9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Joefje

Mac hangt meerdere keren per dag

Ik heb een iMac van sept 2009, intensief gebruikt (ik ben fotograaf). Sinds een tijdje hangt regelmatig de hele Mac, van ene op andere moment kan ik dan niets meer doen, muis staat ook stil. Enige dat helpt is powerknop uit en weer aan. Maakt niet uit welke software ik op dat moment gebruik.

Ik heb het vermoeden dat de harde schijf op z’n eind loopt, maar voor ik er een nieuwe in laat bouwen wil ik eerst kijken of er nog andere opties zijn om probleem op te lossen. Backups zijn volop aanwezig.:-)

Iemand die het herkent en tips heeft?

Bijdrager
    Precisieman

Beste Joefje,

Het zou de harde schijf kunnen zijn, maar eerlijk gezegd gaan mijn vermoedens meer richting defect geheugen.
    De schijf nakijken en eventueel laten herstellen met het schijfhulpprogramma is hoe dan ook een goed begin. RAM kan worden getest met het gratis Rember, maar zelfs met dat programmaatje is een foute geheugenstrip soms lastig op te sporen. Determinatie door eventueel afwisselend geheugen te verwijderen en dan kijken of het vastlopen opnieuw optreedt kan doeltreffender zijn, maar zoiets lukt natuurlijk alleen wanneer er extra geheugen is bijgeplaatst.

Succes bij de speurtocht en vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    Joefje

Hoi Robbert,

Dank voor je tips! De RAM is het zeker niet; ik had de problemen eerder ook, dacht toen dat het door te weinig geheugen kwam (veel grote RAW-bestanden tegelijk open etc) en heb toen de oude strips vervangen door twee uitgebreidere nieuwe. En nu doet het probleem zich opnieuw voor.

Schijfhulpprogramma heb ik gedraaid maar kan niets geks vinden.

Dus… die twee sporen lopen dood denk ik!

Dank,
    Simone

Bijdrager
    Precisieman

Beste Simone,