16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    steenbok

Mac geheugen vol, waarmee?

Beste gebruikers,

Ik heb een Macbook pro met 128 gb flash geheugen. Achteraf wat weinig aangezien ik veel met montageprogramma’s als Adobe Premiere en in mindere mate met Final Cut Pro doe. Nu geeft mijn macbook aan redelijk vol te zijn (99GB van de 128GB), alleen snap ik niet waarmee. Gooi alle grote wedstrijdbestanden (ik monteer een sportprogramma) er eigenlijk direct vanaf. Ik denk dat het ergens te maken heeft met Premiere. Kan alleen niet goed vinden wat. Heb met het programmaatje DiskWave diverse scans gedaan. Zie afbeelding. Ik wordt hier niet echt wijzer uit. Kan iemand mij alsjeblieft helpen?

Bijdrager
    flierefluiter

Download map al geleegd?

Bijdrager
    StefanV

Probeer eens DiskinventoryX.
    Die is over het algemeen iets inzichtelijker als je grote bestanden op moet sporen

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Tip: ⇧⌘4, dan op de spatiebalk drukken en in een venster klikken — dat scheelt foto’s van een telefoon o.i.d. op een forum te moeten zetten, die dan 90° gedraaid blijken te zijn.

Geblokkeerd
    Carp

Bizar eigenlijk dat zoveel gebruikers nog steeds niet weten hoe ze een screenshot maken.
    Kan ‘ze’ ook niet erg serieus nemen.

Bijdrager
    curryhano

Ik gebruik DaisyDisk hiervoor.

Bijdrager
    brusk

DiskWave is prima. Je moet bij de instellingen even ‘Invisible Files’ aanzetten, en je kunt sorteren op ‘Size’. Dan is het prima op te sporen waar de grote bestanden zich bevinden.

Bijdrager
    KarelWillem

Mac geheugen vol

B.t.w. is niet je Mac geheugen vol. Maar je SSD opslag.

Geheugen

Opslag

Bijdrager
    imathijs

Gebruik je bijvoorbeeld een clouddienst als Dropbox of iCloud? Die slaan de bestanden niet alleen op in de cloud, maar ook op je SSD. Maar dat wist je waarschijnlijk wel…

Bijdrager
    html-junky

Als je met professionele video software werkt neem ik aan dat je ook op professionele basis met ‘data management’ om kan gaan.

Geblokkeerd
    Humain

Protip 1:

CMND+SHIFT+3=Screenshot

Protip 2:
    CMND+SHIFT+4=Screeshot van selectie die je kan maken

Bijdrager
    Fester

Dit is mij overkomen, nu 1,5 Mb back-up.
    Maak ik een Time Machine back-up op een externe schijf, schrijft mijn Macbook ook de laatste back-up op de interne Hd weg.
    Mijn laatste back-up op de HD was dik 70 Gb, daar krijg je de Hd echt wel onnodig vol mee.
    Dit is te verhelpen door de schakelaar in Time Machine instellingen aan/uit te zetten, weg back-up op de interne HD.

/uploads/community/2ca62ba1af714c080664dd78b8d4e690e4713ee2_16288.png

Normaal gesproken heb ik Time Machine niet aan staan, die verstoord n.l. het renderen in iMovie.

Bijdrager
    Fester

Bijdrager
    flierefluiter

@fester: Jij maakt een back-up op je interne HD?;!

Die is nieuw voor me.

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, dat zijn interne kopieën die alleen op MacBooks gemaakt worden. Zo is Time Machine ook beschikbaar zonder dat je in de buurt van je backup-schijf bent.

Alleen kan dat nooit alle ruimte innemen op je schijf, omdat er maximaal een percentage van de vrije ruimte gebruikt wordt. Je ziet de gebruikte ruimte ook niet terug buiten het ”Opslag”-venster.

Waarom wil de TS zoveel vrije ruimte hebben? Je hebt opslag om zaken op te slaan. 10-15% vrijhouden is aanbevolen. Meer hoeft niet per se.
    29GB is al meer dan 20%.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 10 maanden geleden door  SunKeeper.

Bijdrager
    flierefluiter

Aha ok.

Weer wat geleerd. 🙄

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.