14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    jdeheij

mac loopt continu vast

Ik heb altijd met veel plezier met mijn mac gewerkt maar sinds heeft hij een beetje kuren. Hij loopt continu vast. Ongeveer 2 weken geleden begon en bleek via smart utility dat me hdd aan het ‘failen’ was.
    Ik heb daarop mijn harde schijf vervangen maar het probleem wordt alleen maar erger. Elke keer als ik maar iets opstartte verscheen het strandballetje en vaak resulteerde dat in geforceerd stoppen omdat hij dan helemaal niet meer op iets reageert.

Ik heb meerdere keren de installatie opnieuw gedaan maar dat hielp ook niet. Ook tijdens de installatie van Leopard kreeg ik problemen. Op een gegeven liep hij niet meer verder en moest ik hem geforceerd uitzetten.
    Ook had hij in het begin moeite om mijn harddisk te vinden, maar dit is nu verholpen.
    Ik heb alles geprobeerd. Hardwaretest, PRAM reset, mijn geheugen getest. Ik probeerde ook diskwarrior maar zelfs bij dat programma loopt hij vast.

Heeft iemand enig idee wat ik hiermee aan moet?

Het gaat om een macbook pro “15,4

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit Apple forum.
    Als je een testgebruiker aanmaakt in Systeemvoorkeuren / Systeem / Accounts en daar verder geen software installeert: heb je dan ook last van strandballen?
    Heb je ook al eens in Veilige modus opgestart?

Bijdrager
    jdeheij

Ja zowel als testgebruiker opstarten als in veilige modus opstarten maakt geen verschil. Het strandballetje blijft komen.

Bijdrager
    App-ie

Het lijkt erop dat ook je vervangende HD niet deugt. Heb je een (goede) externe schijf? Vanaf daar kun je een installatie van OS X gebruiken om je interne schijf te checken. Draaide je DiskWarrior wel vanaf de opstart cd?

Bijdrager
    jdeheij

Ik heb een macbook pro 15,4″ uit 2009 type A1286 en de nieuwe interne harde schijf is een Samsung HM640JJ SpinPoint 640GB.

Een externe hardeschijf heb ik momenteel niet. Ik heb geprobeerd om diskwarrior vanaf de opstartcd te starten maar kon niet vinden hoe ik dat precies moest doen. Ik hoor graag hoe je diskwarrior kunt gebruiken bij de opstart cd.

Bijdrager
    Avus

Heb sinds vorige week precies hetzelfde probleem. Ook veel strandballen, vastlopen, programma’s die niet meer opstarten enz. Echter bij mij start de Macbook Pro 15″ i5 nu helemaal niet meer op. Ook niet in de veilige modus. Via de Apple helpdesk ook van alles geprobeerd maar Macbook start niet meer op. Nieuwe installatie na enige minuten ook de melding: “Installatie mislukt onbekende fout in de software” (van de installatie DVD). Apple stuurt nu een nieuwe Installatie DVD maar moet uit de VS komen dus duurt weer minimaal 2 weken. Hopelijk lukt de installatie dan wel.
    Ben benieuwd of jdeheij een oplossing vind. Ik blijf het volgen.

Bijdrager
    App-ie

Opstarten vanaf cd/dvd: Je houdt tijdens het opstarten na de apple-boing de alt-toets vast. Dan krijg je een boot menu van schijven waarvan je kunt opstarten (moet je natuurlijk wel de cd erin hebben zitten). Ook kun je de ‘c’ toets ingedrukt houden tijdens opstarten.

Bijdrager
    jdeheij

Helaas! Diskwarrior opstarten met boot cd krijg ik een grijs scherm dat ik opnieuw moet opstarten.
    Als iemand nog een geniaal idee heeft, hoor ik het graag.
    Binnenkort krijg ik mijn nieuwe externe schijf en probeer alles daar op te gooien. Misschien is dan het probleem opgelost. Of ligt het toch aan iets anders? Iemand een idee?

Bijdrager
    jdeheij

Kan het niet komen door mijn nieuwe harde schijf. Ik heb een nieuwe interne schijf (Samsung HM640JJ SpinPoint 640GB). Misschien kan mijn mac book pro (type A1286 uit 2009) de harde schijf niet aan? Kan ik dat checken?

Bijdrager
    Hansi2124
    jdeheij op 02 juli 2011

Binnenkort krijg ik mijn nieuwe externe schijf en probeer alles daar op te gooien.

Heb je die al binnen?

Bijdrager
    jdeheij

Ja mijn nieuwe externe harde schijf heb ik binnen en daar heb ik nu tijdelijk maar het OS op gezet. Interne schijf gerepareerd met diskwarrior. Daarna tiger geinstalleerd op interne schijf. Dat ging vlekkeloos.

Als ik dan ook snow leopard er op wil zetten, blijkt mijn interne harde schijf opeens onvindbaar.
    Arrggghh!

Bijdrager
    Hansi2124

Dus je interne hd wordt wel herkend. Alleen met SL heb je dus een probleem. Is die SL-dvd wel een goede retail installatie-dvd?
    Maar erg vreemd dat je Tiger kan installeren op een MBP uit 2009. Ergens klopt er iets niet in dit verhaal…..
    Bedoel je misschien Leopard i.p.v. Tiger? En heb je van Leopard alle updates ook gedaan?

Bijdrager
    jdeheij

Sorry. Ik heb het nagekeken. Ik heb inderdaad 2 originele cd’s van mac. Toen ik mijn mac in juli 2009 kocht. Kreeg ik er een installatie cd bij met versie 10.5.7. Ik dacht dat tiger was, maar is Leopard. Een paar maanden later kon ik snow leopard aanvragen en heb ik dat ook gedaan. Ik heb dus 2 originele installatie cd’s. Normaal gesproken installeer ik altijd eerst leopard en daarna snow leopard. Doe ik hier iets fout?

Bijdrager
    Hansi2124

Heb je na de installatie van Leopard deze versie een update gegeven vóórdat je SL ging installeren?
    En ook niet onbelangrijk: herstel de schijfbevoegdheden in Schijfhulpprogramma.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.