20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Phoebe_4u

mac loopt zeer vaak vast

Hoi

Ik ben 1,5 jaar geleden overgestapt van windows naar osx. Ik was zeer tevreden over over osx tot enkele weken geleden want sindsdien loopt mijn macbook heel de tijd vast. Vaak kan ik alleen nog maar de muis bewegen, maar soms kan ik zelfs dat niet. Ondertussen werkt de ventilator ook veel te hard en kan ik mijn activeitenweergave niet openen om te zien welk programma het probleem veroorzaakt.

Heeft iemand een idee waar dit aan ligt? Ik kan natuurlijk hem opnieuw installeren zoals ik met mijn windowscomputer elke 6 maand deed, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling hé;)

Ik heb een mac book 2GHz Core 2 Duo met 1GB geheugen, en heb alle updates uitgevoerd

Bijdrager
    Oppie
    ”1984″

Je hebt hiervoor de installatiecd/dvd van Mac OS 10.4 (Tiger) nodig.

Tiger? Leopard mag ook; of elke andere versie van het OS welke je in gebruik hebt.

Bijdrager
    sally

Het gaat om de schijf die je oorspronkelijk bij je mac hebt gekregen..
    Met bijvoorbeeld een later aangeschafte Leopard kun je je HD niet repareren.
    Of heb ik het mis?

Bijdrager
    Esquare

Je hebt het mis. :)

Bijdrager
    sally

Met een losse tiger kon het indertijd in ieder geval niet..
    Mijn oude iMac G5 moest met de oorspronkelijke Panther schijf worden opgestart voor HD reparatie.

Bijdrager
    Esquare

Met een ‘losse tiger’ hoort het ook te kunnen. Alle (recente) versies van Mac OS X hebben naast de systeemsoftware ook Schijfhulpprogramma aan boord.

Bijdrager
    Phoebe_4u

eerst en vooral bedankt voor de reacties!

Ik heb de installatiecd opnieuw ingestoken en de controle uitgevoerd maar na enkele minuten kreeg ik de boodschap:

“ehbo mislukt – schijfhulpprogramma is gestopt met controleren van Macintosh HD omdat zich de volgende fout heeft voorgedaan: de onderliggende taak rapporteerde een fout bij het verlaten”

en dan staat daaronder in het scherm van het schijfhulpprogramma: “1 HFS-volume gecontroleerd – Volume moet worden hersteld”

ik voel de bui al hangen en zal hem dus opnieuw moeten installeren, of is er een andere oplossing?

Als ik hem opnieuw moet installeren kan ik dan gewoon echt alles via timemachine terug zetten of moet ik daar mee oppassen en alleen de bestanden terughalen via timemachine en de programmas opnieuw installeren?

edit: schijfhulpprogramma vermeld er ook nog bij: Ongeldige nodestructuur

Moderator
    unSOUND

Je zou eerst eens kunnen kijken of het schijfhulpprogramma het niet kan repareren. De controle is immers gestopt vanwege een probleem, maar wellicht kan het nog hersteld worden. Klik dus eerst nog eens op “Herstel schijf” in plaats van op “Controleer schijf”…

Bijdrager
    Phoebe_4u

ik heb het proberen te herstellen maar ik krijg dezelfde melding als bij het controleren :s

Moderator
    unSOUND

In dat geval zou je een kloon van je HD naar een externe schijf kunnen maken, de schijf formatteren en de kloon weer terug kunnen zetten.

Bijdrager
    Phoebe_4u

een kloon is iets anders als timemachine?

Moderator
    unSOUND

Ja, een kloon is een één-op-één kopie. Een TimeMachine backup hoeft niet perse alles te bevatten wat er op je HD staat.

Bijdrager
    Phoebe_4u

okidoki ik zal dat dan eens proberen, ik zal iets laten weten of het probleem verholpen is. Alvast bedankt!

Moderator
    unSOUND

Ter info: een kloon kun je maken met onder andere SuperDuper en Carbon Copy Cloner.

Zie ook: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=891445#891445

Bijdrager
    Phoebe_4u

ah, ik heb hier net geprobeerd een clone te maken met het schijfhulpprogramma en ik krijg de volgende error: Macintosh HD.DMG kan niet worden aangemaakt – Input/output error”

Maar ik zal dan eens Super Duper proberen:) Bedankt

Bijdrager
    Phoebe_4u

even een klein vraagje voor alle zekerheid: als ik een kopie maak met Carbon Copy Cloner en ik vink “wis het doelvolume” NIET aan, dan blijf ik alle bestanden op mijn externe HD behouden? Want ik zou niet willen dat ik die bestanden kwijt ben :?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”Esquare”

Met een ‘losse tiger’ hoort het ook te kunnen. Alle (recente) versies van Mac OS X hebben naast de systeemsoftware ook Schijfhulpprogramma aan boord.

Je vergeet dat ook schijfhulpprogramma dan meestal ook een andere versie heeft gekregen.
    En aangezien juist dit soort situaties kritiek zijn ligt het voor de hand dat je alleen met de meegeleverde (of de laatst geïnstalleerde) je hd moet herstellen, en niet met “zomaar” een versie van het OS c.q. Schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    Esquare
    ”hendrik

Je vergeet dat ook schijfhulpprogramma dan meestal ook een andere versie heeft gekregen.

Het enige wat het EHBO-gedeelte van Schijfhulpprogramma doet, is de onderliggende fsck-routine aanroepen. Daarmee wordt op abstract niveau naar de datablokjes op je harde schijf gekeken. En aangezien de fsck-documentatie al sinds 1995 niet meer is veranderd, kun je er gerust van uitgaan dat er geen rare dingen gebeuren als je een Leopard-schijf met de Tiger-versie van Schijfhulpprogramma bekijkt.:)

Bijdrager
    Pieterr
    ”Esquare”

En aangezien de fsck-documentatie al sinds 1995 niet meer is veranderd…

Die van fsck_hfs is van November 2002. Hetgeen overigens niets afdoet aan de rest van je uitspraak (i.e. je hebt gelijk).

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.