22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Knaldop

Mac laptop voor studie

Hallo,

Ik zit te twijfelen om een macbook pro retina 15 inch te nemen voor me studie.
    Het is meer gebruik voor word, powerpoint, internetten en misschien voor een filmpje te kijken.
    Had al in de winkel gekeken wat verschil was met of zonder retina vond retina toch veel mooier beeld.
    Maar is een macbook air ook wat?
    Of heeft iemand anders wat andere ideeën?

Hoor het graag.

Inactief
    Anoniem

Lijkt me overkill voor wat je ermee wil gaan doen. Een MB Air lijkt handiger om rond te sjouwen.

Studietip: ‘me’ is geen bezittelijk voornaamwoord :thumbsup:

Bijdrager
    jurwis

Studietip: ‘me’ is geen bezittelijk voornaamwoord

haha:-)

Bijdrager
    Knaldop

Maarja is mb air wel snel genoeg ervoor want die hebben een I5 en mb pro I7

Bijdrager
    jurwis

Ik heb een MacBook Pro 13 inch van 2009. er zit een 2,53 c2d in, en is nog steeds retesnel:-) Voor de dingen die jij er mee wilt gaan doen is een air dus snel genoeg

Bijdrager
    Max14

Als je een technische of creatieve studie (film, grafisch, fotografie, etc) doet, kan ik je een MBP aanraden. Voor alleen Word, Pp, etc. is de MBP overkill en zonde van je geld. Een MBA is lekker licht en ideaal om mee te nemen naar (werk)colleges, practica, projecten, presentaties, etc. En dan nog; de air is ook qua technische prestaties een juweeltje. De huidige airs zijn sneller dan mijn MBP van 3 jaar oud, die ik gebruik voor zware grafische en 3D programma’s, 1080p filmbewerking, etc.

Succes met kiezen!

Bijdrager
    Knaldop

Bedankt voor jullie antwoorden zal even verder rondkijken

Bijdrager
    johnkeates

Knaldop, je kan zelfs met een i3 en een ingebouwde HD3000 videokaart met 2GB RAM nog makkelijk alles tegelijk doen wat jij voor ogen hebt. Alles wat je meer dan dat hebt is echt overkill. En dan begint het meeste al met een i5, dus dat komt echt wel goed.

Bijdrager
    Afroman

Ja voor nu maar je weet niet wat de beste topicstarter over 3 jaar doet en wat dan de systeemeisen zijn. Als je laptop na een jaar of 2 alweer verouderd is is dat ook zonde en lame.

Bijdrager
    RikL

Koop een draadloos toetsenbord en ga lekker op je iPhone typen met Pages, Keynote en Numbers, lijkt me voldoende voor wat jij wilt.

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Koop gewoon een notitieblok en een sheet projector, dan kun je precies hetzelfde en het loopt nooit vast.

Bijdrager
    Afroman

Koop een draadloos toetsenbord en ga lekker op je iPhone typen met Pages, Keynote en Numbers, lijkt me voldoende voor wat jij wilt.

Seriously…..

Bijdrager
    Applefan12345

Of je koopt gewoon een goedkoop laptopje met windows 8 erop. Daar kun je het ook prima mee doen…:)

Bijdrager
    aukem

Lijkt me overkill voor wat je ermee wil gaan doen. Een MB Air lijkt handiger om rond te sjouwen.

Studietip: \’me\’ is geen bezittelijk voornaamwoord :thumbsup:

haha;)

Bijdrager
    aukem

Of je koopt gewoon een goedkoop laptopje met windows 8 erop. Daar kun je het ook prima mee doen…:)

En jij noemt jezelf, applefan?

Bijdrager
    aukem

MacBook Pro is toch wel erg prijzig dus ik zou zeker voor Macbook Air gaan.
    Zoals iemand hierboven al zij, je kan het super makkelijk meenemen, zo tussen je boeken stoppen en de Air is ook niet normaal snel voor zo’n dun ding.

De Macbook Pro is meer voor bewerking van zware programma’s voor videobewerking etc.

Bijdrager
    Afroman

Ik zou gewoon lekker zelf kiezen wat je wilt. Stoere praatjes als bwuhh te overkill en bwuhh koop ene Window s8 daar werkt het ook opzou ik lekker negeren.

Elke Mac die je nu koopt is krachtig genoeg om een tijdje mee te gaan. Mijn MacBook Pro komt uit 2010 en werkt nog steeds supergoed en smooth. Nou als dat eenmaal het geval is is het elke cent waard.

Ee MacBook Air is sterk en kan zeker een paar jaar mee. Maar hou rekening met het kleine scherm. En niks is uitbreidbaar
    MacBook pro is sterker in elk opzicht(CPU,RAM, videokaart) en heeft meer uitbreidingsmogelijkheden. Wel duurder en zwaarder.
    De Retina series zijn licht, echt behoorlijk krachtig maar behoorlijk duur en niet uitbreidbaar.

Bijdrager
    fenkikon

De Retina MBP 15″ heeft natuurlijk het mooiste scherm van alle Mac’s die tot nu toe op de markt zijn. Ook twee videokaarten, volgens mij heeft de gewone MBP dat niet. Alleen vraag ik mij af in hoeverre jij daar gebruik van zult maken.

Ben zelf ook student en ik heb uiteindelijk een MBP 15″ gekocht met onstpiegeld glas en een hogere resolutie. Bij Apple kost dit 88 euro meer bij de Online Store. Uiteindelijk was de stap naar een Retina 15″ 400 euro. Die 400 euro die je uitspaart kun je bijvoorbeeld steken in een iPad of later in een SSD schijf, Apple Care pakket (studentenprijs 15″ = 245) en extra RAM.

Die MacBook Air is ook een goed apparaat, je kunt dacht ik kiezen uit een 11″ of een 13″. Neem dan de 13″ want 11″ lijkt mij toch net iets te klein als je er veel op moet werken. Net zoals bij de Retina moet je van te voren bepalen hoeveel RAM je nodig denkt te hebben. Bij de Retina komen er extra kosten bij voor 16GB, wat misschien teveel is maar toekomstproof. De Air kun je ook uitbreiden met betere CPU en RAM geheugen. Wel kun je je afvragen of je dan niet beter een MBP kunt aanschaffen. De prijs zal dan namelijk heel erg bij elkaar in de buurt liggen.

Ik zou dus kiezen voor een gewone MBP, bespaart je de meerprijs van een Retina en je kunt later nog eens een SSD bijplaatsen of je HDD erdoor laten vervangen en extra RAM inbouwen. Dit alles kan bij bovenstaande niet. Wel SSD upgraden, maar dat moet je dan bij OWC doen en die zijn alsnog relatief prijzig. Er gaan namelijk geen normale retail SSD’s in maar een die speciaal voor de Air en Retina zijn gemaakt, speciale maat.

Algemene tip, als je van studentenkorting gebruik wilt maken bel dan met Apple, vaak krijg je dan meer korting dan via surfspot. In mijn geval was het 12% korting.

Bijdrager
    Vandefilm

Joh, met jouw behoeftes kun je nog af met een MBA uit 2010.
    Wat jij wilt is dat je lekker snel kunt werken, en daarvoor is een SSD het belangrijkst. Mijn advies is: koop een standaard 13” MBA met 256 gig SSD. Daar kun je nog jaaaaaren mee vooruit en dat ding is snel als de bliksem (ik heb een 13” MBA 2012 met 8 gig RAM (wat jij niet nodig hebt) en 256 SSD).

Bijdrager
    Koning Frank

Vandefilm en fenkikon hebben beide goede adviezen. Wil je later nog uitbreiden kan je het best voor een MBP gaan. Maar met jouw eisen voldoet een air ook -nee, die is niet te sloom. Ik kan ook nog prima photoshopppen op mijn iMac met twee processorgeneraties terug-

Bijdrager
    Knaldop

Bedankt voor de reacties! Dit word me eerste mac dus zit goed te twijfelen voor de rest heb ik een iphone 4s en ipad 3 en bevalt me goed!

Bijdrager
    Yggdrasil

Studietip: \’me\’ is geen bezittelijk voornaamwoord :thumbsup:

Studietip #2: Dit wordt.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.