16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    pwnd83

Mac G4 466 tower model

LS,

ik heb zojuist een Mac aangeschaft en ben er tot nu toe alleen nog mee aan het rommelen geweest (voormalig Windows gebruiker). Ik heb wel gemerkt dat streaming en non streaming video + laden van plaatjes erg traag gaat op mijn machine. Hij is uitgerust met net iets meer dan 300mb geheugen. Hij heeft een 466mhz cpu en een Ati standaard Rage AGP kaartje.

Mijn vraag: kan ik dit verhelpen met extra geheugen?

Vraag2: de bedoeling is dat ik er op ga fotosoepen video’s bewerken en websites maken. Is het mogelijk om een Maxtrox G400 AGP videokaart te monteren en werkend te krijgen onder mijn huidige OS namelijk OSX.

Hoor graag van jullie Mekexperts

Alvast bedankt!

Bijdrager
    mvdenberg

Welk besturingsysteem draai je? 10.2? 10.3? 10.4?
    Als je 10.3 of 10.4 draait zou ik er zeker meer geheugen bij stoppen. Maar dan vraag ik me af of 466 Mhz wel voldoende is voor videobewerking: het is toch een machine van een jaar of 8 oud.
    En ik weet niet wat je gewend bent met je vorige pc, maar als deze nieuwer was, dan kunnen de resulaten inderdaad tegen vallen.

Bijdrager
    aerosoul

Ten eerste moet je beseffen dat je absoluut geen snelle machine hebt. Dus echt lekker werken zal het niet gaan. Websites maken zal dan nog wel gaan maar met video en photoshop ben ik bang dat je je jezelf alleen op ga zitten vreten van irritantie.

Ten tweede, wat extra geheugen zal altijd wel iets helpen, maar veel zal het niet. Verder zal je voor videokaarten moeten kijken naar speciale mac videokaarten, of je zal zelf aan de slag moeten om ’n videokaart te flashen. Hier heb ik zelf geen ervaring mee maar weet enkel dat dit kan.

Om streaming video te bekijken raad ik je aan om Flip4mac te downloaden. Dit werkt over het algemeen wel lekker. En uit mijn ervaring (zelfs op mijn Macbook pro 2,33 ghz) weet ik dat Firefox beter is met video streamen dan safari. Dus dit zou je ook uit kunnen proberen.

Veel succes en plezier!

Bijdrager
    pwnd83

Ik heb OSX 10.3 erop staan. Daarnaast heb ik nog een P4 2.6Ghz met 1gig staan. Ik wil over op de Mac omdat ik een bijna afgestudeerd Communicatie en Multimedia Design student ben. Ik verwacht dat ik na mijn afstuderen kom te werken met Mac machines vandaar dat ik hierin ervaring wil opdoen.

Ik heb op sites gevonden dat je je Mac kan upgraden met een nieuwe cpu. Is dit anders een optie?

Bijdrager
    mvdenberg

Een cpu upgrade is een kostbare zaak. Tel hier de kosten van het geheugen bij op, en eventueel een grotere harddisk, dan zou ik eerder deze mac verkopen en een andere tweede handse aanschaffen.
    Ik denk dan aan een iMac G5 17″ die je voor 5 a 6 honderd euro kunt vinden.
    Of als je perse een tower model wil hebben, zou je een G4 sneller dan 1,2Ghz kunnen kopen: die vind je ook rond de 5 a 6 honderd euro.
    Maar om nu met deze mac aan de slag te kunnen zou ik me ook beperken tot oude software versies: die zijn niet zo veel eisend m.b.t. hardware. Maar of je dan een goed beeld krijgt van de mac: ik denk het niet.

Bijdrager
    pwnd83

ik heb op http://www.barefeats.com/g4up.html nuttige info kunnen vinden betreft het upgraden ja of de nee. Geheugen heb ik nog wel liggen van oudere pc’s. Ik moet nog maar eens goed gaan nadenken wat ik wil. Ik heb de G4 voor 80Euro kunnen kopen wat best goedkoop is. De prijs van een 2e hands G5 schrikt me wel af. Dat zou namelijk betekenen dat ik mijn andere systeem moet verkopen.

Hmmmm consessies

Bijdrager
    pwnd83

jullie natuurlijk ook bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    mvdenberg

Wat me net nog te binnen schoot: je kunt ook een mac mini G4 kopen: die zijn vanaf 1,2Ghz tot 1,5Ghz.
    Voor 300 euro moet je er wel een kunnen kopen.
    Ik heb er zelf een gehad van 1,42Ghz (verkocht omdat ik een laptop handiger vond): die viel mij zeker niet tegen.

Bijdrager
    pwnd83

Die miniG4 is best mooi en bied ook mooie specs. Enig nadeel is dat je er in een later stadia niets in kan toevoegen (PCI sloten en HD ruimte).

Bijdrager
    mvdenberg

Wanneer ik op de link klik, krijg ik
    “There is no relationship between this site and the advertiser.
    TradeDoubler”

Je kunt de mac mini uitbreiden door er externe schijven via firewire/usb op aan te sluiten. Inderdaad geen extra interne kaarten: alleen ram geheugen / harddisk.

Bijdrager
    pwnd83

ENCORE/ST PROCESSOR CARD UPGRADE G4 SG4-1000-2M by Sonnet Technologies

The Sonnet Encore/ST G4 processor upgrade card can accelerate the performance of your PowerMac G4 with significant speed gains over your original processor! With an Encore/ST G4 installed, your system will fully exploit today’s industry-leading applications, and will easily handle OS X’s increased processing demands. Designed with 256K on-chip L2 cache running at full processor speed, and 2MB Double Data Rate L3 cache, the Encore/ST G4 delivers the ultimate in processing power to your compatible computer for a small fraction of the price of a new system.This product is compatible with PowerMac G4 (AGP graphics, Gigabit Ethernet, digital audio), Cube, and Macintosh Server G4.

Buy it now: $164.94

de dollarkoers is nu wel gunstig mmm

Bijdrager
    mvdenberg
    Bijdrager
    trabant
    ”pwnd83″

I Ik wil over op de Mac omdat ik een bijna afgestudeerd Communicatie en Multimedia Design student ben. Ik verwacht dat ik na mijn afstuderen kom te werken met Mac machines vandaar dat ik hierin ervaring wil opdoen.

En zo’n opleiding heeft géén Macjes staan?
    Staat ze netjes!:x

Bijdrager
    Rapatski

Ja, apart.. Op de kunstacademie in Arnhem is het vergeven van de Macs. PowerMac G5 en rijen iMacs zover het oog reikt…

Bijdrager
    pwnd83

Ik zit op de Haagse Hoge. De faciliteiten zijn daar zowiezo niet toereikent (te weinig pc’s en niet snel genoeg). De opleiding zelf steld ook niet veel voor. Mochten er hier nog mensen zijn die een CMD opleiding willen volgen dan adviseer ik je naar Rotterdam te gaan. Daar leren ze je tenminste de programmatuur.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.