18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Maarten

Mac kopen voor Autodesk programma's

Sinds dit jaar is mijn studie (civiele techniek) overgestapt van alleen AutoCad naar AutoCad, AutoCad Civil 3D, Infraworks 360 en Revit. Daarbij dient zicht een probleem aan. Mijn 2015 13” MBPr met 8gb ram heeft het erg zwaar. En sommige programma’s gaan gewoon niet zoals Infraworks. Nu heb ik besloten om een binnen een jaar een mac te desktop te kopen die het wel aan kan. Nu is de vraag welke is het beste geschikt.

De systeem eisen voor Revit zijn(voor performance):
    – Minimaal 4gb ram(16gb)
    – 5gb schijfruimte(5gb ruimte op ssd) dit wordt al snel 20gb uit ervaring

De systeem eisen voor AutoCad for mac:
    – 3gb ram (4gb of meer aanbevolen)
    – 3gb schijfruimte

De systeem eisen voor AutoCad Civil 3D:
    – 4gb ram (8gb of meer aanbevolen)
    – 10gb schijfruimte
    – 128MB bram of meer

De systeem eisen voor Infraworks:
    – 8gb ram (16gb of meer aanbevolen)
    – 10gb schijfruimte (ssd aanbevolen)
    – 2gb vram(meer aanbevolen)
    – NVIDIA Quadro 5000 of 6000 of hoger (vergelijkbare kaarten van AMD mogen ook)

De programma’s Revit, AutoCad civil 3D en Infraworks 360 draaien onder Windows.

Met het programma Infraworks worden ook video’s gemaakt. Dit doe ik het lieft in 4k als dat kan.

Is er iemand die mij verder kan helpen.

Bijdrager
    MrMo

Als je het kan betalen, zou ik gaan voor de iMac Pro, dit is een zeer krachtige workstation in de vorm van een iMac Pro (leverbaar in december). Anders voor de “gewone” iMac

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Dubbelpost verwijderd

Bijdrager
    Maarten

Dan denk ik dat nog even wacht tot begin 2018, want in een interview na d WWDC hebben een paar hoge pieven bij Apple bevestigd dat er een modulaire mac pro komt. Ik geloof nooit dat die heel veel duurder is dan de iMac pro. Om nou een iMac pro te kopen met in Nederland een prijskaartje van ongeveer 6000 euro waarvan de kans is dat ik na vier jaar dat ding kan weg mikken om dat hij veroudert is vind ik zonde.

Eigenlijk kan ik het niet betalen dus dat is wel een klein probleem. Een 5k iMac met i7 gaat prima. En dan zelf het ram upgraden, want bij Apple gaat die prijs echt tien keer over de kop.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Je kunt je eigen bericht corrigeren en uitbreiden via 'Bewerk' als je op het driehoekje klikt als je met je muis over je eigen Avatar gaat

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    MrMo op 09 juni 2017

Correctie

Je kunt een bericht dat je al geplaatst hebt aanpassen door met je muispijltje over het plaatje naast je naam te gaan zodat er een naar beneden wijzend pijltje in een vierkantje tevoorschijn komt. Als je dan klikt, krijg je een menu te zien waarin je op de optie „Bewerk” kunt klikken om je bericht te wijzigen.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Jakko Westerbeke.

Bijdrager
    TheBigZ
    Maarten op 09 juni 2017

Sinds dit jaar is mijn studie (civiele techniek) overgestapt van alleen AutoCad naar AutoCad, AutoCad Civil 3D, Infraworks 360 en Revit.

De programma’s Revit, AutoCad civil 3D en Infraworks 360 draaien onder Windows.

Als je je Apple-bril even afzet, en objectief naar jouw eisen kijkt, kan er maar één conclusie zijn: je studie is gewoon “werk”, en voor je werk heb je een paar zware Windows applicaties nodig. Die zijn het goedkoopst te draaien op een Windows PC. Voor circa €1500 kun je een PC op maat samenstellen die ruim voldoet aan alle hierboven genoemde eisen.
    https://tweakers.net/reviews/5253/2/desktop-best-buy-guide-maart-2017-high-end-compacte-game-pc.html

Als je dezelfde performance uit een Mac wilt halen ben je het dubbele kwijt.

Bijdrager
    Maarten

Misschien is een hackingtosh ook een optie. Dan heb ik het beste van beide.

Moderator
    Night
    TheBigZ op 10 juni 2017

Als je je Apple-bril even afzet, en objectief naar jouw eisen kijkt, kan er maar één conclusie zijn: je studie is gewoon “werk”, en voor je werk heb je een paar zware Windows applicaties nodig. Die zijn het goedkoopst te draaien op een Windows PC. Voor circa €1500 kun je een PC op maat samenstellen die ruim voldoet aan alle hierboven genoemde eisen. Als je dezelfde performance uit een Mac wilt halen ben je het dubbele kwijt.

Of je houdt je bril op en overweegt BootCamp. Dan heb je óók het beste van twee werelden: Een Mac omdat je dat fijn vind én een high-end PC voor je studie/werk.

Bijdrager
    Jos Opel

Ik ken je situatie niet, maar als jij (of je partner naast de studie ook nog inkomsten hebt zijn de kosten voor deze studie – dus ook een computer – mogelijk fiscaal aftrekbaar. Maar je moet wel belasting betalen om iets terug te krijgen.

Bijdrager
    Maarten

Ik ben achttien en woon nog bij mijn ouders. Dus dat wordt een probleem. Ik heb het hier pas ook met een accountant over gehad. Computers mogen niet worden afgetrokken van de belasting(als de computer voor een studie is).

Momenteel overweegt het bestuur van de opleiding over een voorstel van enkele docenten om de studenten een laptop te laten. Kopen via school ala 1700 euro voor 1100 euro. Mocht het niet door gaan(wat ik hoop). Dan komt er waarschijnlijk een 5k imac met i7. Ik ben alleen bang dat ik over een paar jaar een nieuwe nodig heb. Hopelijk heb ik tegen die een pc van de baas, maar dan nog.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Maarten.

Bijdrager
    MrMo
    Maarten op 10 juni 2017

Ik ben achttien en woon nog bij mijn ouders. Dus dat wordt een probleem. Ik heb het hier pas ook met een accountant over gehad. Computers mogen niet worden afgetrokken van de belasting(als de computer voor een studie is).

Momenteel overweegt het bestuur van de opleiding over een voorstel van enkele docenten om de studenten een laptop te laten. Kopen via school ala 1700 euro voor 1100 euro. Mocht het niet door gaan(wat ik hoop). Dan komt er waarschijnlijk een 5k imac met i7. Ik ben alleen bang dat ik over een paar jaar een nieuwe nodig heb. Hopelijk heb ik tegen die een pc van de baas, maar dan nog.

Macs gaan relatief lang mee. Ikzelf heb een iMac uit 2009 en hij draait nog prima mee (draait macOS Sierra), naast een MacBookPro 2016. De nieuwe iMacs (vooral de i7) zijn goed uitgerust voor zeker 5-7 jaar om mee te kunnen komen. Ze hebben upgradable RAM en Thunderbolt 3 poorten waarmee je krachtige eGPUs kan aansturen en TB’s aan opslagcapaciteit tot je beschikking hebt.

So, don’t worry, be happy:-)

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  MrMo.

Bijdrager
    Zakske
    MrMo op 10 juni 2017

Macs gaan relatief lang mee.

Als je geluk hebt. Ik heb toch echt enkele iMacs gehad die totaal klote waren; defect moederbord, defecte GPU, defecte HD, defecte voeding, enz…

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Zakske.

Moderator
    Night

Dan heb je echt pech. Ik heb al mijn oude iMacs nog (vanaf het ‘bolletje’), en allemaal werken ze nog.

Bijdrager
    csteelooper
    Night op 10 juni 2017

Dan heb je echt pech. Ik heb al mijn oude iMacs nog (vanaf het ‘bolletje’), en allemaal werken ze nog.

Lol! Ik wou net zeggen: mijn huidige iMac gaat al meer dan 10 jaar mee en als ik sec naar het aantal draai-uren kijk zelfs ongeveer 20 jaar, want hij staat meestal dag en nacht te draaien. Dus dat Macs lang mee gaan is een feit…

En nog iets: ik denk dat het ‘een paar jaar’ wel mee valt, als je het hebt over wanneer je iMac niet meer bruikbaar zou zijn voor jouw doeleinden. Want ik kan me niet voorstellen dat het RAM (bijvoorbeeld) in een iMac Pro níet geüpgradet kan worden, maar in de gewone iMac wel (dat staat er expliciet bij in de specificaties).
    En toch heb ik hier leden voorbij zien komen die beweren dat voor de iMac Pro het RAM níet kan worden bijgewerkt. Die beweren dan bij hoog en bij laag dat het RAM op een andere plaats zit dan de RAM access door, terwijl nog níemand (afgezien wellicht van de mensen die er bij Apple direct mee bezig zijn) de definitieve lay-out kent van de iMac Pro casing noch het logic board van de iMac Pro. Dus daarover kún je gewoon nog geen uitspraken doen.

Bijdrager
    TheBigZ

Het is inderdaad afwachten, maar de eerste berichten zijn als volgt.
    https://9to5mac.com/2017/06/05/imac-pro-ram-and-space-gray-accessories/
    https://blog.macsales.com/41268-imac-pro-memory-not-user-upgradable-according-to-9to5mac

Additionally, Apple has confirmed to us that the RAM in the iMac Pro will not be user-replaceable. This shouldn’t come as too big of a surprise given Apple’s other recent products, but nevertheless it means users are stuck with however much RAM they purchase from Apple. Currently, the 27-inch iMac features user-upgradeable RAM, while the 21.5-inch model does not.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    Maarten
    csteelooper op 11 juni 2017

Lol! Ik wou net zeggen: mijn huidige iMac gaat al meer dan 10 jaar mee en als ik sec naar het aantal draai-uren kijk zelfs ongeveer 20 jaar, want hij staat meestal dag en nacht te draaien. Dus dat Macs lang mee gaan is een feit…

Bleef je ook steeds de zelfde zwaren taken doen met programma’s die steeds zwaarder worden? Een voorbeeld is infraworks die had in 2015 minimaal 4gb ram nodig nu minimaal 8gb ram.

Bijdrager
    Maarten

In middels een ik een half jaar verder en zit ik te denken om te gaan voor een 15” macbook pro met radeon 460 uit 2016. Weet iemand een plek waar deze te koop zijn met studentenkorting?

Bijdrager
    sunapple

<p class=”cite”>Maarten op 22 januari 2018 om 17:18</p>
    In middels een ik een half jaar verder en zit ik te denken om te gaan voor een 15” macbook pro met radeon 460 uit 2016. Weet iemand een plek waar deze te koop zijn met studentenkorting?

Tja, die moest je Custom to Order aanvragen via Apple. De voorraad 2016 is waarschijnlijk bij de meeste winkels weg, laat staan dat ze dit model hebben liggen. Kostte destijds ook aardig wat geld, dus of dat nu bereikbaar is betwijfel ik.

Wat realistischer is is dan misschien het 455 model of iets van Marktplaats.

Moderator
    Night

Om terug te komen op het iMac pro geheugen, het lijkt vooralsnog het goedkoopste om die gewoon te bestellen met de hoeveelheid geheugen die je denkt nodig te gaan hebben:

OWC Tears Down the 2017 iMac Pro, Announces Future Memory Upgrade Programs

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.