12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    fokke.dekker

Mac loopt vast, Kernel panic, Gray screen of death, hoe op te lossen

Hoi

Ik heb sinds een aantal dagen een probleem met mijn mac. Ik krijg geregeld het gray screen of death. Als ik het goed begrepen heb is dit een kernel panic. Nou krijg ik het niet allen op mijn mac, maar ook op de bootcamp partition. Maar dan natuurlijk de windows variant het blue screen of death. Ik heb het gekregen nadat ik mijn mac helemaal op nieuw had geïnstalleerd. Nou had ik op internet gelezen dat het aan de disk permissies kan liggen. Dus deze heb ik opnieuw laten aanmaken in disk utility. Maar dit mocht niet baten, mijn mac kreeg het niet voor elkaar. Daarom had ik besloten om hem nog maar eens helemaal opnieuw te installeren. Dus had ik de hele harde schijf geformatteerd. Hierna wilde hij mijn mac os instal disk ( tiger) niet meer pakken. Hij wierp hem elke keer uit. Het enige wat nog werkte was de snow leopard upgrade dvd er in te stoppen. Vervolgens heb ik mijn computer hersteld met een back up die ik nog had. Maar nu blijft hij nog steeds vast lopen. Iemand enig idee wat dit kan zijn en of ik het zelf kan oplossen of dat bijvoorbeeld mijn harde scijf of ram vervangen moet worden.

Alvast bedankt.
    Fokke.

Bijdrager
    bramvdb

Heb je laatst RAM bij gestoken?

Bijdrager
    fatboysmart

Als eerste zou ik eventuele extra RAM geheugen even verwijderen, dus alleen de ‘basis’ RAM laten zitten. Veel Kernel panics worden veroorzaakt door defect RAM geheugen.
    Heb je er zelf ooit geheugen bijgeprikt?

Ook een bijna defecte harddisk zou dit kunnen veroorzaken, maar meestal merk je dan ook een drastische vermindering van de snelheid van de computer (veel beach ballen).

Bijdrager
    MacAanZee

Ik heb het zelfde sinds vorige week, op een al wat oudere iMac G5 (laatste model). Ook ik heb het gekregen nadat ik software had geupdate. Een CD wordt niet meer herkent. Ik kan er niets mee. Daarvoor deed de iMac het prima. Heb hier het probleem gepost en allerlei aangedragen oplossingen uitgeprobeerd, maar niets hielp.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je kunt ook even één keer opstarten in safe-mode (shift ingedrukt houden) Het opstarten duurt dan vrij lang omdat er een controle en e.v.t. herstel wordt uitgevoerd van o.a. de schijf en de system cache, dus niet onderbreken! Een corrupte system cache kan ook voor vreemde symptomen zorgen…

Daarna gewoon opstarten.

Bijdrager
    Macchiavelli

Ik heb precies hetzelfde sinds een week. Alles is traag, opstarten, openen programma’s…

Bijdrager
    Macosxachist

Dus MacAanZee en Machiavelli hebben ook een iMac, die lastig is gaan doen nadat ze deze, zoals Fokke, helemaal opnieuw hadden geïnstalleerd? Wat een bizar toeval!:evil:

Bijdrager
    fokke.dekker

Ik heb er geen nieuw ram bij gestoken. Ik heb hem idd al een keer opgestart in safe mode, maar dat mocht ook niet baten. Inmiddels heb ik mijn ram er uit gehaald en ontdaan van enig stof. Daarnaast heb ik een Apple hardware test uitgevoerd. Hier kwam niks vreemds uit. Maar sinds dat ik de hardware test heb uitgevoerd, is hij niet meer vast gelopen.
    Voor de rest die zich afvraagt hoe je een hardware test uit voert. Het hangt van je systeem af. Als je computer uit het tijdperk van 10.5.4 of lager komt, staat hij op je instal disk 1 en als hij uit een hoger tijdperk komt staat hij op instal disk 2. Een van deze schijven in je computer steken en herstarten, en dan bij de herstart de d toets ingedrukt houden tot het Apple logo verschijnt. Bij mij heeft dit tot nu toe geholpen, hoop dat het voor jullie ook werkt. Mocht mn iMac nog steeds vast lopen, dan vrees ik dat ik hem maar eens naar het icentre voor repartatie moet brengen. Ik houd jullie op de hoogte
    Fokke

Bijdrager
    fokke.dekker

Helaas is mijn computer de laatste tijd wel wat traager geworden, dus ik vrees nog altijd voor mijn harde schijf.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat traag zijn kan ook softwarematig zijn. Kijk b.v.b. eens in activiteitenweergave en selecteer “alle processen”. Sorteer dan op %CPU en kijk of er processen bij zitten die veel CPU vragen.
    Hoeveel RAM zit er trouwens in?

De hd zelf veroorzaakt in ieder geval geen KP, dat ligt eerder aan RAM, corrupte systeembestanden of slechte software.

Bijdrager
    fokke.dekker