7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    fenerus

Mac login probleem

Hallo, ik heb een mac book pro met Turks QWERTY (ingebouwd) toetsenbord. Nu, als ik bij accounts een wachtwoord ingeef, en dan opnieuw opstart, dan vraagt mac mjn wachtwoord.

Ik geeft het dan in en dan komt de melding dat het wachtwoord onjuist is. Ik heb al wactwoord reset moeten doen.

Waarschijnlijk ligt het aan de toetsenbordinstellingen en gebruikt mac een ander toetsenbord dan mijn Turks QWERTY.

Weet er hier iemand een oplossing voor dat bij het inloggen de mac bok pro het Turkse QWERTY gebruikt ipv weet ik veel welk ander?

Groeten

Bijdrager
    Pieterr

Ik heb zelf geen Turks keyboard, maar misschien helpt het als je via “System Preferences –> International –> Input Menu” kiest voor één van de 3 Turkse keyboard layouts.

Bijdrager
    Zenn
    ”Pieterr”

Ik heb zelf geen Turks keyboard, maar misschien helpt het als je via “System Preferences –> International –> Input Menu” kiest voor één van de 3 Turkse keyboard layouts.

Zie ook geen andere uitweg. :?

Bijdrager
    arri

je kunt de opdruk van het keyboard gewoon negeren en erop typen alsof het bv. NL-querty is.
    zet de keyboard-layout (de software-instelling in ‘International’) ook op NL-Querty, en voila, de letters die verwacht.

in feite dus blind typen. daarin ben ik zelf ook niet zo goed, maar wel wat betreft mijn wachtwoord(en) – die type ik dagelijks tientalle keren opnieuw in.

in Accounts kun je bij Login-Options instellen dat het loginwindow een menuutje heeft waarmee je voor/tijdens het inloggen de layout van het keyboard kunt aanpassen.

Bijdrager
    fenerus

Ja, maar ik heb een macbook met ingebouwd TURKS QWERTY, maar blijkbaar swicht leopard bij het inloggen een ander toetsenbord en dat zou ık graag willen oplossen.

ps Turks QWERTY is helemaal anders dan andere QWERTY’s

Bijdrager
    arri

ik weet niet of we elkaar nu nog helemaal begrijpen, maar ik zal het nog es proberen.

ik schreef:
    “je kunt de opdruk van het keyboard gewoon negeren en erop typen alsof het bv. NL-querty is…”

in plaats van NL-querty had ik ook turks, india’s, deens of japans kunnen schrijven…
    maar ik herhaal: je kunt de letters op het toetsen gewoon negeren!!!

Wat er (fysiek) op de toetsjes staat heeft namelijk niets te maken met wat er uiteindelijk op het scherm (bv. in het login veld) verschijnt. Daartussen zit namelijk software die ervoor zorgt dat ze over de hele wereld hetzelfde keyboard in de macbook kunnen stoppen, en alleen de letters en symbolen die erop gedrukt zijn hoeven aan te passen per taal-gebied.

Zodoende kunnen mensen over de hele wereld in hun eigen taal en in de karakterset (het schrift) die daarbij hoort met de computer werken. Maar omdat het OS wat verkocht wordt ook overal hetzelfde is, zijn het dus uiteindelijk alleen de lettertjes die op de toetsen staan die anders zijn belgische mac dan bij een chinese of ijslandse mac.(etc..)

en zo kun je dus zonder problemen gewoon chinees typen 手木田手 瀾水唪打口 ,russisch цйуакйцуг6екйцщуак, of grieks τρεαλακκΞΗΚΞΦηςσεδξκςσοθγικωςεφω – etc. of welke ander taal je wilt, zolang er een keyboard layout voor is.

als het keyboard andere letters produceert dan die er op de toetsen staan gedrukt, staat dus blijkbaar de verkeerde keyboard-layout ingesteld. (excuus, geen flauw idee hoe dat in osx in het nederlands vertaald is)
    dat kun je instellen in Internationaal (International) PreferencesPanel/Voorkeuren (zie vorige posts)
    daar kun je ook het “Input Menu” enablen, waarmee je handig tussen verschillende layouts kunt switchen (zier eerdere posts) en daarin zit ook de KeyboardViewer – waarmee de screenshots in deze posts zijn gemaakt…

verder je schrijft dat je een turks querty keyboard hebt.
    de keyboard-layout daarvan ziet er volgens OSX zo uit:

1) turks querty

maar dan is er ook nog de turkse pc-querty variant in OSX, die wijkt iets af:
    2) turks querty-PC

en nog gewoon de turkse layout. NB : niet querty dus
    3) turks

versie 1 is vrijwel identiek aan de NL/US layout – heb je misschien niet toch versie 3?
    of staat misschien de layout op je macbook per ongeluk op Azerty (frans)?

je hoeft eigenlijk enkel de juiste layout in te stellen en voilà!
    je moet alleen weten welke. KeyboardViewer kan daarbij evt. helpen.
    Met keyboardviewer zijn ook de screenshots zijn gemaakt – je kunt deze enablen in de international-prefs.

iig:
    – keyboard-layout in System Preferences: International (Internationaal)
    – daar kun je ook het ‘Input Menu’ aan te zetten
    – in het input-menu kun je evt. keyboard-viewer aanzetten
    – in het input-menu kun je snel switchen tussen layouts.

en zoals in mn vorige post:
    dat input menu kun je ook enablen voor login window en andere authenticatie-dialogen in de account-preferences

ik hoop wat duidelijker nu:)

gr.arri

——

ter decoratie nog wat layouts..

NL:

US:

Greek:

Arabic

W-Rusian (Belarus)

Azerbaijani

Bijdrager
    fenerus
    ”arri”

ik weet niet of we elkaar nu nog helemaal begrijpen, maar ik zal het nog es proberen.

ik schreef:
    “je kunt de opdruk van het keyboard gewoon negeren en erop typen alsof het bv. NL-querty is…”

in plaats van NL-querty had ik ook turks, india’s, deens of japans kunnen schrijven…
    maar ik herhaal: je kunt de letters op het toetsen gewoon negeren!!!

Wat er (fysiek) op de toetsjes staat heeft namelijk niets te maken met wat er uiteindelijk op het scherm (bv. in het login veld) verschijnt. Daartussen zit namelijk software die ervoor zorgt dat ze over de hele wereld hetzelfde keyboard in de macbook kunnen stoppen, en alleen de letters en symbolen die erop gedrukt zijn hoeven aan te passen per taal-gebied.

Zodoende kunnen mensen over de hele wereld in hun eigen taal en in de karakterset (het schrift) die daarbij hoort met de computer werken. Maar omdat het OS wat verkocht wordt ook overal hetzelfde is, zijn het dus uiteindelijk alleen de lettertjes die op de toetsen staan die anders zijn belgische mac dan bij een chinese of ijslandse mac.(etc..)

en zo kun je dus zonder problemen gewoon chinees typen 手木田手 瀾水唪打口 ,russisch цйуакйцуг6екйцщуак, of grieks τρεαλακκΞΗΚΞΦηςσεδξκςσοθγικωςεφω – etc. of welke ander taal je wilt, zolang er een keyboard layout voor is.

als het keyboard andere letters produceert dan die er op de toetsen staan gedrukt, staat dus blijkbaar de verkeerde keyboard-layout ingesteld. (excuus, geen flauw idee hoe dat in osx in het nederlands vertaald is)
    dat kun je instellen in Internationaal (International) PreferencesPanel/Voorkeuren (zie vorige posts)
    daar kun je ook het “Input Menu” enablen, waarmee je handig tussen verschillende layouts kunt switchen (zier eerdere posts) en daarin zit ook de KeyboardViewer – waarmee de screenshots in deze posts zijn gemaakt…

verder je schrijft dat je een turks querty keyboard hebt.
    de keyboard-layout daarvan ziet er volgens OSX zo uit:

1) turks querty

maar dan is er ook nog de turkse pc-querty variant in OSX, die wijkt iets af:
    2) turks querty-PC

en nog gewoon de turkse layout. NB : niet querty dus
    3) turks

versie 1 is vrijwel identiek aan de NL/US layout – heb je misschien niet toch versie 3?
    of staat misschien de layout op je macbook per ongeluk op Azerty (frans)?

je hoeft eigenlijk enkel de juiste layout in te stellen en voilà!
    je moet alleen weten welke. KeyboardViewer kan daarbij evt. helpen.
    Met keyboardviewer zijn ook de screenshots zijn gemaakt – je kunt deze enablen in de international-prefs.

iig:
    – keyboard-layout in System Preferences: International (Internationaal)
    – daar kun je ook het ‘Input Menu’ aan te zetten
    – in het input-menu kun je evt. keyboard-viewer aanzetten
    – in het input-menu kun je snel switchen tussen layouts.

en zoals in mn vorige post:
    dat input menu kun je ook enablen voor login window en andere authenticatie-dialogen in de account-preferences

ik hoop wat duidelijker nu:)

gr.arri

——

ter decoratie nog wat layouts..

NL:

US:

Greek:

Arabic

W-Rusian (Belarus)

Azerbaijani

bedankt voor uw hulp, maar ik heb dat al gdaan. ik kan namelikl al de ğüşçı enzo tijep op mijn Trks, maar tekens bij het inloggen veranderd mac het zodat inloggen niet lukt

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.