9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Joefje

Mac hangt meerdere keren per dag

Ik heb een iMac van sept 2009, intensief gebruikt (ik ben fotograaf). Sinds een tijdje hangt regelmatig de hele Mac, van ene op andere moment kan ik dan niets meer doen, muis staat ook stil. Enige dat helpt is powerknop uit en weer aan. Maakt niet uit welke software ik op dat moment gebruik.

Ik heb het vermoeden dat de harde schijf op z’n eind loopt, maar voor ik er een nieuwe in laat bouwen wil ik eerst kijken of er nog andere opties zijn om probleem op te lossen. Backups zijn volop aanwezig.:-)

Iemand die het herkent en tips heeft?

Bijdrager
    Precisieman

Beste Joefje,

Het zou de harde schijf kunnen zijn, maar eerlijk gezegd gaan mijn vermoedens meer richting defect geheugen.
    De schijf nakijken en eventueel laten herstellen met het schijfhulpprogramma is hoe dan ook een goed begin. RAM kan worden getest met het gratis Rember, maar zelfs met dat programmaatje is een foute geheugenstrip soms lastig op te sporen. Determinatie door eventueel afwisselend geheugen te verwijderen en dan kijken of het vastlopen opnieuw optreedt kan doeltreffender zijn, maar zoiets lukt natuurlijk alleen wanneer er extra geheugen is bijgeplaatst.

Succes bij de speurtocht en vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    Joefje

Hoi Robbert,

Dank voor je tips! De RAM is het zeker niet; ik had de problemen eerder ook, dacht toen dat het door te weinig geheugen kwam (veel grote RAW-bestanden tegelijk open etc) en heb toen de oude strips vervangen door twee uitgebreidere nieuwe. En nu doet het probleem zich opnieuw voor.

Schijfhulpprogramma heb ik gedraaid maar kan niets geks vinden.

Dus… die twee sporen lopen dood denk ik!

Dank,
    Simone

Bijdrager
    Precisieman

Beste Simone,

Ook nieuw geheugen kan snel defect raken; alleen al het verkeerd behandelen (statische ontlading) van die strips is in principe fataal. En iMacs hebben de neiging een tikkeltje te heet te worden (nee, dat zal Apple uiteraard nooit toegeven), zeker wanneer zo’n machine de hele dag aan het werk wordt gezet. Te weinig geheugen zorgt uitsluitend voor een tragere computer, niet voor vastlopers.
    Maak ook eens een nieuwe gebruiker aan en kijk of de problemen wegblijven. Controleer in het systeemprofiel onder ‘geheugen’ of die nieuwe strips (PC3-8500 DDR3 SO-DIMM, juiste snelheid 1066 MHz, en zijn ze voor Apple goedgekeurd?) correct ge├»dentificeerd worden door het systeem.

Vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het volledig bevriezen (programma, muis en zaken zoals de klok in de balk) heb ik ook weleens gehad op een G5 PowerMac. Tegelijkertijd gingen dan ook de fans steeds harder draaien. Bij mij hielp een safe-boot gevolgd door een normale.

Bijdrager
    Peter

Heb dit zelf ook een tijdje gehad op mijn MB Pro uit 2009. Gebruik ook Aperture en zelfde symptomen. Hard draaiende fan, geen reactie, strandballen, niets kunnen vinden met schijfcontrole. Mateloos irritant.

Een goede week geleden NVRAM reset gedaan en sindsdien geen last meer gehad.
    Opstarten met Option-Command-P-R. Zie ook: http://support.apple.com/kb/HT1533

Groet, Peter

Bijdrager
    Peter

En alsof de duvel er mee speelt: 1 minuut na het plaatsen van de vorige post hing mijn MBP!

Bijdrager
    Precisieman

Beste Hendrik en Peter,

Naar mijn bescheiden mening duiden de genoemde vastlopers vrijwel zeker op beschadigd RAM-geheugen. Wanneer een applicatie zich ‘misdraagt’, dan zorgt het systeem er eigenlijk altijd voor dat zo’n proces de nek wordt omgedraaid. OS X leeft als het ware achter een muur en is geheugentechnisch beschermd, dit in tegenstelling tot oudere systeemversies. Een systeemcrash, meestal in de vorm van een kernel panic, treedt eigenlijk alleen op bij hardwarefouten of wanneer er binnen het OS iets corrupt is, bijvoorbeeld een voorkeursbestand. Dit laatste heb ik ook een keer mogen meemaken; wat dat betreft is er niet zoveel veranderd t.o.v. de oude OS’en. Soms is DiskWarrior in staat een beschadigd voorkeursbestand op te sporen.

De ellende met RAM is dat schade lang verborgen kan blijven en soms pas aan het licht komt wanneer er veel geheugen ineens wordt aangesproken, bijvoorbeeld door veeleisende programma’s als Photoshop (Lightroom) en Aperture. Rember vindt RAM-schade lang niet altijd direct, maar soms pas na uren draaien. Defect geheugen opsporen is dus naast een grote ergernis een tijdrovende zaak en daarom is het zeer aan te raden nieuwe stripjes eerst grondig te testen.

Ik ben overigens wel benieuwd of het probleem van vragenstelster Simone inmiddels is opgelost.

Met vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@Precisieman
    In mijn geval had het dus niets met het RAM geheugen te maken. Het volledig bevriezen van mijn PowerMac G5 (nu al weer enkele jaren geleden want ik werk nu met een iMac) trad tijdens werken op, maar ook spontaan als de Mac in sluimer stond terwijl ik op bed lag. Hij was dan uit sluimer gekomen (uit zijn eigen) met alles bevroren (ook de muis en het toetsenbord alsmede scherm output zodat de klok b.v. niet ge-update werd) met de fans op volle toeren omdat het OS die kennelijk niet meer regelde op dat moment.

De oorzaak was vermoedelijk een corrupt system cache wat immers na een safe-boot ververst wordt en na die safe-boot heeft de PowerMac nog een jaar probleemloos gewerkt voordat ik mijn huidige iMac kocht. Mijn probleem was dus software-matig want ik heb nooit indicaties gehad (zoals de bekende ‘blieps’ tijdens opstarten) dat er iets met het RAM zou zijn.
    Defect RAM veroorzaakt eerder een KP of een andere geïsoleerde crash dan de hier genoemde brede bevriezings-symptomen (volledig hangen dus), terwijl een defecte HD vaak voor de strandbal cursor zorgt. Bij de TS echter is ook die cursor bevroren wat dus lijkt op de hierboven beschreven G5 symptomen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.