17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Gigs

Mac loopt vast

Mijn iMac 27inch uit 2012 loopt steeds vast. Ik heb vanmorgen uiteindelijk zelfs het hele os opnieuw geinstalleerd. Daarna deed hij het een hele tijd goed maar nu loopt hij weer vast. In safari kreeg ik op een gegeven moment de melding dat webkit niet in orde was. Nu kan ik hem zelfs met veilige modus niet weer aan zetten. Met Applejack krijg ik de melding CoreStorageGroup error LVG Mac HD. Als ik hem nu wil opstarten blijft hij hangen helemaal aan het eind van het installeren bij het appeltje scherm.

Wat kan ik doen?

Bijdrager
    fatboysmart

Zou zomaar kunnen dat je harde schijf aan het overlijden is. Zit er een gewone harddisk in of een SSD?

Mocht dit het geval zijn (anderen kunnen je beter vertellen hoe dat te checken) dan is het een goed moment om er meteen een SSD in te laten zetten. Je computer voelt dan meteen een stuk sneller aan en je kunt er weer jaren mee verder.

Bijdrager
    Gigs

Het probleem bestaat idd al een paar weken. Dat zou een sluimerende dood zijn.
    Er zit een flash geheugen in; verder heb ik geen technische specificaties bij de hand.

Bijdrager
    Gigs

Is trouwens LVG niet meer een software dingetje?

Bijdrager
    Gigs

Vanmorgen weer eea geprobeerd maar na opnieuw installeren van Sierra kan de computer zelfs helemaal niet meer gewoon opstarten. Met cmd R opgestart en wat geprobeerd. Ergens krijg ik de info dat de fusion drive 3,11 van de beschikbare 3,12 capaciteit in gebruik heeft. En ook elders krijg ik een melding dat er niet genoeg ruimte op de schijf is. Zou dat het probleem zijn? En hoe verhelp ik dat.
    Vanmorgen had ik ook schijf EHBO uitgevoerd en waren alle schijven ok na EHBO. Maar na herinstallatie van Sierra krijg ik een mislukte EHBO bij de harde schijf/fusion drive.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Heb je een externe harde schijf met genoeg ruimte? Dan kun je die aansluiten en daar bestanden naartoe verplaatsen; dat kan indien nodig ook zonder de computer op te starten naar de grafische werkomgeving, waardoor je de computer veel minder zult belasten en hopelijk dus ook minder vastlopers zult hebben.

Bijdrager
    Gigs

Ja, da’s mogelijk idd een goed idee. En ik heb nog een oude HD liggen; 160GB. Maar hoe kan ik bestanden verplaatsen als ik de computer niet kan bedienen. En van welke schijf, langs welke weg moet ik dat doen?
    (En thnx trouwens.)

Bijdrager
    fatboysmart

Een volle schijf kan zeker problemen even. 10% vrij is zeker aan te bevelen. Maar het kan ook zijn dat het HDD deel van je fusion drive defect is en daardoor aangeeft dat hij vol is.

Bijdrager
    Gigs

Idd. Want de vraag blijft dan waarom het LVG de data niet verhuist naar de HD. Is dat een software-probleem of is dat een hardware-probleem. Maar ik moet eerst nog weten hoe en van waar ik de data naar de externe HD kan verhuizen. Heb jij enig idee?

Bijdrager
    fatboysmart

Je zou het kunnen proberen met de Target disk mode. Hierbij koppel je twee macs aan elkaar met een FireWire kabel (oudere macs) of een USB-c of Thunderbolt kabel (nieuwere macs). Hiermee heb je toegang tot de harddisk van de ene mac op een andere mac.

Probleem kan zijn om een tweede mac te vinden die ook een USB-c of FireWire poort heeft.

Hier de uitleg hoe het werkt…

https://support.apple.com/en-us/HT201462

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Gigs op 24 september 2017

Maar hoe kan ik bestanden verplaatsen als ik de computer niet kan bedienen. En van welke schijf, langs welke weg moet ik dat doen?

Zoals ik zei hoef je de grafische omgeving niet te starten, en die is groot en zwaar en eist veel van het systeem:) Door in single-user-modus op te starten kom je in een ouderwetse Unix-omgeving, waarin je commando’s in moet toetsen om ze uit te voeren — maar dat zal minder van het systeem vragen, dus als de computer vastloopt omdat de grafische omgeving te zwaar is, kun je op deze manier waarschijnlijk wel genoeg ruimte vrijmaken.

Je komt in single-user-modus door de computer uit te zetten, en dan weer aan; gelijk na het indrukken van de aan-/uitknop, druk je ⌘S in op je toetsenbord en dat blijf je vasthouden tot je witte tekst op het beeld ziet. Ongeveer zoiets:

Ten eerste: om de computer opnieuw op te starten als je in deze modus zit, geef je de opdracht

reboot

en druk je op de Return-toets; om hem uit te zetten geef je de opdracht

shutdown

Ik stel voor dat je eerst probeert of de single-user-modus werkt, of dat de computer ook in deze modus vastloopt. (Ik heb namelijk niet zoveel zin in de berg werk nodig om uit te leggen hoe je bestanden kopieert naar een externe schijf als je computer ook hier dezelfde problemen blijkt te hebben:) )

Dat wil zeggen: het is makkelijker als je de target-modus die fatboysmart voorstelt, eerst kunt proberen. Lukt dat ook niet (of heb je geen tweede Mac die je kunt gebruiken) dan is bestanden verplaatsen in single-user-modus wellicht een bruikbare oplossing.

Bijdrager
    Gigs

OK. Target disk mode lijkt me idd wel een haalbare optie. Terminal e.d. heb ik nauwelijks ervaring mee. Gaat alleen wel een aantal dagen duren want dat moet even geregeld worden met een bekende. (Ik heb zelf verder alleen maar ipads.)
    Alvast bedankt. Mocht het lukken laat ik dat nog even weten.
    Groeten, Gigs.

Bijdrager
    Gigs

Het is me net nog wel gelukt om in recovery mode te komen. Heb nu de fusion disk geleegd; deze was echt HELEMAAL gevuld. Ook schijf EHBO gedaan. Succesvol.
    Maar daarna, als ik de computer wil opstarten krijg ik ‘kernel cache error’ – ook in single user mode (is dezelfde mode als waarin applejack werkt).
    Ook in veilige mode werkt eea nog niet.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Heb je nu wel genoeg vrije ruimte op de opstartschijf? (D.w.z. zo’n 10% van de totale capaciteit.) Dan lijkt me het een goede zet om macOS opnieuw te installeren — zonder de schijf te wissen, dus gewoon over de oude installatie heen.

Bijdrager
    fred44nl
    Bijdrager
    Gigs

@ Jakko: dat heb ik gisteren idd wel geprobeerd maar mogelijk omdat ik sierra al twee keer eerder de afgelopen dagen heb geïnstalleerd kwam ik niet bij apple terecht bij de check of de computer geschikt was. Mogelijk ook had het te maken met de ‘kernel cache error’ waar sprake van was. Ik ga het morgen iig nog eens proberen omdat er dan ook weer een nieuwe versie van sierra uikomt had ik begrepen.
    @ fred: ik heb applejack en schijfhulp al een paar keer erop los gelaten en die leken tot het probleem onhanteerbaar werd goed te helpen. En nu is het te laat om andere software erbij te laten.

Maar ik ga ervan uit dat het probleem in de komende dagen wel opgelost wordt. Ik laat nog van me horen…..

Bijdrager
    Gigs

Ik ga de Target Disk Mode of iets vergelijkbaars proberen om in eerste instantie een diagnose te stellen.
    Zojuist een macbookje besteld. (Ik moest sowieso nog een laptop hebben…) Iemand nog tips?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.