRh7j5lGF3nHW9cy2hybS8n8cPP1JJ6hoUwamrznuMsHc0hgwejHVrDtsL0WGqFEopXw

Volgens mij werkt het geheugen van die goedkopere fabrikanten net zo goed in jouw Mac mini, en waarschijnlijk kun je ook RAM kopen van 1333 MHz je computer maakt dan alleen niet gebruik van de volledige 1333 maar max. 1066.
    Dit laatste moet je even Googlen op ervaringen – of misschien dat iemand dat hier kan bevestigen.

Zoals je ziet, je zal ongeveer op zo’n 30,- per latje van 4GB uit komen, maal 2 latjes van 4GB = 8GB samen a 60,-.
    Misschien dat je ze op Marktplaats tweedehands nog iets gekoperd kunt krijgen. Het is de investering meer dan waard.

Bijdrager
    cynthiab

Dan moet ik er maar eens even naar kijken, ik ken niet veel mensen die mac hebben, eigenlijk gezegd niemand, vandaar dat ik het via hier doe.
    Maar iig bedankt! Ik zal verder kijken en als er weer problemen voorkomen, zien jullie vanzelf wel een nieuwe topic te voorschijn komen.

Alleen heb ik nu nog een vraagje,
    dit staat even weg van mijn Mac Mini.

Ik heb ook een MacBook uit 2006 overgenomen van mijn oom. Hij had aardig was MacBook’s maar de nieuwere behield mijn tante natuurlijk. Vandaar dat ik zo’n oude heb nu. (Mijn windows laptop was helemaal naar de $%^&, dus had ik deze overgenomen)
    Maar er staat 10.4.11 op, heel laag dus ja.
    Ik probeer het op de schroeven naar 10.5 zodat ik daarna de downloads kan uitvoeren voor 10.5.8 etc. (downloads heb ik al, alleen moet de 10.5 hebben.)
    Is de 10.5 ook gewoon van het internet te downloaden, of moet ik die dan wel kopen?

Sorry als ik zoveel vraag, wil er gewoon voortgang in maken, kan namelijk niks op de laptop..

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

10.5 zul je moeten kopen, mits je die nog ergens kan vinden natuurlijk. Indertijd koste deze €129. Maar waarom niet meteen naar 10.6? Die kost niet alleen minder (€29) maar werkt ook beter dan Leopard. Lion kan ook nog op een MacBook uit 2006, maar dat zou ik afraden i.v.m. performance issues in Lion. Snow Leopard is –zolang je genoeg RAM hebt– het beste wat je kunt installeren op zo’n oude MacBook. Snow Leopard vereist minimaal 1GB aan RAM.

Voor de MacBook hebt je dit type geheugen nodig: 200-pin PC2-5300 667MHz DDR2 in SO-DIMM formaat. Sneller geheugen (800MHz) werkt ook. Er kan maximaal 3GB in, dus als je ergens goedkoop twee stickjes van 2GB elk kan scoren ben je klaar.

Velen zullen je vertellen dat je een SSD moet plaatsen. Dat kan, maar is in het geval van een 9-jaar oude MacBook het geld absoluut niet waard. Voor de Mac mini zou je dit wel kunnen overwegen als je die als primaire computer wilt gaan gebruiken.

Bijdrager
    cynthiab

Oke, dus je kan makkelijk van een 10.4 naar een 10.6 gaan? Ik dacht namelijk dat je stap voor stap moest gaan omdat het anders niet kon.

Wat is een SSD precies? Want ik gebruik op dit moment mijn computer inderdaad vaker dan de macbook. Bij de Macbook gaat het er gewoon om, dat ik chrome, spotify en alles kan gebruiken, want nu niet mogelijk is.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ja, dat kan. Gewoon de Snow Leopard DVD in de computer stoppen en het installatieprogramma starten. Die geeft maar een knop: Herstart. Als je daar op klikt herstart de Mac naar de DVD en kan je de instructies op het scherm volgen. Als je helemaal schoon wilt beginnen ga je via het menu Hulpprogramma’s naar het Schijfhulpprogramma. Daar kan je de harde schijf wissen. Afhankelijk van hoeveel geheugen je op dat moment in de MacBook hebt zitten duurt dit hele proces tussen de 20 tot 40 minuten. Langer dan dat heeft het bij mijn ten minste nooit geduurd.

Een SSD is een soort van harde schijf die alleen gebruik maakt van flashgeheugen in plaats van draaiende magnetische schijven. Zie het zoals een USB-stick de vervanger van de diskette was. Een SSD is (véél) sneller, maar kost ook behoorlijk wat meer. De prijzen zijn 2 jaar geleden al onder de $1/GB gevallen, maar zijn nog steeds aanzienlijk hoger dan de kosten per gigabyte op een draaide harde schijf. Zie de Tweakers Pricewatch voor actuele prijzen.

In principe kan je zo’n SSD zelf installeren, maar als je niet heel handig bent met computers en electronica zou ik dit door iemand laten doen die er meer verstand van heeft.

Bijdrager
    TheBigZ

Ben jij toevallig het zusje van Alison?

Bijdrager
    cynthiab

Het installeren van een cd heb ik al eens eerder gedaan, dus dat zal wel lukken. Over de SSD zal ik later wel kijken, dat is tot nu toe het minst belangrijkst.

Ik ben nu alles goed aan het onderzoeken, zodat ik kan uitbreiden in geheugen en versies.
    Ik wil graag weten tot hoe ver de Mac Mini (2009) kan gaan kwa geheugen. Ik weet nu aantal dingetjes wat ik kan doen, maar tot hoe ver kan het geheugen en welke versie kan de Mac Mini aan?

Dat zelfde wil ik ook weten over de MacBook. Ik hoop niet dat ik jullie tot last ben, vind alleen fijn dat jullie mij hierbij helpen!

Tot nu toe weet ik dit:

Mac Mini (2009) (Met 10.6.8 erop)
    Ram Type: PC3-8500 DDR3 (DDR3 SO-DIMM)
    Min. Ram Speed: 1066 MHz

MacBook (2006) (Met 10.4.11 erop)
    Ram Type: 200-pin PC2-5300 667MHz DDR2 in SO-DIMM (Kan ook 800MHz aan)
    2 stickjes van 2GB. (meer kan die niet aan?)

Als jullie meer informatie willen over de MacBook of Mac Mini kan ik daar altijd naar kijken en doorsturen.

PS: Nee ik ben niet het zusje van Alison.

Bijdrager
    TheBigZ

8GB in de Mac mini. Kost je €75 voor een setje dat gegarandeerd werkt in jouw Mac mini.
    http://tweakers.net/pricewatch/284657/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7.html

Als je pech hebt maar maximaal 2GB in de MacBook. Het ligt eraan welke MacBook uit 2006 je hebt.
    http://www.everymac.com/systems/apple/macbook/index-macbook.html

Jij hebt deze dus.
    http://www.everymac.com/systems/apple/macbook/specs/macbook-core-2-duo-1.83-13-specs.html

Zoals Waffle al zei, 2x2GB erin is het maximale. En ruim voldoende om Lion te gebruiken.
    http://tweakers.net/pricewatch/170697/kingston-kta-mb667k2-4g.html

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    cynthiab

Oke, met die site kom ik ook niet verder. Zoveel weet ik nou ook niet en zijn zoveel bijna hetzelfde.
    Dit zijn de kenmerken van mijn MacBook

Modelnaam: MacBook
    Modelaanduiding: MacBook2,1
    Processornaam: Inter Core 2 Duo
    Processorsnelheid: 1.83 GHz
    Aantal processors: 1
    Geheugen: 512 MB
    Bussnelheid: 667 MHz
    Serienummer: 4H6473G3WGK

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Daar kan maximaal 3GB in. Wat je nu hebt is 2x 256MB. Je kan dus eigenlijk drie dingen doen:

1. 2x 2GB = 4GB waarvan je 3GB kan gebruiken
    2. 1x 1GB + 1x 2GB = 3GB
    3. 2X 1GB = 2GB

Zelf denk ik dat 2x 2GB het goedkoopst zal zijn (en het makkelijkst te krijgen). Maar als je alleen twee stickjes van 1GB kan krijgen is dat ook ruim voldoende. Met 2GB kan je al makkelijk Snow Leopard, Chrome en Spotify draaien. Mocht het absoluut nodig zijn dan kan je ook nog maar Lion over.

Bijdrager
    cynthiab

Ja dat weet ik, maar heb sowieso een 10.7 nodig op de mac mini voor origin en op mijn spel Sims 4 te kunnen spelen. (Zie aller eerst bericht)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik heb mijn bericht aangepast. Lees het nu nog eens.

Draai op de mini eens een schijfbevoegdhedenherstel. Dit doe je vanuit het Schijfhulpprogramma (te vinden in Programma’s > Hulpprogramma’s, of met Spotlight). Reset ook je PRAM eens. Om het PRAM te resetten houd je tijdens het aanzetten de toetsen command + option + P + R ingedrukt. Deze moet je ingedrukt houden tot je het opstartgeluid 3 keer hebt gehoord. Dat kan even duren.

Bijdrager
    cynthiab

Is verder niet meer nodig. Het enigste wat ik wil weten is tot hoe ver de Mac Mini en Macbook kunnen kwa geheugen en versies.:)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Beiden is al een aantal keer gezegd, maar hier nog maar een keer:

mini:

8GB max
    Yosemite (huidige versie)

MacBook:

3GB max
    Lion (maar ik raad aan Snow Leopard te installeren)

Bijdrager
    cynthiab

Over de mini was niet gezegd, alleen hoeveel geheugen er in kan, niet de maximale geheugen. En welke versie er dan erop kan op de mac was ook niet genoemd.;) Maar dat maakt verder niet uit.

Dan weet ik dat voor MacBook 10.6 (Snow Leopard op kan)
    en de Mac Mini 10.10 Yosemite.
    Geeft me al gelijk beter gevoel als ik op de mac mini van 10.6 naar 10.10 kan gaan.
    Dan ga ik er maar achteraan op alles te bestellen etc.

Bijdrager
    TheBigZ
    cynthiab op 08 april 2015

Over de mini was niet gezegd, alleen hoeveel geheugen er in kan, niet de maximale geheugen. … Dan ga ik er maar achteraan op alles te bestellen etc.

Nog maar even de linkjes dan:
    http://tweakers.net/pricewatch/284657/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7.html
    http://tweakers.net/pricewatch/170697/kingston-kta-mb667k2-4g.html

Bijdrager
    cynthiab

De linkjes had ik wel gezien, misschien dat wel al gezegd was.. maar zo slim ben ik hier niet in, dus sorry daarvoor als ik erover heen las.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ
    cynthiab op 08 april 2015

Over de mini was niet gezegd, alleen hoeveel geheugen er in kan, niet de maximale geheugen. En welke versie er dan erop kan op de mac was ook niet genoemd.;) Maar dat maakt verder niet uit.

Toch wel hoor.

Waffle op 08 april 2015

Zodra je eenmaal op 10.6.8 zit zou ik upgraden naar de nieuwst mogelijke OS X versie, op dit moment Yosemite.

In datzelfde bericht heb ik het zelfs al over die 8GB. Later noemt @shmoo dit ook:

Shmoo op 08 april 2015

Plaats er sowieso 8GB RAM in dat ga je zeker nodig hebben wanneer je upgrade naar de laatste versie van OS X. ( Yosemite )

Ook in latere berichtjes komt die informatie voor. Maar goed, dat is bijzaak.:wink:

Heb je de mini onderhand al kunnen updaten naar 10.6.8? Die heb je namelijk eerst nodig voor je Yosemite kan gaan installeren.

Bijdrager
    cynthiab

Sorry

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Daarvoor hoef je je niet te verontschuldigen hoor, ik wilde het alleen maar even zeggen.:)

Bijdrager
    TheLion01

Ik zou de Mac mini zoiezo niet naar 10.7 Lion updaten maar naar 10.8 Mountain Lion. Als je er meer RAM in doet dan kan je eventueel nog naar Mavericks 10.9 of Yosemite 10.10. (Je kan zonder RAM upgrade ook hier naartoe maar voor Mavericks en Yosemite heb je eigenlijk wel minimaal 4 GB nodig vind ik persoonlijk.)

De Macbook zou ik naar Snow Leopard 10.6 upgraden en niet verder. Volgens mij is Snow Leopard nog te koop in de Apple Online Store.

Bijdrager
    computer space

Weet je zeker dat Sims niet werkt op 10.6? Het is altijd de moeite even package contents te openen, info.plist te openen en minimum version osx op 10.6 te zetten. Heb 1/3 van de 10.7 apps met deze truc succes.

Bijdrager
    cynthiab

Nou, ik heb een apple id aangemaakt want die had ik nog niet en heb 10.10 binnengehaald.
    Tot nu toe werkt die goed!
    Bedankt voor alles!

PS: Nee op de sims 4 site stond dat je sowieso 10.7 moest hebben, maar nu 10.10 hoop ik dat die het gewoon gaat doen!

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.