9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Gary

Mac gecrasht, wat nu?

Dag allemaal,
    Op vrijdag de 13e liep onverwacht mijn mac (uit 2013 met El Capitan) en deed niets meer dan opstarten tot het witgrijze scherm met de muisaanwijzer linksboven.
    Omdat ik ook een Tim Capsul heb, dacht ik het probleem snel opgelost te kunnen hebben door eenvoudigweg een recente backup terug te plaatsen.Dat bleek een beetje te optimistisch: toen ik de procedure had opgestart stond er in het scherm te lezen dat de verwachte tijdsduur zo’n 14 uur zou zijn. Toen ik ’s avonds weer keek, was hetzelfde witgrijze scherm weer te zien en verder niets.
    Na nogmaals de procedure herhaald te hebben (heeft de hele nacht geduurd) was er vanochtend wederom hetzelfde scherm te zien.

Wat mij wel opviel was dat het scherm dat verschijnt als je tijdens het opstarten CMD + R ingedrukt houdt nu meldde dat het om Mountain Lion ging (terwijl ik El Capitan draaide). Geprobeerd om met een USB opstartschijf de boel weer aan de praat te krijgen, maar dat werkt niet samen met ML.
    De officiele ML versie (die ik destijds in de App Store heb gekocht) kan met El Capitan niet meer worden gedownload en dus zit ik langzamerhand een beetje met mijn handen in het haar.

Heeft een van jullie een gouden tip?

Alvast dank,
    Gary

Bijdrager
    iMac Lover

Je zou kunnen opstarten

Tijdens het bootten de toetsen CMD + R toets te kunnen indrukken

Je besturingsysteem wordt dan op nieuw gedownload van de Apple servers en geïnstalleerd

Alle documenten, foto’s en muziek blijft gewoon intact

Bijdrager
    iMac Lover

Ps ik heb je laatste alinea over het hoofd gezien

Bijdrager
    wouter57

Moderator
    Night

Je kunt proberen de EC installer uit de Appstore te downloaden en deze gewoon over je oude systeem heem te installeren. In principe moet dan ook de Recovery disk een update krijgen, zodat je dit probleem in de toekomst niet meer hebt.

Lees ook dit stuk:
    http://www.macworld.co.uk/how-to/mac/how-create-mac-recovery-partition-os-x-el-capitan-yosemite-backup-free-3636717/

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Night.

Bijdrager
    Gary

De EC USB opstartdrive heb ik gemaakt. Ik kom dan na het opstarten in het OS X Hulpprogramma menu.
    Als ik dan de harde schijf selecteer om te gaan installeren krijg ik de volgende foutmelding

Dat ziet er dus wel ernstig uit en is voor een Mac van 2,5 haar oud wel een beetje snel….

Dank voor het meedenken!
    Gary

Bijdrager
    Pasav

SMART Errors betekenen dat je schijf defect is, welk model heb je precies ? Langs brengen bij een Apple Reparatie dienst van bv een Reseller of de Apple Store zelf zal uitkomst moeten bieden.

Bijdrager
    Gary

Het is een late 2013, dun model. Dat gaat een duur grapje worden denk ik, de garantie is net voorbij…

Bijdrager
    wouter57

Misschien nu het juiste moment voor een SSD schijf. Vraag een prijsopgave misschien toch goedkoper dan Apple. Garantie heb je toch niet meer.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.