9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    goow72

[Opgelost] Mac herstellen via Internet Recovery, wit scherm + apple logo blijft.

Mijn iMac 2011, 27 inch. heeft een nieuwe ssd.

Nu wil ik deze een clean install doen, maar nadat de wereldbol langer heeft gedraaid en de download compleet is, dan blijft het scherm wit/grijs met apple logo staan. Ik kan niet verder.

De mac maakt ook meer lawaai en na een halve dag wordt deze warmer.

Ik kom er niet uit..

Bijdrager
    Shmoo

Met welk toets-commando probeer je op te starten?

https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Probleem met hele nieuwe schijven is vaak dat je echt alles hebt gewist (er staat echt niets op) en dus ook geen internet recovery stukje. Volgens mij moet je dan eerst gewoon CMD + R gebruiken. En later upgraden.

Bijdrager
    McPim

<p class=”cite”>Shmoo op 22 december 2019 om 21:18</p>
    ..en dus ook geen internet recovery stukje.

Internet Recovery is juist bedoeld voor als er geen recovery partitie op je schijf staat! Het feit dat je een draaiend wereldbolletje ziet wil zeggen dat Internet Recovery bezig is. Het probleem is hier dat Internet Recovery z’n klus blijkbaar niet af maakt. Een andere optie is dan een USB Bootstick te maken en zo macOS te installeren (genoeg over te vinden op dit forum of op het net).

Bijdrager
    Shmoo

Als u uw hele schijf hebt gewist en niet alleen maar het opstartvolume op die schijf, biedt macOS Recovery mogelijk alleen de macOS-versie aan die bij de Mac is geleverd, of de versie die er het dichtst bij zit en die nog beschikbaar is. Later kunt u dan een upgrade naar een hogere versie uitvoeren.

Helemaal onderaan bij de uitzonderingen. Een splinternieuweschijf die niet van Apple zelf komt zal daar denk ik ook wel onder kunnen vallen. Aangezien het een oude Mac is, een van de eerste generaties met Internet Recovery gedoe zou het mij niets verbazen als het mogelijk daarom niet goed gaat. Verkeerde commando aan het proberen en geen ingebouwde fallback voor een ander OS omdat het in die tijd nog niet een probleem was. Als je ditzelfde trucje zou doen met een iMac uit 2017 dan gooien ze je waarschijnlijk wel gewoon door naar het juiste OS.

Je kunt het proberen, als het niet is dan ben je hooguit drie keer opnieuw opstarten kwijt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wellicht heb je hier iets aan.

Bijdrager
    goow72

Bedankt voor de reacties!

Ik start op met verschillende combinatie toetsen, maar het lukt niet om een volledige installatie te krijgen.

Ben er al een dikke week mee bezig, ik durf geen commando’s in terminal te geven. Ben niet deskundig genoeg.

Ik kan wel opstarten via externe hdd, maar dan kan ik de nieuwe ssd wel selecteren, maar niet als opstartschijf.

Ik kom er maar niet uit.

Inactief
    Anoniem

Heb je de SSD geformatteerd?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Start normaal op via de externe drive.

Als de SSD geformatteerd is (dus op de zelfde wijze als je externe) ga dan hier naartoe.

Scrol helemaal naar beneden waar je ziet staan: “Andere manieren om macOS te installeren

Klik daar op het gewenste OS. Ga dan naar stap 4 en download via de App Store het OS.

Je hebt dan geen internet recovery meer nodig want de installer staat in je programma map waar je hem kunt openen en dan zou je het OS op de SSD moeten kunnen installeren.

Bijdrager
    goow72

Super bedankt voor alle tips!!!

Het is gelukt….en vraag me niet precies hoe. Ik kwam toch in een veilige modus terecht en kon toen de ssd ineens wel selecteren. Die ik eerder nog eens gewist heb voor de zekerheid ( toen ik de externe HDD er aan had hangen  ).

Het werkt en ik ben er enorm blij mee, wat een verschil in snelheid weer! Nogmaals bedankt voor alle tips en het meedenken!

Nu nog mijn toetsenbord oplossen, er zijn een aantal toetsen die niet werken…ach..ik moet wat te doen hebben;-)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.