6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Pietje13

Mac Mail gigantisch traag en energie slurpend

Ik gebruik Mac Mail, met daarin 3 exchange accounts en 7 IMAP accounts. Dat zijn er een hoop, maar niets wat een MacBook Pro 15″ 2017 niet zou kunnen aankunnen lijkt me. Al tijden is Mac Mail af en toe dermate energieslurpende dat de hele computer traag wordt. Echt strandbal traag al in de ouderwetse harde schijf tijd. Via activiteitenweergave zie ik veel CPU en energie verbruik.

Zie hier screenshots van random momenten:

Heb helaas geen screenshots van voor de clean install: toen stond hij regelmatig op 144% CPU gebruik.

Als ik forceer stop doe werkt de laptop als normaal. Start ik mail daarna weer op gaat het even  goed, tot een paar uur later het hele riedeltje weer vast loopt. Ik heb al gedaan:

–> mail accounts verwijderd en toegevoegd
    –> Clean install, zonder time machine herstel
    –> Email accounts opgeschoond (alle bijlages verwijderd)
    –> Email database opnieuw indexeren
    –> Email database “rebuild”

Voor mijn gevoel alles dus… De accu gaat nu maar een uur of 3 mee, terwijl die 9 uur meegaat als ik mail de hele dag uitlaat. Ik ben haast geneigd te denken dat het in de mail accounts zelf zit maar ik kan me niet voorstellen dat de halve wereld gebruik maakt van standaard IMAP mailboxen.

De beste optie is waarschijnlijk om een ander mailprogramma te nemen, maar dat is eigenlijk de laatste stap. Ik hoop dat iemand hier nog een briljante tip heeft eigenlijk. Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ja dit is absurd. Niet goed.

Ik zou eerst even één voor een accounts uitzetten, en kijken aan welk account het ligt. Ik heb ook 6 verschillende accounts en nergens last van (nieuwste OS macbook air 2018).

Kan het zijn dat het tijdelijk is? Wegens re-indexing?

Verder toch maar Etrecheck doen en een virus-check met Malwarebytes, kan nooit kwaad…

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Verder staat bij mij Mail > Voorkeuren > Algemeen > Zoek naar nieuwe berichten op Automatisch.

Staat die bij jou misschien op Elke minuut?

Moderator
    Night

Je zou eerst eens kunnen testen in een leeg, nieuw gebruikersaccount… Tien mailboxen vergt natuurlijk iets meer van een mailprogramma. Toch zou dat verder niet zóveel uit mogen maken zoals jij beschrijft.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat zou niets uit mogen maken. Ik heb ook 10 postbussen maar dat zijn visuele groeperingen van mails uit het zelfde account. Mail vergt per definitie weinig van de CPU. Als dat op 10% komt is het al veel. Als ik door een reeks mails scrolt met e.v.t. bijlagen dan schiet Mail even naar ±25% maar zonder dat het traag wordt.

Wel kwam ik een discussie tegen van mensen die sinds Catalina ook dit probleem hebben. Dus welk OS heb je?

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

In de link van Hendrik zeggen ze dat het aan Exchange ligt, op Catalina:

I tried the following and it seems to have been enough to solve the issue for me :
    – Quit Mail, Contacts, Calendar, Reminder, Notes
    – in System Preferences > Internet Accounts, select your Exchange account
    – Uncheck everything (Mail, Contacts, Calendar, Reminder, Notes)
    – Wait a few minutes
    – Reboot
    – In System Preferences > Internet Accounts, select again your Exchange account and enable the services you need to sync

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.