4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Sylvester

Mac / Leopard traag, hoge processor load, Hoge HD access

In het kort :
    ik heb wat exporten uit QT pro gedaan, vooral AVI. Op bepaalde momenten werd het systeem zo sloom dat het niet meer werkbaar was.
    Ik kon niks extra meer doen, en de Mac ratelde enorm op de harddisk, waarschijnlijk een tekort aan geheugen of zoiets.

Dus ik dacht : laten we even die export stoppen.
    Gewoon stoppen ging niet, dus ik moest hem telkens forceren.
    Daarna liep de Mac nog steeds mank. Het volledig geheugen was bezet.
    Op een gegeven moment had ik alleen maar Safari en Mail open, en hij was nog steeds ontzettend sloom.
    Dan maar een herstart, helaas moeten forceren want hij wilde niet herstarten.
    Na de herstart nog eens een gewone herstart uit de finder gedaan (voor de zekerheid). Daarna leek het goed te gaan.
    Totdat ik zag dat het geheugenverbruik begon op te lopen totdat de 2GB weer vol zat. Daarna weer geratel en slome Mac.

In de activiteitenweergave zag ik het proces syslogd draaien met over de 120% processor capaciteit. Het proces killen hielp even, totdat het proces vanzelf weer over de 100% ging.
    De Mac werd weer sloom, en ik heb hem weer geforceerd moeten herstarten.

Nu ben ik terug een export uit QuickTime aan het doen, met nog een paar programma’s open. Geheugen blijft voor de helft bezet en de Mac blijft soepel draaien. De export die ik nu doe is een MPEG4 export.

Wat kan hier de oorzaak zijn? Is dat één of andere codec van Quicktime die de mist in gaat? Of is er iets aan de hand met OS X? Ik dacht even aan een gefragmenteerde harddisk, maar de onderhouds-scripten draaien dagelijks (gechecked!), dus dat moet in orde zijn. Ook de bevoegdheden zijn in orde.

Bijdrager
    Esquare

Die onderhoudscripts doen alvast niks aan het herstellen van schijffragmentatie. Dus die moeite kun je je besparen.

Eén van de mogelijke oorzaken van een ontsporend syslogd-proces:
    http://www.macosxhints.com/article.php?story=20071030233438149

Bijdrager
    Sylvester

Ik heb even de titel aangepast, omdat ik denk dat het niet rechtstreeks iets met Quicktime te maken heeft, en dat dit louter toeval is omdat ik de laatste tijd veel met QuickTime bezig ben.

Ik zie de laatste tijd meer onverklaarbare rare dingen. En op dit forum is hier en daar nog meer van dit te vinden : vertragingen en onverklaarbare processor load.

Op dit moment heb ik net het account ‘Tom’ afgesloten, toch zie ik in de monitor dat dat account nog steeds bezig is met ‘wineloader’. Deze neemt bijna 100% processor activiteit voor zijn rekening, met een virtueel geheugen van 4 GB
    Deze task wisselt zich af met kernel_task die ook bijna tot 100 gaat. Deze behoort tot de root-gebruiker, en neemt 1 GB virtueel geheugen voor zijn rekening.

En dan het geheugen. Ik snap daar de laatste tijd eigenlijk niks meer van. Hij neemt 1,2 GB , en dit enkel voor Safari en Mail. Dan is er nog 550 MB zogenaamd ‘inactief’ geheugen.
    Toch gek allemaal hé.

Ik heb de indruk dat dit allemaal in één van de laatste updates is begonnen.

Bijdrager
    Esquare

Wineloader hoort bij Crossover. En met de interpretatie van geheugengebruik in Mac OS X moet je voorzichtig zijn: hoge getallen wil lang niet altijd zeggen dat er iets geks aan de hand is.

Check ondertussen je opstartschijf even met Schijfhulpprogramma en Smart Utility.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.