22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Nanny

Mac loopt vast

Hallo,

Sinds een tijdje loopt mijn PowerMac (eind 2009) regelmatig (zeker wekelijks) vast. Er is dan niets meer mogelijk. Geforceerd stoppen en opnieuw opstarten vanuit het menu ook niet dus. Ik heb geprobeerd om te kijken of het steeds onder dezelfde voorwaarden gebeurt. Eerst dacht ik dat het Word was, toen Google Drive, toen Safari, maar het moment van vastlopen is compleet willekeurig. Zo ben ik nog aan het klikken om een programma te openen bijvoorbeeld of aan het scrollen op Facebook en ineens niks meer. Alles is bevroren. Herstarten doe ik dan met de aan-uitknop, maar dat is natuurlijk niet de manier en ook niet best voor de computer. Geheugen is in elk geval ruim voldoende beschikbaar, dus daar lijkt het me niet te zitten.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen en hoe ik dit kan oplossen?

Bijdrager
    fred44nl

begin es met Malwarebytes en plaats hier het volledige rapport van Etrecheck.

https://www.malwarebytes.com/mac/
    http://etrecheck.com

Bijdrager
    Nanny

Fred, bedankt voor je reactie. Ik ga je advies opvolgen en ik kom er hier later met een rapportje op terug.

Bijdrager
    Shmoo

Je kunt ook eens een tijdje de Activiteitenweergave app openzetten dan kun je goed zien welke app na verloop van tijd al je geheugen staat op te vreten. Het vasthangen komt vaak door te weinig geheugen. Ik zag dit gisteren toevallig toen ik bij mijn moeder was om mijn apps (op haar computer) te updaten. Ik kreeg de Mac App Store niet eens meer open en ze had echt geen rommel op de computer maar gewoon een paar uurtjes op Facebook doorbrengen is al voldoende om Safari vol te laten lopen met 1.6GB.

Facebook in de browser is net zo’n rommel als de Facebook app op je telefoon. Als je het gebruikt moet je echt om de x aantal uren even Safari stoppen CMD + Q en dan weer openen en verder gaan.

Bijdrager
    Nanny

Hai Shmoo, jij ook bedankt voor de tips. Ik heb Activiteitenweergave al eens opengezet, maar kon daar – weliswaar met mijn leken-oog – geen bijzonderheden ontdekken. Maar ik kan sowieso vandaag nog eens weer kijken. En wat Safari/Facebook betreft: is het dan voldoende om Safari even te quitten, of moet ik dan ook nog wat leeggooien? En zijn andere browsers hier beter tegen opgewassen?

Nanny

Bijdrager
    Nanny

EtreCheck version: 3.1.5 (343)
    Report generated 2017-03-05 12:57:16
    Download EtreCheck from https://etrecheck.com
    Runtime 3:13
    Performance: Good

Click the [Support] links for help with non-Apple products.
    Click the [Details] links for more information about that line.

Problem: Other problem

Hardware Information: β“˜
    iMac (21.5-inch, Late 2009)
    [Technical Specifications] – [User Guide] – [Warranty & Service]
    iMac – model: iMac10,1
    1 3,06 GHz Intel Core 2 Duo (Duo) CPU: 2-core
    4 GB RAM Upgradeable – [Instructions]
    BANK 0/DIMM0
    1 GB DDR3 1067 MHz ok
    BANK 1/DIMM0
    1 GB DDR3 1067 MHz ok
    BANK 0/DIMM1
    1 GB DDR3 1067 MHz ok
    BANK 1/DIMM1
    1 GB DDR3 1067 MHz ok
    Bluetooth: Old – Handoff/Airdrop2 not supported
    Wireless: en1: 802.11 a/b/g/n

Video Information: β“˜
    ATI Radeon HD 4670 – VRAM: 256 MB
    iMac 1920 x 1080
    Philips FTV 1920 x 1080

System Software: β“˜
    macOS Sierra 10.12.3 (16D32) – Time since boot: about 2 hours

Disk Information: β“˜
    ST31000528AS disk0 : (1 TB) (Rotational)
    [Show SMART report]
    EFI (disk0s1) <not mounted> : 210 MB
    Macintosh HD (disk0s2) / [Startup]: 999.21 GB (959.00 GB free)
    Recovery HD (disk0s3) <not mounted> [Recovery]: 650 MB

HL-DT-ST DVDRW GA11N ()

USB Information: β“˜
    Apple Computer, Inc. IR Receiver
    Apple Inc. BRCM2046 Hub
    Apple Inc. Bluetooth USB Host Controller
    Apple Card Reader
    Apple, Inc. Keyboard Hub
    Mitsumi Electric Apple Optical USB Mouse
    Apple, Inc Apple Keyboard
    Apple Inc. Built-in iSight
    USB DISK 2.0

Gatekeeper: β“˜
    Mac App Store and identified developers

Unknown Files: β“˜
    /Library/LaunchDaemons/PT.updd.plist

One unknown file found. [Check files]

Kernel Extensions: β“˜
    /Applications/Parallels Desktop.app
    [not loaded] com.parallels.kext.hypervisor (11.1.3 32521 – SDK 10.9 – 2016-03-05) [Support]
    [not loaded] com.parallels.kext.netbridge (11.1.3 32521 – SDK 10.9 – 2016-03-05) [Support]
    [not loaded] com.parallels.kext.usbconnect (11.1.3 32521 – SDK 10.9 – 2016-03-05) [Support]
    [not loaded] com.parallels.kext.vnic (11.1.3 32521 – SDK 10.9 – 2016-03-05) [Support]

System Launch Agents: β“˜
    [not loaded] 8 Apple tasks
    [loaded] 176 Apple tasks
    [running] 96 Apple tasks

System Launch Daemons: β“˜
    [not loaded] 41 Apple tasks
    [loaded] 163 Apple tasks
    [running] 107 Apple tasks

Launch Agents: β“˜
    [not loaded] com.adobe.AAM.Updater-1.0.plist (2016-04-29) [Support]
    [failed] com.adobe.ARMDCHelper.cc24aef4a1b90ed56a725c38014c95072f92651fb65e1bf9c8e43c37a23d420d.plist (2017-01-10) [Support]

Launch Daemons: β“˜
    [not loaded] PT.updd.plist (2016-10-29) [Support]
    [loaded] com.adobe.ARMDC.Communicator.plist (2017-01-10) [Support]
    [loaded] com.adobe.ARMDC.SMJobBlessHelper.plist (2017-01-10) [Support]
    [loaded] com.adobe.SwitchBoard.plist (2016-04-29) [Support]
    [running] com.adobe.agsservice.plist (2017-01-28) [Support]
    [loaded] com.adobe.fpsaud.plist (2017-01-30) [Support]
    [running] com.malwarebytes.HelperTool.plist (2017-03-05) [Support]
    [loaded] com.microsoft.autoupdate.helper.plist (2017-02-09) [Support]
    [loaded] com.microsoft.office.licensing.helper.plist (2015-03-25) [Support]

User Launch Agents: β“˜
    [loaded] com.citrixonline.GoToMeeting.G2MUpdate.plist (2016-12-19) [Support]
    [loaded] com.google.keystone.agent.plist (2017-01-14) [Support]
    [running] com.spotify.webhelper.plist (2017-03-05) [Support]

User Login Items: β“˜
    Google Drive Programma Hidden
    (/Applications/Google Drive.app)
    Spotify Programma Hidden
    (/Applications/Spotify.app)
    com.adobe.SwitchBoard.monitor.plist MachInit
    (/etc/mach_init_per_user.d/com.adobe.SwitchBoard.monitor.plist)
    Mach Init items are deprecated

Internet Plug-ins: β“˜
    AdobeExManDetect: AdobeExManDetect 1.1.0.0 – SDK 10.7 (2016-04-29) [Support]
    FlashPlayer-10.6: 24.0.0.221 – SDK 10.9 (2017-02-15) [Support]
    QuickTime Plugin: 7.7.3 (2016-12-23)
    AdobePDFViewerNPAPI: 15.023.20056 – SDK 10.11 (2017-01-19) [Support]
    AdobePDFViewer: 15.023.20056 – SDK 10.11 (2017-01-19) [Support]
    AdobeAAMDetect: AdobeAAMDetect 1.0.0.0 – SDK 10.6 (2016-04-29) [Support]
    Flash Player: 24.0.0.221 – SDK 10.9 (2017-02-15) [Support]
    SharePointBrowserPlugin: 14.7.1 – SDK 10.6 (2016-12-22) [Support]
    Silverlight: 5.1.50901.0 – SDK 10.6 (2016-10-19) [Support]
    JavaAppletPlugin: 15.0.1 – SDK 10.12 (2015-04-07) Check version

User internet Plug-ins: β“˜
    CitrixOnlineWebDeploymentPlugin: 1.0.105 (2013-04-26) [Support]

Safari Extensions: β“˜
    Open in Internet Explorer – Parallels – http://www.parallels.com (2016-03-05)

3rd Party Preference Panes: β“˜
    Flash Player (2017-01-30) [Support]

Time Machine: β“˜
    Time Machine not configured!

Top Processes by CPU: β“˜
    11% mdworker(9)
    5% WindowServer
    4% kernel_task
    1% coreaudiod
    1% com.apple.WebKit.WebContent(2)

Top Processes by Memory: β“˜
    549 MB com.apple.WebKit.WebContent(2)
    410 MB kernel_task
    90 MB mdworker(9)
    78 MB Safari
    74 MB Spotify Helper(2)

Virtual Memory Information: β“˜
    1.61 GB Available RAM
    177 MB Free RAM
    2.39 GB Used RAM
    1.44 GB Cached files
    30 MB Swap Used

Diagnostics Information: β“˜
    Mar 5, 2017, 10:17:06 AM Self test – passed

Bijdrager
    Nanny

Bijdrager
    fred44nl
    Nanny op 05 maart 2017

Geheugen is in elk geval ruim voldoende beschikbaar,

als je hier schijfruimte mee bedoelt, dan heb je gelijk,
    maar werkgeheugen / RAM heb je niet erg veel.
    in totaal 4 GB voor Sierra is aan de magere kant.

aan Etrecheck zie ik niet zo heel veel.
    echter, wat was er ook weer met Google Drive ??
    iets van Google Drive Γ¨n iCloud Drive ??
    m’n geheugen laat me even in de steek.

Bijdrager
    Nanny

Okay, bedankt. Kan ik nog iets doen (behalve geheugen toevoegen) om dat werkgeheugen te ontlasten. En ik heb nog twee screenshots, is daar nog iets uit te interpreteren …

Bijdrager
    Shmoo

4Gb RAM geheugen is wel een beetje aan de krappe kant, zeker voor zo’n oud machinetje. Het zou moeten kunnen maar goed ik zie een hoop werkgerelateerde apps zoals Citrix, Paralleles, Spotify en Adobe, dat zijn allemaal niet de minst eenvoudige apps en nu heb je een momentopname gemaakt nadat je waarschijnlijk opnieuw hebt opgestart of eerst alles afgesloten. Je moet dit eigenlijk in de gaten houden wanneer je een paar uurtjes hebt gewerkt. Dan zie je pas echt wat die apps allemaal doen op je systeem.

8GB zou ik er minimaal inzetten en er kan max. 16GB RAM in. Kijk eens als je ergens 4 RAM modules van 4GB kunt scoren dan ben je schat ik voor 80,- klaar en heb je 16GB RAM. Lijk mij best wel een nette oplossing en niet meteen het einde van de wereld. Al moet je wel rekening houden het het feit dat deze computer uit 2009 (bijna 8 jaar oud) is en niet het eeuwige leven heeft dus meer dan 150,- investeren in deze computer moet je ook niet zo 123 doen.

Qua Activiteitenweergave is het altijd drama om uit te zoeken wat wat betekent. Eigenlijk moet je vooral letten op het venstertje links onderaan. Het grafiekje moet je groen zien te houden. Als deze omhoog komt en richting de oranje gaat heb je te weinig RAM.

Als laatste, kun je op dit moment de computer een plezier doen door Spotify niet te gebruiken maar die bijv. aan te zetten op een iPhone of iPad. Daarmee doe je de Mac een groot plezier want als dat radio gebeuren op je computer vreet meestal power waar je gek van wordt en terwijl als je een iPhone of iPad naast je toetsenbord hebt liggen werkt het net zo goed.

Bijdrager
    Nanny

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Het gaat trouwens wel om een refurbished Mac, ruim anderhalf jaar geleden gekocht. Ik zal eens kijken naar wat geheugenuitbreiding. En ook even monitoren als ik een poosje bezig ben geweest en een en ander open heb staan. Maar als ik niet tegelijkertijd Adobe Indesign + Word + Facebook open heb en er ook nog een Muziekje bij luister via Spotify, moet de Mac zoals ‘ie nu is het wel trekken toch? Misschien dat ik op de momenten van crashen net even te veel van het ‘goede’ open had staan. Dus daar zal ik dan sowieso wat beter op letten voortaan.

Heel erg bedankt voor de diagnose en de suggesties. Fred, jij ook!

Anoniem
    Nanny op 05 maart 2017

Misschien dat ik op de momenten van crashen net even te veel van het ‘goede’ open had staan.

Ook dan zal / mag je Mac niet vastlopen, hij wordt dan enkel super traag.

Een beetje vreemd advies van beide heren. Vastlopers zijn meestal hardware gerelateerd; hier staat ook nog een oude(re) iMac die soms vastloopt, en ik weet dat dat aan een brakke GPU ligt. Na een vastloper moet je in de Console kijken of daar nuttige informatie staat… wat extra RAM aanschaffen zal het probleem absoluut niet verhelpen.

Bijdrager
    Nanny

Hallo Zakske,

“en ik weet dat dat aan een brakke GPU ligt.” … wat bedoel je daar precies mee? En met in de console kijken, bedoel je dan in de Activiteitenweergave kijken? Wat moet ik daar eventueel uit lezen/waar moet ik dan naar kijken? Na een crash moet ik een koude start geven en staan de ‘tellers weer op 0’ so to speak. Vergeef me mijn uitgebreide doorvragen. Ik ben een leek, maar wel een die graag eerst zelf wat wijzer wordt en al het mogelijke zelf wil proberen, voor met de ‘Mac naar de maker’ te gaan.

Bijdrager
    ruudvan

Goedenmorgen, naar aanleiding van bovenstaande, mijn iMac is even oud ongeveer(mid 2010)) geheugen 12GB altijd laatste updates.

Ook ik heb de laatste maanden (sinds sierra) dat de iMac vast loopt, alleen met de aan uit knop achterop te verhelpen, ik heb nooit teveel tegelijk openstaan, de laatste tijd start ook telkens iTunes op en begint er muziek af te spelen (willekeurig)

Geen idee, is altijd willekeurig tijdens vastlopen.

ruudvan

Bijdrager
    Nanny

Hoi ruudvan,

Okay, dat sluit een geheugenprobleem eigenlijk uit. Ik heb een aantal maatregelen genomen om het geheugen wat minder te belasten en even kritisch naar mij opstartonderdelen gekeken. Misschien zit het toch een combinatie met Sierra. Zal niet de eerste keer zijn dat een update of upgrade dingen vooral verbetert, maar soms ook zaken minder goed laat functioneren.

Nanny

Anoniem
    Nanny op 05 maart 2017

”en ik weet dat dat aan een brakke GPU ligt.” … wat bedoel je daar precies mee?

De GPU is de videochip, in de iMac / MacBook Pro geven die vaak de geest door de hitte en loodvrij soldeersel.

Nanny op 05 maart 2017

En met in de console kijken, bedoel je dan in de Activiteitenweergave kijken?

De Console app zit in de map Programma’s -> Hulpprogramma’s -> Console. Als er problemen zijn worden die daar gelogd.

Moderator
    Night

Overigens is het geven van cruciale info altijd belangrijk. In 2009 werden geen PowerMacs meer gemaakt; de productie daarvan is gestopt in 2005. Op deze machines zou Sierra sowieso niet gedraaid hebben.

Je hebt een 10.1 iMac 21,5 inch core2duo late 2009. Dit is een van de oudste machines die Sierra nog ondersteunt, met uitzondering van enkele key-features, zoals Metal, Handoff Instant Hotspot, AirDrop to iOS, AirPlay Mirroring en Power Nap. Je gebuikt daarbij ook nog eens het minimaal voor Sierra benodigde geheugen in combinatie met toch vrij zware applicaties.

De meest cruciale info kunnen we alleen halen uit een rapport dat ten tijde van een daadwerkelijke vastloper kunnen extraheren. Kijk daarom eens in Console (Finder > βŒ˜β‡§U > Console.app) in de linker kolom bij de Crash-logs.

Lees ook dit eens door: http://www.thexlab.com/faqs/sbbod.html
    https://developer.apple.com/library/content/technotes/tn2063/_index.html
    https://www.cnet.com/news/tutorial-an-introduction-to-reading-mac-os-x-crash-reports/

Using the OS X crash reporter to diagnose a program failure

Bijdrager
    ruudvan

Beste Night, dit neemt niet weg dat ik precies hetzelfde probleem hebt(de laatste tijd minder vaak) met mijn iMac van 1 jaar nieuwer! en andere specs.

Een maand of 2/3 geleden had ik soms 2x per week een vastloper nu 1x per 2/3 weken ongeveer.

Ruudvan

Bijdrager
    ruudvan

Was eigenlijk van plan om binnenkort een SSD te laten plaatsen in mijn iMac, maar twijfel nog om dan toch maar een nieuwe te gaan aanschaffen zodra deze uitkomt.
    Dacht dat dit misschien vast lopen kan verhelpen?
    SSD erin en dvd speler eruit is natuurlijk wel een heel stuk goedkoper! (€380 incl plaatsen)iMac loopt nog goed, op een enkele keer vast lopen dan. Maar een nieuwe aanschaffen is natuurlijk ook heel fijn:), als de financiΓ«le mogelijkheid daar is natuurlijk!

ruudvan

Bijdrager
    Nanny

Night, bedankt voor de uitgebreide info. Ik heb me bij aankoop dus eigenlijk niet voldoende verdiept in wat ik nodig had voor mijn gebruikerswensen. Ik zal de info eens doorlezen.

Hoe groot is de kans dat ik binnenkort niet meer naar een nieuwe OS kan? Dat zou ik echt balen vinden, niet meer kunnen upgraden naar een hogere OS is waarom ik mijn andere MAC, die me bijna tien jaar trouw is geweest, nu bijna twee jaar geleden heb weggedaan.

Heb even in de console gekeken. De map Crash Reporter is leeg. Wel zie ik Adobe InDesign en Windows Server in logs met het woord crash in de systeemrapporten staan. Ik hoor het graag als jullie nog iets anders uit de console willen zien. Ik wil het dan nu ook ‘tot op de komma’ inzichtelijk hebben.

Paar screenshots:

En, nu het onderwerp toch actueel is, en hier nu bekend is wat ik gebruik en dus nodig heb, stel ik vast een vraag voor de toekomst: waar zou ik bij mijn gebruikgedrag de volgende keer dat ik een Mac koop – beter – op moeten letten?

Alvast dank voor het meekijken en meedenken.

Nanny

Bijdrager
    fred44nl

wat moeten we hier van denken:
    https://forums.adobe.com/thread/2265711
    http://apple.stackexchange.com/questions/188585/eliminate-com-adobe-armdc-communicator-plist-malware
    misschien een goed idee om alles van Adobe eerst es te verwijderen.

Anoniem
    Nanny op 06 maart 2017

Hoe groot is de kans dat ik binnenkort niet meer naar een nieuwe OS kan? Dat zou ik echt balen vinden, niet meer kunnen upgraden naar een hogere OS is waarom ik mijn andere MAC, die me bijna tien jaar trouw is geweest, nu bijna twee jaar geleden heb weggedaan.

Ik begrijp de noodzaak van steeds de allernieuwste versie van het OS te kunnen draaien niet goed; Apple komt veel te snel met een nieuwe versie van macOS, ik draai altijd de voorlaatste versie, dan heb je veel minder last van bizarre crashes en andere ongein.

Nanny op 06 maart 2017

Heb even in de console gekeken. De map Crash Reporter is leeg. Wel zie ik Adobe InDesign en Windows Server in logs met het woord crash in de systeemrapporten staan. Ik hoor het graag als jullie nog iets anders uit de console willen zien. Ik wil het dan nu ook ‘tot op de komma’ inzichtelijk hebben.

Volgens mij moet je bij “Alle berichten” kijken, daarin kun je het tijdstip waarop hij vastliep vinden en dan kijken welke rare dingen er gebeurd zijn.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.