11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    sven551

Mac herkent opstartschijf niet

beste OMT’ers,

Ik loop de laatste paar dagen tegen een vervelend probleem aan met mijn Mac mini 2011 ssd+hdd en 16 gb ram. Zodra ik opstart krijg ik een map met een knipperend vraagteken nu weet ik dat dat betekent dat ie de opstartschijf niet kan vinden. Ik dus opgestart met alt ingedrukt en dan naar opstartschijf gegaan. Die 1e keer stond ie daar niet bij ( de ssd), nog een keer opgestart en jahoor hij stond er wel bij. Ik die ssd geselecteerd en herstart kom dat ding weer met dat mapje. Opgestart met command-r en nvram/gereset= mislukt, os x er proberen opnieuw op te zetten=mislukt. Laats had ik dus precies hetzelfde probleem maar toen starte die op met een progress bar onder het apple boot logo, daarna was het me gelukt om weer in de OS te komen en een schijf controle te doen (alles werkte prima)
    Nu heb ik dus geen idee wat ik nu verder moet/zou kunnen doen. Mijn vermoede is dat of de ssd dood is. Of dat de SATA kabel van de ssd naar het moederbord niet helemaal goed vast meer zit waardoor die dus af en toe wel verbonden is met de ssd en daarna gelijk niet meer.

Bijdrager
    GrannySmith

En je vraag is?

En in het Nederlands begint elke zin met een hoofdletter, dat vergroot de leesbaarheid van zo’n lap tekst enorm en nodigt meer mensen uit tot lezen.

Bijdrager
    superapple

Om te kijken of het een hardwarefout is kan je de computer opstarten met d ingedrukt. Je start dan op met apple hardware test. Daarmee controleer je alle hardware van je mac. Als je een kapotte ssd of een losse sata connector hebt zou dat er moeten uitkomen

Zie ook Klik

Bijdrager
    sven551

Dat heb ik ook geprobeerd maar ik kan de opstart toon ook niet horen. Dus ik weet niet wanneer ik de toets moet indrukken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat je het opstart geluid niet hoort is al een indicatie dat er iets mis is met de hardware. En de toets moet je gewoon zo snel mogelijk na aanzetten ingedrukt houden en niet later dan ±3 sec.

Inactief
    Anoniem
    GrannySmith op 10 juli 2013

En je vraag is?

En in het Nederlands begint elke zin met een hoofdletter, dat vergroot de leesbaarheid van zo’n lap tekst enorm en nodigt meer mensen uit tot lezen.

In het Nederlands begint elke zin met een hoofdletter. Dat vergroot de leesbaarheid van zo’n lap tekst en nodigt mensen uit tot lezen.

Bijdrager
    sven551

Ik heb opgestart via mijn HDD en een schijfcontrole gedaan en hij zegt dat hij de SSD niet kon controleren dus dat ik hem moest herstellen. Ik druk op herstellen en komt er het volgende bericht:

schijfhulpprogramma kan de ssd niet herstellen omdat de schijf niet leesbaar is/beschadigd en dat ik zo snel mogelijk een backup moest maken

, os x herkent de schijf ook helemaal niet meer!
    De SSD is een samsung 840 120 GB van + – 3 maanden oud (zit nog 3 jaar garantie op)
    en een hardware/nvram test/reset is nog steeds niet gelukt !!

Bijdrager
    superapple

Heb je al geprobeerd om de SSD te formatteren?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hier een soortgelijk topic over problemen met deze SSD 840 serie.

Bijdrager
    sven551

ik heb net geprobeerd om de ssd te wissen en partitionerenm en dat is ook geslaagd. Maar nu probeerde ik om het terug te zetten vanaf mijn timemachine backup en kwam er een foutmelding, vervolgens moest ik de mac mini herstarten en kwam hij opnieuw met het vraagteken mapje.
    is het misschien een idee om de mac mini naar icentre te brengen voor reparatie of om de ssd de ruilen?

nog even offtopic: hoeveel zouden jullie geven voor een Mac mini 2011 intel core i5 2.3 Ghz met 16 Gb RAM en een 120 GB SSD met doos en garantie?

Bijdrager
    sven551

Dames en heren ik heb de oplossing/probleem gevonden, zoals ik al vermoedde bleek er een fout in het kabeltje te zitten (twee van de pinnetjes waren verbogen waardoor het contact niet goed was). Ik heb nu een nieuwe kabeltje en ben nu aan het terugzetten van TM back-up, het lag dus niet aan de SSD.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.