17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Soap

Mac herinstalleren, sommige dingen behouden

Goedenavond,

Ik heb een Macbook Pro 13″ en ik heb daar nu zoveel dingen en troep op staan dat het een beetje onoverzichtelijk is geworden. Kan ik op een of andere manier alles makkelijk verwijderen behalve mijn Downloads en Films map en natuurlijk al mijn instellingen en programma’s. Of moet dit allemaal handmatig of in één keer dat ik een backup moet maken. Kan dit ook met Time Machine dat ik alleen dit backup, dan opnieuw installeren en dan backup terugzetten.

Groeten.

Bijdrager
    Yaris
    Bijdrager
    Soap

En kan je ook alleen die dingen verwijderen zonder helemaal opnieuw te installeren?

Bijdrager
    Vinhelper

Lees dit, en beter nog, het hele topic eens door…

Ik zou gewoon zo goed mogelijk en nauwkeurig gaan sorteren en opruimen.

Bijdrager
    Yaris

Als je er zoveel troep op hebt staan moet je weten welke preference files en andere bestanden je mee moet verwijderen. De “schoonste” manier van werken is je schijf helemaal leegmaken en terugzetten wat je nog wil hebben. Je moet zelf afwegen of je alleen de rommel eraf gooit dan wel alles verwijdert en daarna sommige programma’s er opnieuw op zet.

Moderator
    unSOUND

Definieer TROEP….

Oftewel: om wat voor troep heb je het nu ? Bestanden die je zelf gedownload hebt, software die je niet meer gebruikt, liedjes die je niet meer luistert…. wat bedoel je precies ?

Bijdrager
    Soap

Ik weet het niet, mijn harde schijf zit helemaal vol (150 GB) en ik heb er volgens mij niet heel veel opstaan. Ik ga denk ik gewoon een backup maken op een harde schijf (Geen Time Machine) en dan helemaal opnieuw installeren. @Vinhelper, ik heb geen problemen, ik wil gewoon een schoonmaak.

Bijdrager
    Vinhelper

Maar een schoonmaak staat niet gelijk aan een herinstallatie, dat is wat ik probeer duidelijk te maken.

Het systeem wat je hebt draaien is gewoon schoon, er staan enkel wat bergen spulletjes in je thuismap.

En als je op een makkelijke manier je prullenmand wilt vullen met de programma’s die weg moeten, download dan AppCleaner, scroll door de lijst, en vink de programma’s aan die je niet meer gebruikt.

Klaar? Loop op je gemak nogmaals de lijst door in de Prullenmand, en alles wat eventueel per ongeluk weg is, zet je weer terug met de optie in het Finder-menu.

En trouwens: AppCleaner verwijderd ALLEEN .plist bestanden die bij een app horen en de app zelf, verder niets. En alles wat niet weg hoeft, vink je weer uit in het bevestigingsscherm. De lege mappen van de programma’s blijven ook staan in je bibliotheken.

En vervolgens loop je iPhoto door, iTunes door, en je Documenten en Films-map, en dan ben je toch alweer een heel eind?

Anders moet je alles na een herinstallatie weer uit de backup gaan pluizen, gaat veel langer duren.:sad:

Bijdrager
    Yaris
    Soap op 21 januari 2011

Ik weet het niet, mijn harde schijf zit helemaal vol (150 GB) en ik heb er volgens mij niet heel veel opstaan.

Met WhatSize kun je zien wat al die schijfruimte opvreet.

Moderator
    unSOUND
    Soap op 21 januari 2011

ik heb geen problemen, ik wil gewoon een schoonmaak.

of je het beseft weet ik niet, maar je hebt wel degelijk een probleem.

Je hebt namelijk schijnbaar een schijf die spontaan vol loopt… Meestal is de oorzaak, EN de oplossing bijzonder simpel, dus om gelijk maar met een clean install te gaan dreigen is een beetje… Overdreven.

Bijdrager
    iep

Bij WhatSize kun je beter geen gebruik maken van die grafiek, die moet je namelijk leren interpreteren. Je kunt beter die kolom view gebruiken waar je gewoon de grootte in kB/MB/GB krijgt. Als je op zoek bent naar iets gratis dan is OmniDiskSweeper nog wel een aanrader.

Bijdrager
    Vinhelper

Een weergave in blokken, die de grootte aangeeft van bestanden, daar kan GrandPerspective ook goed voor zorgen.

Scroll wat naar beneden op die pagina voor de downloadlink.

Bijdrager
    Soap

Met GrandPerspective is het gelukt om de grote bestanden te verwijderen, nu nog even wat opruimen en ik ben klaar. Nog een andere simpele vraag, als ik iets zoek via Finder dan kom ik ook allemaal .h bestanden etc tegen. Dit zijn er meestal erg veel en maakt het onoverzichtelijk. Kan ik uitschakelen dat deze tevoorschijn komen?

Bijdrager
    Vinhelper

Vreemd, heb je dat ooit misschien aangezet?

Anyway, hiermee zou je het (als het goed is) weer uit kunnen zetten:

<br />
    defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles -bool NO<br />

Indien deze niet werkt in de Terminal, zal het binnen Snow Leopard misschien veranderd zijn. Maar ik ga ervan uit dat ie wel werkt.

Overigens: NOOIT bestanden die beginnen met een punt ( . ) dus bijv. .blabla, verwijderen!

Bijdrager
    iep

Dat .h is de extensie vin:) Dit zijn zogenaamde header bestanden die je gebruikt als je in C of C++ programmeert. Als je Xcode geïnstalleerd hebt zul je ze inderdaad in je zoekoverzicht tegenkomen. Gelukkig kun je in Spotlight dingen uitsluiten. Dat moet je in de systeemvoorkeuren instellen onder Spotlight -> Privacy. Alles wat je niet door Spotlight geïndexeerd wil hebben zet je daar in. Als je de map /Developer daar aan toevoegt zou je er vanaf moeten zijn. Wellicht moet je meerdere locaties toevoegen. Als je in Finder die path bar aanzet dan krijg je onderaan de locatie te zien als je zo’n .h bestand selecteert. Die map dan ook even toevoegen en klaar.

Edit: volgens mij moet je ook de locatie /System/Library/Frameworks toevoegen en ben je dan helemaal klaar.
    Mocht het niet direct verdwijnen of ten delen dan is de volgende link interessant: Spotlight: in- en uitschakelen, status en herstellen (gaat hier om het herstellen).

Bijdrager
    Vinhelper

Oei, excuses.

Ik was even in de war met de systeembestanden die met een punt beginnen. Ik wist niet dat er een .h extensie bestond.

Bijdrager
    iep

Je moet het inderdaad ook maar net weten:)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.