19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Bryan

mac Ibook

Hoi,
    Ik heb eigenlijk altijd een pc gehad maar nu ben ik de laatste tijd erg geinteresseert geraakt in mac. Ik had ook begrepen dat bij mac al lang geleden is dat er een virusuitbraak was en dat vind ik persoonlijk misschien nog wel het grootste voordeel!

maar nu mijn vraag. Ik heb echt maar heel weinig verstand van de mac, en nu wil ik van jullie horen of:
    1: een ibook 14″ G4 1,33 ghz snel genoeg is
    2: een ibook 14″ G4 1,33 met 256 mb ram goed is, wilde zelf 512 mb extra erbij zetten
    3: of ik beter een powerbook kan aanschaffen, of een ibook (persoonlijk gebruik)
    4: of dat die 32 mb van de videokaart niet erg weinig is, dit is namelijk niet uit te breiden op een ibook (zoals ik lees tenminste)
    5: of er een goede standaard tekstverwerker op zit( zo niet moet ik dan kiezen voor iwork ’05 of office voor mac)
    6: Als ik 512 mb ram erboven op zet, zou die dan nog lang genoeg meegaan, (ook voor nieuwe versies van mac os?)
    7: heb ik gelezen dat als je het verschil bekijkt van een 12′ of 14″ ibook, de resolutie niet veranderd maar het beeld alleen uitvergroot. Gaat dit ten koste van de kwaliteit van het beeld, of is deze resolutie net iets te klein?

sorry maar ik weet zelf eigenlijk maar heel weinig over mac, maar weet wel dat ie met een pc niet te vergelijken is qua snelheid etc…

alvast bedankt,
    bryan

Bijdrager
    Nikita

Hangt er vanaf wat je er mee wilt gaan doen… Ik internet wat, email wat en doe zo af en toe ’s wat in Office en kan prima uit de voeten met een iMac G3 op 450 mhz (uit de oude gekleurde serie). Je moet echter wel 512 MB geheugen hebben om alles lekker te laten lopen…

Overigens, voor OSX zijn er helemaal ( ! ) geen virussen, videogeheugen is nooit uit te breiden op wat voor laptop dan ook (dan zou je voor een PowerMac moeten gaan, en die zijn redelijk Hi-End).
    Bij mijn weten zit er wel een verschil in de resolutie van de 12″ en 14″, en zo niet zal het nog niet zoveel uitmaken. Onduidelijk zal het zeker niet worden ( het blijft tenslotte Apple :D ).
    Als ik jou was, zou ik zeker Office for Mac aanschaffen, als student ook nog ’s lekker goedkoop via Surfspot.nl. Met Office weet je voor 99% zeker dat je bestanden ook gewoon werken in Windows.

Verder als je eerst verteld waar je ‘m voor wilt gebruiken, kan iedereen je hier adviezen geven :)

Bijdrager
    ego

Een Ibook is een zeer mooi ding, echt de moeite, staat mijlenver van een pc…
    Virussen zijn er naar mijn weten nog nooit uitgekomen voor mac, dus daarvoor (en spyware en dergelijke meer…) moet je je zeker geen zorgen meer maken

1. Snel genoeg is hij zeker, natuurlijk te zien wat je wilt doen

2. 256 ram is zeker te weinig, ik heb in totaal 512, en dat is ook al wat te weinig soms … En ik gebruik weinig pro programma’s… Bij een mac is het vooral belangrijk om genoeg ram te hebben, als je wat wilt vooruit gaan

3.persoonlijk gebruik: ik zou een ibook nemen, echt lekker machientje. een powerbook is ook mooi, maar dan moet je wel photoshoppen, final cut por gebruiken, anders haal je daar niet veel uit

4. die videokaart is idd wat weinig, zeker nu tiger uitkomt, die zal volgens mij wel wat vergen van die videokaart, maar volgens Apple is het allemaal in orde, dus zal dat wel zo zijn zeker…

5.Iwork is ook leuk om mee te werken, zeker keynote, aan pages is nog wat werk, maar als je geen documenten wil maken van 60 pag lang, is het een schitterende tekstverwerker…. Zeker als je veel foto’s wilt invoegen enzo. Office kost eigenlijk te veel als je enkel tekstverwerker sporadisch gebruikt. Bijgeleverd zit wel appleworks, waar alles inzit, maar die begint wat te verouderen. (er is ook altijd open office)

6. Hij zal dan zeker nog een tijdje meegaan, nieuwe versies van mac os, willen niet altijd zeggen dat je er meer ram voor nodig hebt, integendeel… (longhorn daarentegen, daar bestaan nog geen pc’s voor die het aankunnen:) )

7. ik heb Ibook 14″ en het ziet er schitterend uit, echt goede kwaliteit van het scherm.

Als laatste zou je misschien beter kijken op het forum van de switchers, daar staat veel meer informatie voor mensen die aan het switchen zijn

Bijdrager
    Sachin

1. Ja.
    2. 512MB is een minimum.
    3. Ja. 15″ PowerBook G4 1.5GHz (zonder Superdrive) is zeker zijn geld waard maar heb je er zoveel geld voor over? Met Superdrive is natuurlijk nog beter maar nog duurder … 12″ PowerBook is schitterend maar erg klein scherm.
    4. 32MB videogeheugen is te weinig om recente spelletjes te spelen maar wel goed om gewoon te werken.
    5. Als je gewoon bent met Office te werken zal je merken dat Office for Mac bijna net hetzelfde is. iWork is volgens mij ook goed maar nog niet gebruikt.
    6. 512MB is echt een minimum. Een configuratie met 1×256 en 1x512MB is waarschijnlijk interessanter. Zodra je er 1x1GB latje in steekt is de prijs (bijna) niet betaalbaar.
    7. Ik heb lang met een 12″ PowerBook gewerkt en ik vond de resolutie (1024×768) zeer goed maar soms iets te klein. Eigenlijk is 1024×768 ideaal voor op een 14-inch scherm. Als je een iBook koopt raad ik je het 14-inch model aan.

Voor je een Mac koopt moet je zeker wachten tot Mac OS X 10.4 Tiger uit is! Waarschijnlijk krijgen alle nieuwe Mac’s dan (behalve het nieuwe besturingssysteem) ook 512MB geheugen standaard en misschien ook een betere videokaart en/of meer videogeheugen.

Als je student bent kan je altijd 6% korting krijgen (als je koopt in de studenten afdeling van Apple store of indien je dat zegt in winkel) en als je ADC Student Developer bent kan je tot 20% korting krijgen. Vergeet dat niet;)

In dit draadje kan je meer info vinden over de 20% korting.

Bijdrager
    benj1989

je kan ook openoffice gebruiken

Bijdrager
    Joost

Bryan,

De vragen die je stelt zijn en de antwoorden daarop zijn voor een groot gedeelte nogal afhankelijk van wat je met een Ibook wilt gaan doen maar ik ga toch proberen je van wat antwoorden te voorzien:

1. Een Ibook 1.33Ghz is snel zat in de meeste gevallen tenzij je zware beeldbewerking wilt gaan doen (photoshoppen en films bewerken).
    2. Voorwaarde is wel dat je minimaal 512mb ram intern geheugen hebt. 256Mb is echt te krap om soepeltjes te werken. 512Mb erbij zetten is inderdaad een goed idee!
    3. Een powerbook ipv een Ibook heeft als voordeel dat er standaard meer ram in zit en dat je er gemakkelijk een extern scherm op kunt aansluiten. Daarnaast is het video ram wat ruimer en dat maakt dat de Powerbook wat sneller zal zijn maar nogmaals, als je de Ibook voornemlijk voor surfen/mailen en teksverwerking gaat gebruiken is dat niet echt van belang.
    4. Het krappe video ram is geen enkel probleem mits je geen zware spelletjes wilt spelen op je Ibook. Voor normaal gebruik is het voldoende.
    5. In principe wordt er bij osx tekseditor geleverd, een basic teksteditor waar goed mee te werken valt maar als je wat meer eisen stelt en teksten wilt uitwisselen met anderen dan raad ik je aan /ms /office voor de mac erbij te kopen.
    6. 768mb ram is voldoende om soepeltjes te werken, ook in de toekomst volgens mij.
    7. Het is inderdaad zo dat de resolutie niet hoger wordt als je een 14″ Ibook neemt ipv een 12″. Het beeld is net zo scherp maar met name als je ogen al wat minder zijn is een 14″ Ibook een zegen. Als je echter veel met je Ibook op stap wilt dan is een 12″ door zijn kleine formaat een verademing.

Even ter verduidelijking, ik ben zelf grafisch ontwerper en werk uitsluitend met een Powerbook G4/1,5Ghz 15″ met 768mb ram intern. Deze is wel veelal aangesloten op een 22″ Cinema display om gemakkelijk te kunnen werken maar wat betreft weergeve en snelheid ondervind ik eigenlijk nooit problemen en dat terwijl ik wel veel fotowerk doe en beeldintensief werk.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je alsvast welkom in de wondere wereld van de apple gebruikers.

Joost

Bijdrager
    remier

move > switchers

1) Tsjaa wat is ‘snel’? Ik heb zelf een iBook G3 600Mhz, voor mij snel zat…
    Het ligt er dus maar aan wat je ermee van plan bent, voor internetten, tekstverwerken,hotoshoppen etc is het prima

2) Het is ‘krap’ als je met 256MB verschillende apps tegelijk draait wordt hij wel langzaam, ik zou er RAM later bijzetten. Dit merk je aanzienlijk

3) Als je het geld hebt zou ik voor de PB gaan, maar alweer een persoonlijke keuze (zie 1)

4) Zelf heb ik 16 MB, en als je dan net zoals ik 2 schermen aanstuurt heb je voor ieder scherm 8 MB, dit merk ik wel met bv het resizen van vensters en het gebruik van Expose.
    Ik weet niet hoe dit zit met 2x16MB=32, misschien heeft hier anders ervaring mee

5) Standaard iWork ’05, maar ik zou via school Office v. X kopen als je school zoiets aanbiedt.

6) OSX Tiger (10.4) vereist minimaal 512MB, dus het zou voldoende moeten zijn met 768MB, maar hoe meer geheugen hoe beter uiteraard.

7) Klopt, zelf heb ik een 12″ en ik vind het goed, misschien mensen met een 14″??:)

Ik zou nog wel ff wachten met je aankoop van een iBook/PB zodat je Tiger erbij krijgt, deze komt binnenkort op de markt

Bijdrager
    Cyberwolf

Ik werk al een paar jaar op een iBook 600 14″ met 256mb intern (Mac OS 10.3.8), gebruik hem voor internet/email/tekstverwerken, daarnaast af en toe webdesign, photoshop, spelletjes.

En dat gaat prima. Met meer intern gaat alles wat vlotter, dus dat is zeker een verstandige uitbreiding.

En betrouwbare partner en doet zijn werk goed.

Cyberwolf

Bijdrager
    PietjePuk

Met de 14″ iBook moet je zeker al heel ver komen, een min aan 512mb is wel een vereiste.
    Het is idd zo dat de resolutie van een 12″ tov een 14″ dezelfde is, maar ik denk toch dat het net iets prettiger werken is op een 14″ iBook.
    Heb je echter genoeg geld, dan kan je ook eens kijken naar een Powerbook.

Bijdrager
    CyCo_CyBorG

1,33 GHz is voldoende
    ik werk met een PB 1GHz, en dat loopt allemaal nog lekker

wel is 256 veel te weinig, je moet minstens 512 mb ram hebben (of 768mb als je er zelf 512 bijsteekt)
    anders gaat ie zichzelf veel verslikken in zijn geheugen
    viedo kaart geheugen is nooit uitbreidbaar, da zou je moeten weten vanuit PC’s (in laptops nooit, in desktop moet je de hele kaart vervangen als je meer wil)
    dit is ook zo voor mac
    maar 32 mb is niet slecht, tenzij je veel wil gaan gamen enzo, maar dan moet je geen laptop kopen

een PB of iB, dat moet je zelf kiezen: als je 14″ (of 12″) genoeg vindt, en 1,33 GHz genoeg vindt, ga dan voor de iBook, das een pak goedkoper (en eerlijk: een iBook is van plastiek, daarkomen minder snel krassen op dan op een powerbook, daar heb ik dus een heilige schrik voor om mijn PB te beschadigen met een horloge ofzo)
    en voor persoonlijk gebruik is een iBook voldoende denk ik (ik heb wel een powerbook, maar das ook enkel voor persoonlijk gebruik, maar ik wilde het beste van het beste moest hebben (binnen het budget) zodat het lang zou meegaan)
    er zit niet echt een standaard tekstverwerker op, tenzij de notepad equivalent voor mac
    maar je kan gratis LaTeX downloaden en gebruiken (dat is een document formatting systeem, een zet systeem, waarmee je je documenten maakt adhv enkele commando’s, en dus niet visueel opmaakt met drag en drop (zoals in word)
    het is wel geen spreadsheet ofzo, dus als je die nodig hebt, moet je een office kopen
    maar office voor mac is schandalig duur, kan je beter iWork kopen (ook weer geen spreadsheet)
    dan is een betere oplossing (vanwege de kostprijs) ThinkFree Office kost maar 70 € (in België)
    en doet hetzelfde als MS office (wat 180 € kost voor studenten, of tussen 300 € en 700 € voor gewone stervelingen)
    schandalig duur

Bijdrager
    PietjePuk

iLife ’05 zit trouwens standaard bij de iBook:D

Bijdrager
    tennapel

12″ versus 14″

Thuis zowel een 12″ als een 14″ iBook. De 12″ blinkt uit in protabiliteit: licht, klein, overal mee naar toe te sleuren. 14″ werkt lekkerder als je er langer achter moet zitten vanwege het grotere scherm — minder vermoeiend. De 14″ is wel meer gezeul, het apparaat is gewoon groter.

Verder is alleen de 14″ met een DVD-brander leverbaar, de 12″ niet.

Bijdrager
    MedahOSX

5) Standaard iWork ’05, maar ik zou via school Office v. X kopen als je school zoiets aanbiedt.

Het is toch iLife ’05 en AppleWorks wat er default bij zit, en niet iWork ’05?

Bijdrager
    vogel

AppleWorks has left the building! Tegenwoordig is het Pages. iWork ’05 is een soort van Office pakket voor de Mac.
    Ik las laatst dat de iBooks een update krijgen. Nog heel even geduld en dan zit Tiger (OS X 10.4) er ook op. En dan zou ik m’n slag slaan, als ik jou was. Een iBook is voor de meeste dingen snel zat en met die update kan hij er weer even tegen.

Bijdrager
    Bryan

Dank jullie wel! Ik denk dat ik maar even ga w88 totdat de ibook met tiger er is… ik neem aan dat ie dan ook meteen minimaal een 64 mb videokaart krijgt? lijkt mij wel het praktische als 32 mb net te weinig is voor sommige dingen. maar weet iemand wanneer ik ongeveer de nieuwe ibook met tiger kan verwachten?

Bijdrager
    Sad

Tiger zou best eens pas in juni uit kunnen komen. En de nieuwe iBook komt pas in 2006.

Dus ik zou niet al te lang wachten.

Enneeh een 32 MB video kaart is prima voor ALLES behalve 3D games. Dus als je wilt Photoshoppen, internetten, Office, mailen, chatten dan is een eenvoudige videokaart prima en hoef je echt niet op een 64 MB te gaan wachten.

(Wil je keihard de nieuwste 3D games draaien, dan moet je een PowerMac kopen met een echte kaart er in zoals de ATI Radeon 9800 Pro.)

Bijdrager
    tennapel
    ”Bryan”

Dank jullie wel! Ik denk dat ik maar even ga w88 totdat de ibook met tiger er is… ik neem aan dat ie dan ook meteen minimaal een 64 mb videokaart krijgt? lijkt mij wel het praktische als 32 mb net te weinig is voor sommige dingen. maar weet iemand wanneer ik ongeveer de nieuwe ibook met tiger kan verwachten?

Waarom zou je 64Mb nodig hebben? Een iBook is geen gaming machine en voor Office applicaties, en de ilife suite voldoet de huidige videokaart ook.

Wachten op Tiger lijkt me geen raar plan, aangezien dat binnenkort zal zijn; het is echter niet gezegd dat de iBooks dan ook ge-upgrade gaan worden, met uitzondering misschien van het intern geheugen.

Bijdrager
    vogel

Euhhh, Pliep de eerstvolgende updates zouden tussen april en juni verschijnen. Staat hier gewoon op de site.

Bijdrager
    Bryan

ik dank jullie hartelijk!
    Deze antwoorden had ik echt nodig… dat ik zo over die 32 mb voor de videokaart inzat kwam eigenlijk ook meer omdat ik gewoon van windows alles gewend ben. (heb nu namelijk 128 mb video, en dit is voor sommige dingen zelfs te traag) maar begrijp dus dat ik dat allemaal niet kan vergelijken.
    ik ga deze switch maken en zoals ik van alle kanten hoor, denk ik daar echt geen spijt van te krijgen! :lol:

Bryan

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.