30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    JoopJoopJoop

Mac met M1 en macOS 11.1

In het hardwareoverzicht staat aangegeven “helderheid  automatisch aan”.

Is er een mogelijkheid om dit uit te zetten?

Binnen de systeemvoorkeuren beeldschermopties is er geen keuze mogelijk.

Mogelijk beeldscherm afhankelijk?

Bijdrager
    TheBigZ

Display helderheid kun je instellen via de Menu Bar.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Via de menu bar is er geen optie “Display” te zien.

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Gebruik geen “Ingebouwd Retina-scherm”

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 4 dagen geleden door JoopJoopJoop.
    Bijdrager
    penseel

Kijk bij beeldschermen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Zie topic “Binnen de systeemvoorkeuren beeldschermopties is er geen keuze mogelijk”

Bijdrager
    penseel

Welke Mac?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Welke M1 mac’s zijn er zonder beeldscherm?

Bijdrager
    penseel

En dit is zonder retina scherm.

Bijdrager
    Buzz

Retina of niet maakt niet uit. Van externe schermen kan je nooit de helderheid instellen via het OS. De enige uitzonderingen zijn, voor zover ik weet, Apple’s eigen externe schermen, en de 4K en 5K LG UltraFine schermen die Apple momenteel verkoopt.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Gebruik geen ingebouwd beeldscherm..

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Buzz,

Dat kan de verklaring zijn, heb speciaal voor LG 4K schermen gekozen, blijkt toch een verschil te zijn, behalve de prijs.

Bijdrager
    Buzz

Ja, die duurdere schermen hebben dan een ingebouwde ambient light sensor, en een extra stukje software + USB/Thunderbolt hardware om commando’s van macos te ontvangen aan de hand waarvan de helderheid geregeld kan worden. De volumeregeling werkt dan ook via het OS. Bij de “gewone” LG schermen werkt USB/Thunderbolt alleen voor het display-signaal en als domme hub voor de extra poorten op de achterkant.

Het is echt een gemiste kans dat er blijkbaar geen industrie-standaard bestaat voor helderheid/volume-bediening van externe schermen via het OS.

Bijdrager
    penseel

Goed om te weten.👍🏾

Bijdrager
    Ome Kor

Ik heb een non-Apple LG 4K scherm en daar zit een programma bij, waarmee ik de helderheid ed. kan regelen. Het programma zit volgens mij wel “diep” in het systeem, want ik moest mijn Mac herstarten toen ik het installeerde.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Buzz,

Gezien je kennis, er is nog een vraag over beeldschermen.

De LG Monitoren hebben een resolutie van 3840×2160.

Echter in de Apple Hardware lijst staat bij Video/beeldschermen 3840x2160p daarachter tussen haakjes 2160p/4K UHD 1 – Ultra High Definition

daaronder “ziet er uit als 1920 x 1080 @ 60 Hz.”

Geen idee hoe dit te verklaren….

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Ome Kor,

Ben altijd zeer voorzichting met het installeren van software van iets wat doorgaans voor de Windhoos wereld is bedoeld.

Met welk macOS gebruik je het?

Bijdrager
    Ome Kor

macOS Mojave

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Groot verschil met Big Sur, zal het op een backup eerst proberen..

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Ome Kor,

De meegeleverde CD van LG bevat alleen Windhoos software, een progje met de naam OnScreen Control komt er niet op voor…

Bijdrager
    GoeieDag

Wie kijkt er dan ook nog op een ‘meegeleverde CD’? Vreemd dat die er überhaupt nog bij zit (o.a. milieutechnisch gezien).

Op de site kun je alle software vinden, en dan tenminste ook de meest recente.

Bijdrager
    GoeieDag

JoopJoopJoop op 28 december 2020 om 13:27
    Welke M1 mac’s zijn er zonder beeldscherm?

Dat zeg je niet in je openingspost, en laat mensen meedenken met jou, zonder even fatsoenlijk te omschrijven waarover het gaat.

En ipv van gewoon een relevante en dus terechte vraag te beantwoorden, ga je een zeikerige tegenvraag stellen.

Je bent hier precies weer de eikel die je zo vaak bent op dit forum. ManManMan…!

Bijdrager
    Ome Kor
    Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Ome Kor,

Via de link is alleen voor mijn modelnummer een HD 4K Win 10 driver te downloaden..

Inmiddels een mailtje naar LG gestuurd hierover…

Bijdrager
    TheBigZ

JoopJoopJoop op 28 december 2020 om 14:20

Mijn LG Monitor heeft een resolutie van 3840×2160.

Echter in de Apple Hardware lijst staat bij Video/beeldschermen 3840x2160p daarachter tussen haakjes 2160p/4K UHD 1 – Ultra High Definition

daaronder “ziet er uit als 1920 x 1080 @ 60 Hz.”

Geen idee hoe dit te verklaren….

Je hebt waarschijnlijk de Retina mode aanstaan. Dat betekent dat er 4 fysieke pixels gebruikt worden per beeldpunt. Dat ziet er heel scherp uit, je houdt alleen wel “slechts” FullHD resolutie over, op 24″ natuurlijk prima.

Welk LG scherm heb je eigenlijk, de LG UltraFine 4K‑display? Of de LG 24MD4KL?

Scherm vergelijk met 2017 iMac 27″ Retina

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Gebruik LG 27UK670 schermen.

De Retina resolutie kan ik niet halen, max. 3840×2160 Bij optie “Geschaald” derde keuze van links, 2560×1440, tekst is wat klein maar misschien vind ik daar nog wat op..

Apple geeft hiervoor aan in de hardware lijst: 5120 x 2880 (5K/UHD+ – Ultra High Definition Plus)  ziet eruit als 2560 x 1440 @ 60.00Hz

Dit was leerzaam voor mij, welke optie zou ik het beste kunnen kiezen?

Bedankt.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@The BigZ,

Toch nog iets vreemds, het gaat om twee idendieke schermen, toch kan ik niet voor beide schermen via dezelfde opties dezelfde resolutie kiezen.

Kan dat met de aansluiting te maken hebben? de ene via HDMI en de andere via Display port?

In de Hardware lijst wordt de ene monitor Hoofdbeeldscherm genoemd en de andere niet, of heeft dat alleen met de menubar te maken?

Sleutelbeheerder
    Night

Misschien moet je deze app eens proberen, aangezien de reacties melden dat het ook werkt op aangesloten Thunderbolt displays.

Bijdrager
    TheBigZ

JoopJoopJoop op 28 december 2020 om 20:04
    Toch nog iets vreemds, het gaat om twee idendieke schermen, toch kan ik niet voor beide schermen via dezelfde opties dezelfde resolutie kiezen. Kan dat met de aansluiting te maken hebben? de ene via HDMI en de andere via Display port?

Dat kan kloppen. Beide video-uitgangen zijn niet gelijk(waardig).

https://everymac.com/systems/apple/mac_mini/specs/mac-mini-m1-8-core-2020-specs.html

This model supports “up to” two simultaneous displays — one “up to” 6K resolution (6016×3384) at 60 Hz via Thunderbolt 3 and one display “up to” 4K (4096×2160) at 60 Hz via HDMI 2.0.

Please refer to the earlier field for details, but if the primary display is 6016×3384 (6K) via Thunderbolt 3, the largest secondary display this system can support is 4096×2160 (4K) via HDMI 2.0.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.