10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Jbos

mac met ssd traag opstarten.

Hallo,

Ik heb laatst een Crucial M500 (480GB) in me macbook pro (2.5Ghz i5, 8GB ram) geïnstalleerd.
    Nu werkt de ssd goed want heb leessnelheid van 484 MB/s en een schrijfsnelheid van 413 MB/s maar ik vind dat hij nog steeds traag aan gaat. Eerst duurde dat 50 seconden en nu z’n 45 seconden voordat hij werk klaar is, dus eigenlijk heeft de ssd geen verschil gemaakt en dat vind ik vreemd. wie kan mij helpen

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het kan zijn dat het opstarten traag gaat omdat de Mac niet direct ziet dat de SSD de standaard opstartschijf is. De Mac gaat er dan eerst op ‘scannen’ wat tijd kost. Meestal helpt het om naar systeemvoorkeuren te gaan en daar de opstartschijf nog eens expliciet te selecteren. (Dus ook als de SSD al geselecteerd was)

Bijdrager
    BoniMacX

Heb een Crucial M500 1TB, in 14 seconden is men MBP opgestart.
    Doe is een PRAM reset en daarna nog een SMC reset.
    Let me know…

Bijdrager
    pruus

Kijk ook eens of je de laatste firmware op de ssd hebt staan. Kijk bij de firmwareupdate waarvoor het nodig is,

Bijdrager
    BoniMacX

pruus, de firmware versie heeft geen invloed op de opstartsnelheid. Althans bij mij toch niet.
    Onder de vorige MU02 startte mijn crucial even snel dan onder de huidige MU03.
    Voor de TS eventueel: http://www.onemorething.nl/community/topic/crucial-m500-mb-15-early-2012-en-trim/

Bijdrager
    Jbos

sorry van de late reactie , maar Hendrik had de doorslaggevende tip.
    nu is hij echt razendsnel:D

Bijdrager
    BoniMacX

Simpel truukje van hendrik kende ik niet, maar via een pram reset had je hetzelfde bereikt: ‘Voorbeelden van de informatie die in het NVRAM / PRAM wordt bewaard: Geselecteerde opstartschijf
    bron: http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Met een PRAM reset had het inderdaad ook gekund, maar dan reset je ook een aantal andere fabrieksinstellingen en die had je daarna dan misschien weer moeten terugzetten wat meer tijd vraagt dan mijn tip. Wat er dan precies veranderd na een PRAM reset hangt van het Mac model af. Maar in ieder geval veranderd er meestal meer dan je verwacht…

Bijdrager
    Rokatilusk

Ik heb hetzelfde probleem. ik heb een mid 2010 macbook pro met Samsung SSD van 250 gig. Macbook werkt heel vlot, maar het opstarten duurt meer dan 3 minuten!
    Ik heb de oplossing van Hendrik IJzerbroot geprobeerd, maar ik krijg dan deze melding: “U kunt de geselecteerde schijf niet als opstartschijf instellen. Het bless-hulpprogramma kan de huidige opstartschijf niet instellen.” ?
    Ik denk wel dat dit het probleem is…… maar weet iemand hoe je dit op kan lossen???

Bijdrager
    Rokatilusk

Oplossing was een PRAM reset! probleem opgelost….. zo zet het er nu naar uit….

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.