20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Luce

mac loopt vast door te veel bestand op bureaublad bij 1 account

Ik heb een mac met meerdere gebruikersaccounts. Bij één gebruiker teveel bestanden op bureaublad omdat het fout ging met foto’s overzetten naar externe harde schijf (ging dus naar bureaublad). Account loopt vast kan niet uitzetten of finder of een andere programma gebruiken. Andere accounts werken prima. Hoe op te lossen?

Bijdrager
    Bugsy

Kan je met superuserrechten niet bij de folders van andere gebruikers, of is dat dom gedacht?

Bijdrager
    Luce

Ik ben wel beheerder maar hoe doe ik dat dan?

Bijdrager
    GoeieDag

Inloggen als Root gebruiker, dan kun je via de Finder bij dat bureaublad (wat een gewone map is) en bestanden selecteren en weggooien.
    https://support.apple.com/nl-be/HT204012

Bijdrager
    Luce

De stappen gedaan via de ling maar ik zie het tabje wijzig in het venster adreslijsthulpprogramma niet?

Bijdrager
    GoeieDag

De volgende manier gaat sneller.
    Open de Terminal (programma), en neem deze regel over (copy/paste), waarbij “xxxxx” de naam is van de gebruiker (let op eventuele hoofdletters) waar het bureaublad moet worden opgeschoond:

sudo rm -R /Users/xxxxx/Desktop

Voer het beheerders wachtwoord (van de beheerder waar je bent ingelogd in; je ziet de cursor niet bewegen als je dat typt.

Nu zal die map Bureaublad worden weggegooid, met alle bestanden; log je opnieuw in, maakt ie vanzelf weer een nieuw, schoon bureaublad aan. Let wel: je bent alle bestanden en mappen die op dat bureaublad stonden kwijt.
    En doe dit gefocust; een typefout kan je behoorlijk in de problemen brengen.

Bijdrager
    GoeieDag
    Luce op 30 april 2017

De stappen gedaan via de link maar ik zie het tabje wijzig in het venster adreslijsthulpprogramma niet?

Er is géén tabje Wijzig; het is het menucommando Wijzig in de menubalk.

Als je niet goed leest, en dingen te snel wilt doen, ga je fouten maken. Dat is heel onverstandig als je in de Root of Terminal werkt.

Bijdrager
    Luce

Ik lees niet te snel en wil ook zeker niet zoiets als dit te snel iets doen. Ik zie het menucommando Wijzig in de menubalk wel maar die is niet aan te klikken. Ik sta nu op het punt om het via de terminal te doen maar als dat ook wordt afgeraden wat blijft dan voor iemand die heel graag de boel weer op orde wilt hebben over? Een beetje geduld en een wat uitgebreidere uitleg graag. Ik weet anders niet hoe het dan op te lossen.

Bijdrager
    GoeieDag
    Luce op 30 april 2017

Ik zie het menucommando Wijzig in de menubalk wel maar die is niet aan te klikken.

Wat bedoel je met “niet aan te klikken”? Komt er geen uitrolmenu uit, doet je muis het niet of wat?
    Let op dat je het programma Adreslijsthulpprogramma actief hebt, en dan is onder Wijzig alleen ‘Schakel rootgebruiker in’ aan te klikken (en ‘Emoji en symbolen’, maar die zoek je niet).

Ben je wel in een beheerders account ingelogd?

Bijdrager
    Luce

Jazeker. Bij mij is het alleen lichtgrijs en niet zwart daarom niet aan te klikken als optie. Muis doet het gewoon. En ja als beheerders account ingelogd.

Bijdrager
    GoeieDag

Heb je wel op het slotje geklikt in Adreslijsthulpprogramma, linksonder in het scherm? Moet ‘open’ staan.

Bijdrager
    Luce

Het is gelukt om er in te komen. Maar nu ben ik als rootgebruiker in de finder. Daar heb ik optie al mijn bestanden, programma’s en downloads. Hoe kom ik bij het bureaublad (de gewone map) van die vastgelopen accounthouder?

Bijdrager
    Luce

Misschien ben ik niet duidelijk. Maar nu ben ik system administrator en zit in de finder. Hoe kom ik bij dat bureaublad dat in de vorm van een mapje/bestanden te selecteren en weg te gooien is? Als ik op al mijn bestanden druk zie ik geen mapjes. Wel via programma”s.

Bijdrager
    GoeieDag

Je vertelt niet waarom je er nu wel ben ingekomen, maar je had blijkbaar dus toch punt 6 gemist? Lezen is het devies…:evil:

Je gaat in die Root Finder naar menubalk ‘Ga>uitrolmenu>Computer’.
    Nu navigeer je in dat Finder venster zelf via HD (de naam van jouw HD, meestal ‘Macintosh HD of zoiets) naar Gebruikers. Je klikt op de betreffende gebruiker, en dan zie je de map Desktop. Dan kun je alle bestanden zien, selecteren en weggooien.

Edit: lees nu je laatste posting, van twee minuten terug. Rustig aan, rustig aan…8-O

Bijdrager
    Luce

Het is gelukt! Ik ben echt heel blij. Heel hartelijk dank voor de hulp!

Bijdrager
    GoeieDag

Fijn!(y)
    Vergeet niet weer uit te loggen als Root, en deze uit te schakelen, zoals dat Apple document ook aangeeft.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    GoeieDag op 30 april 2017

Open de Terminal (programma), en neem deze regel over (copy/paste), waarbij “xxxxx” de naam is van de gebruiker (let op eventuele hoofdletters) waar het bureaublad moet worden opgeschoond:

Als ik het me goed herinner heb ik de vorige keer dat iemand dit probleem had, al eens opgemerkt dat het handiger is om de bestanden te verplaatsen in plaats van te verwijderen — voor het geval er iets tussenzit dat je wilt bewaren — en dat, als je per se rm wilt gebruiken, het veiliger is om eerst met cd naar de map te gaan en dan pas te gaan verwijderen:) O, en aangezien je hier eerst aanraadt om als root in te loggen, is sudo overbodig, want sudo zonder -u plus gebruikersnaam erachter máákt je root.

Dus om te verplaatsen in plaats van wissen (met een druk op Return na elke regel):

mkdir /Users/xxxxx/tijdelijk
    mv /Users/xxxxx/* /Users/xxxxx/tijdelijk/

Dit maakt een nieuwe map aan in de thuismap van de gebruiker en verplaatst daarna alles van het bureaublad daar naartoe.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik ben geen Terminal guru, dus je aanvullingen zijn terecht en welkom.
    Maar het was niet en/en: inloggen als Root en dan sudo; het was of/of.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Sorry, niet goed genoeg gelezen. Inderdaad, als je níét inlogt als root (en dat is aan te raden) zul je sudo moeten gebruiken om iets met bestanden van een andere gebruiker te doen. Gaat het om je eigen bestanden, dan is sudo niet nodig — en daarom zelfs af te raden.

Bijdrager
    fixar
    Jakko op 01 mei 2017
    GoeieDag op 30 april 2017

Als ik het me goed herinner heb ik de vorige keer dat iemand dit probleem had, al eens opgemerkt dat het handiger is om de bestanden te verplaatsen in plaats van te verwijderen — voor het geval er iets tussenzit dat je wilt bewaren — en dat, als je per se rm wilt gebruiken, het veiliger is om eerst met cd naar de map te gaan en dan pas te gaan verwijderen:) O, en aangezien je hier eerst aanraadt om als root in te loggen, is sudo overbodig, want sudo zonder -u plus gebruikersnaam erachter máákt je root.

Dus om te verplaatsen in plaats van wissen (met een druk op Return na elke regel):

mv /Users/xxxxx/* /Users/xxxxx/tijdelijk/

Dit maakt een nieuwe map aan in de thuismap van de gebruiker en verplaatst daarna alles van het bureaublad daar naartoe.

Moet die tweede instructie niet zijn:

mv /Users/xxxxx/Desktop/* /Users/xxxxx/tijdelijk/

Volgens mij wordt er zonder het specificeren van de Desktop ALLES van gebruiker xxxxx naar tijdelijk verplaatst, en dat is misschien een beetje overkill in deze situatie.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.