15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Ricko

MAC gecrasht

Hoe mijn grootvader het heeft gedaan weet ik niet, maar zijn iMac is volledig gecrasht.
    Bij het opstarten komt er rechtstreeks het witte scherm waar normaal het apple-logo in staat, maar nu wisselt dat logo zeer snel af met een verbodsteken en een symbool van een directory (zijn bios gewist of zo? Ik heb echt geen idee).

Vervolgens CMD R ingeven en dan verschijnt een symbool van een hangslot en moet er een wachtwoord ingevoerd worden, doch geen enkel lijkt juist.

Opstarten met CMD ingedrukt geeft geen resultaat.

Iemand enig idee wat ik kan doen? Ik kan hem bijvoorbeeld verbinden met mijn iMac, en hoop dat ik zo een install kan doen, maar weet niet hoe.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Hoe weet je dat grootvader iets gedaan heeft????

Bijdrager
    Ricko

Ik weet dat niet zeker. Maar er gebeurt elke maand iets met die iMac, uit onwetendheid (ik installeer dan alles opnieuw en dan is het weer goed voor een tijdje).
    Hij is een jaar of drie geleden begonnen met computers en is nu 86. Niet dat dat wil zeggen dat hij per definitie iets fout heeft gedaan, maar de kans is zeer groot.
    Hij had eerst alles per ongeluk gewist, hij omschreef dat hij eerst nog opstartte in safe mode. Maar hij heeft dan verder zitten prutsen met dit tot gevolg.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Probeer eens in de veilige modus op te starten. Je doet dit ook shift in te drukken tot je een Apple logo met een balkje er onder op het scherm krijgt. Laat dit balkje helemaal vollopen, en zeker niet onderbreken! Aangezien de iMac een combinatie van “systeem is niet goed” (verbodsteken) en “systeem niet gevonden” (mapje met vraagteken) geeft kan het zijn dat de veilige modus niet start. Probeer sowieso nog even een PRAM reset (cmd+opt+p+r indrukken tijdens het opstarten en ingedrukt houden tot je 3 of 4 keer het opstartgeluid hebt gehoord) en start eens met ‘option’ ingedrukt. Zie je daar de standaard OS X opstart schijf (meestal Macintosh HD) of de Recovery partitie? Zo niet, dan is er waarschijnlijk iets mis met de harde schijf.

Ik kan hem bijvoorbeeld verbinden met mijn iMac, en hoop dat ik zo een install kan doen, maar weet niet hoe.

Firewire kabel tussen beide computers hangen en de iMac met ‘T’ ingedrukt starten tot er een groot Firewire logo verschijnt. Als de schijf van de iMac toegankelijk is verschijnt deze in de Finder van je eigen computer (of in Schijfhulp).

Als je besluit de iMac een nieuwe installatie te geven is het misschien raadzaam om deze opties in te schakelen in een tweede account:

Dat voorkomt misschien verdere herinstallaties;)

Bijdrager
    Ricko

opstarten met shift ingedrukt doet niets … .

Bijdrager
    Ricko

oh wacht, ik probeer je volgende tip nog ;-).

Bijdrager
    Ricko

CMD OPT P+R geeft het hangslotje met een code.
    Ik ga morgen nog even om een Firewire kabeltje. Dan probeer ik dat verder.

Bedankt voor je reactie! :).

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Een 4-cijferige code? Dat is een firmware password. Dat zou ook verklaren waarom je niet in de recovery partitie kan komen, met een firmware password kan je namelijk niet van opstartschijf wisselen. Ja kan dan ook geen target disk mode gebruiken.

Je zal deze toch echt zelf hebben ingesteld, dat gaat namelijk niet vanzelf. Is de code niet gewoon 1234 of 0000? Zodra je de werkende pin ontdekt hebt zou ik deze even uitschakelen door op te starten van de Recovery partitie en vanuit het Hulpprogramma’s menu het Firmware Wachtwoord Hulpprogramma te openen. Als je echt de pincode niet weet kan je altijd even langs bij een Apple servicecentrum. Daar kunnen ze het firmware wachtwoord voor je er af halen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

maar nu wisselt dat logo zeer snel af met een verbodsteken en een symbool van een directory (zijn bios gewist of zo?

Dit betekend dat er geen (goede) systeem map kon worden gevonden. Een PRAM reset zou dit kunnen herstellen tenzij de systeem map zelf corrupt is.

CMD OPT P+R geeft het hangslotje met een code.

Lukt die PRAM reset helemaal niet? M.a.w: hoor je niet voor de tweede keer tijdens indrukken het opstartgeluid?
    Dit lijkt op een firmware lock waarbij er een wachtwoord moet worden ingevoerd om überhaupt te kunnen opstarten. (Dit is dan meestal een ander wachtwoord dan dat van de admin) Geloof het of niet, maar tenzij dit inmiddels verbeterd is, bestaat er een ‘backdoor’ om het firmware password te omzeilen. Het is vrij simpel. Verwijder een deel van het RAM zodat dus de RAM configuratie anders is maar nog wel genoeg voor het systeem. Start daarna direct op met de cmd-opt-P-R toetsen ingedrukt. Dit keer zou dat dan moeten werken. Let op! Dit is belangrijk want anders werkt het niet! Dus je moet een PRAM reset uitvoeren na het RAM te hebben veranderd en geen normale boot. Doe je dit niet, dan zal (als deze tip sowieso nog werkt) een volgende herstart weer niet werken en moet je wederom het RAM weer veranderen. Lukt dit, dan kan daarna het originele RAM weer terug.

Dit staat mogelijk los van het verschijnen van het stopbord omdat dit iets anders aangeeft namelijk dat er geen systeem kan worden gevonden. Maar de PRAM reset herstelt dit mogelijk omdat de firmware lock immers de PRAM reset tegenhield.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@Waffle
    Leuk, die wilde ik net plaatsen dat lock scherm.

Dit krijg je ook te zien als je via iCloud je Mac hebt gelockt en die code kun je hier vinden:
    \Users\username\Library\Application Support\iCloud
    Zoek naar een bestand dat er zo uit ziet: 1138515150.lock (Maar dan met andere cijfers).
    Uiteraard moet je dit doen vanaf de Mac die met FW is verbonden aan de gelockte Mac.
    Als target mode niet werkt wordt het een ‘operatie’, want dan moet je de drive verwijderen en als een externe aansluiten op de andere Mac.

Noteer de cijfers en start de gelockte Mac op. Probeer nu eerst de eerste 4 (in het voorbeeld dus 1138), en dan de volgende 4, (dus 1385) enz.
    Dit verwijdert ook een firmware lock.

Bijdrager
    Ricko

Het zag er zo uit:

na veel prutsen heeft hij het wachtwoord uiteindelijk toch aanvaard, via een ander toetsenbord. Ik snap het niet, want dit toetsenbordje doet het wel … soit.

Nogmaals bedankt iedereen :).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Was het andere toetsenbord USB, terwijl het originele misschien Bluetooth was en dus draadloos?
    Dat is verder het enige verschil dat er kan zijn als ze allebei verder werken.

Start de Mac nu gewoon op of blijft hij om dit wachtwoord vragen? Als je grootvader gewend is om de Mac steeds uit te zetten zeg hem dan dat in de sluimerstand zetten veel handiger is. Een Mac kun je rustig constant aan laten staan waarbij je dan via het energie voorkeurenpaneel instelt na hoeveel minuten de Mac (of alleen het scherm) in de sluimer moet vallen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Ricko

Weining respect voor iemand van 86 jaar…

Eerst zeggen dat door toedoen van je grootvader de Mac is gecrasht, dan zeg dat je niet weet of die het heeft gedaan en dan weer “hij heeft zitten prutsen”!!!!

Stel eerst vast wat de oorzaak is en los het gewoon op….

Bijdrager
    SunKeeper

Ik heb alleen vaker het idee dat ouderen als verstijfd op hun stoel blijven zitten als ze iets zien langskomen wat ze niet kennen, bang dat daardoor het apparaat het begeeft.

Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen, die doen exact het tegenovergestelde.

Bijdrager
    Verdult

Ik neem wel aan dat je hem nu een beperkte -niet admin- account gegeven hebt?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.