15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    applelover123

Mac leeggooien, maar…

hoi,

Mijn mac mini is nu na bijna 2 jaar best vol geraakt met wat zooi.. vooral toen ik hem voor het eerst had ik er heel veel onnodige programmatjes op gezet, en die hebben allemaal kleine bestandjes achtergelaten ofzo en mn mac is nu dus gewoon een stukje slomer.
    dus wat ik wil doen:
    helemaal leeggooien, maar mijn hele iTunes bibliotheek houden (met alles voor het syncen van mijn iPods), en mijn instellingen voor netwerk en andere dingen houden.
    (ik heb btw al vanaf dag 1 een time-machine backup schijf aan mn mac hangen.)
    van de rest van mijn foto’s en programma’s enzo weet ik wel hoe ik die moet terugzetten.
    Maar kan iemand mij helpen met die andere dingen..?

Alvast bedankt! (en happy new year btw :D)

Bijdrager
    1984
    applelover123 op 01 januari 2011

hoi,

Mijn mac mini is nu na bijna 2 jaar best vol geraakt met wat zooi.. vooral toen ik hem voor het eerst had ik er heel veel onnodige programmatjes op gezet, en die hebben allemaal kleine bestandjes achtergelaten ofzo en mn mac is nu dus gewoon een stukje slomer. Wat je ook kunt doen is Whatsize installeren, zo zie je snel wat het meeste ruimte in beslag neemt , en wat je kunt verwijderen,Hier de gratis versie http://dl.dropbox.com/u/662007/WhatSize.zip zie ook dit topic

Bijdrager
    Hansi2124

hoi,

Mijn mac mini is nu na bijna 2 jaar best vol geraakt met wat zooi.. vooral toen ik hem voor het eerst had ik er heel veel onnodige programmatjes op gezet, en die hebben allemaal kleine bestandjes achtergelaten ofzo en mn mac is nu dus gewoon een stukje slomer.
    Wat jij wilt doen, zal de snelheid zeker niet verhogen, want die bestandjes zit niets in de weg. Ze worden nergens door aangesproken en mocht je al die bestandjes uiteindelijk hebben opgeruimd, dan scheelt dat op jouw hd zeker wel ongeveer 1MB.

Jawel.

En dat met een grote dikke vinger geraden, want echt veel meer zal het zeker niet zijn.

Bespaar je dan ook deze moeite voor wat deze actie betreft, zou ik zeggen.

Bijdrager
    1984
    Hansi2124 op 01 januari 2011

Bespaar je dan ook deze moeite voor wat deze actie betreft, zou ik zeggen.

Mijn harde schijf is nogal vol, kan dat kwaad?
    Mac OS X is zo gebouwd dat het je vanzelf een melding geeft wanneer haar opstartschijf vol is. Je Mac zal dan al aanmerkelijk trager zijn gaan werken. Zover moet je het toch echt niet laten komen. Door op het symbool van je harde schijf te klikken en Toon info’ te kiezen onder het ‘Archief’-menu, kom je er achter in hoeverre je HD is gevuld. Vuistregel: minimaal 15% vrijhouden.(uitgaande van een 80GB schijf) Miep

Koop een goedkoop 1TB USB schijfje en parkeer daar bijvoorbeeld films etc die veel GB in beslag nemen

Moderator
    unSOUND

Hij heeft het over kleine bestanden die zijn achter gebleven van software… Dat zijn NIET het type bestanden die een machine vertragen. Dat mensen dat denken is vaak een overblijfsel van Windows-gebruik, waar het simpelweg geïnstalleerd hebben van software het systeem al kan beïnvloeden. Bij OS X geldt dat eigenlijk alleen voor software die ook actief draait, en voor veel bestanden op het bureaublad.

Bijdrager
    1984

Mijn mac mini is nu na bijna 2 jaar best vol geraakt met wat zooi.. mn mac is nu dus gewoon een stukje slomer.

Ik zou zeggen..maak wat ruimte vrij voor de opstartschijf

Moderator
    unSOUND

Voorlopig weten we niet eens hoeveel schijfruimte er vrij is…

Bijdrager
    1984

Misschien heeft de TS dan hier wat aan…..

unSOUND op 02 augustus 2010

Ik zou als het lukt eens WhatSize installeren en draaien, die laat keurig zien waar de schijfruinte zit.

O ja, WhatSize is tegenwoordig betaald… Gelukkig was de oude versie freeware:

http://dl.dropbox.com/u/662007/WhatSize.zip.

Bijdrager
    Vinhelper

@1984: Op den duur wordt dat gekopieer ook vervelend, typ zelf eens wat tekst.

En dat van de 80GB is de grootste onzin, want dat maakt natuurlijk niets uit, op elke schijf moet je 10-15% vrijhouden. Als je niet weet hoeveel dat is, pak dan een rekenmachine. Zit helemaal gratis op je Mac in de Programma’s-map.

Moderator
    unSOUND

Onzin zou ik het niet direct noemen. Die regel komt wel uit een tijd dat harde schijven tussen de 40 en 80 GB waren, en je ongeveer 10 GB vrij moest houden om zeker te weten dat OS X zijn swap-files kan blijven wegschrijven. Die zijn in de regel een paar honderd MB tot aan een paar GB. Met de komst van schijven van 1 a 2 TB is het natuurlijk niet zo dat OS X ineens swap-files van 200 GB aan gaat maken.

Wel is het zo dat je meer kans op fragmentatie krijgt als de schijf procentueel erg vol raakt, maar dat levert geen vertragingen op die dusdanig groot zijn dat het systeem merkbaar erg traag wordt.

De meest voorkomende bronnen van vertragingen zijn nog steeds een vol bureaublad, te veel software die op de achtergrond loopt en corrupte software.

Bijdrager
    1984
    Vinhelper op 01 januari 2011

@1984: Op den duur wordt dat gekopieer ook vervelend, typ zelf eens wat tekst..

Bij deze: Beter Copy & paste , dan onnodig met veel woorden een broodje aap verhaal creëren , wat je maar al te veel tegenkomt, en je door de bomen het bos niet meer ziet. of te wel je de waarheid verdraaid.
    Alles wat ik weet, weet ik van een ander, en ga maar eens na waar jij en andere je kennis vandaan hebben. Alleen m’n kippevel is van mezelf. al hoe wel….?

Bijdrager
    Vinhelper

Haha, net alsof anderen het altijd perfect weten.

Met je eigen (uit andere, meerdere bronnen) samengestelde visie op een probleem/onderwerp kom je toch verder, denk ik.

Ook al hebben veel mensen de trend om met 3 toetsen en Wikipedia te typen. Dat zijn (buiten dit forum) over het algemeen niet de slimmere, en eerder de luiere mensen.

Bijdrager
    1984

Door al die onnodige woorden ben je nog steeds je kerst cadeau vergeten uit te pakken, het is al 1-1-11 geweest.

Bijdrager
    Vinhelper

Pas op, we moeten ontopic, anders schiet ik dat standbeeld van je voetstuk.

Het cadeau ga ik aan sleutelen.:thumbsup:

Edit: Done.

Bijdrager
    1984

Standbeeld……….Think different

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.