16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    jef8560

Mac formatteren

Hallo allemaal!

Mijn MBP 15′ loopt tegenwoordig wat trager en als oplossing dacht ik eraan om hem eens te herformatteren.
    Heb dit echter nog nooit gedaan en dus is de vraag, hoe begin je daar aan?
    Als ik de opstartschijf wil herformatteren moet ik van ergens anders opstarten, maar hoe doe je dat als je op mountain lion draait en daar geen schijf van hebt?
    Wat is de handigste methode om back-ups te nemen van je bestanden/programma’s?

groeten,

Jef

Bijdrager
    Glime

Defragmenteren is niet nodig bij de structuur die apple op zijn schijfindeling gebruikt.

Het is echter wel mogelijk maar niet aan te raden!

Bijdrager
    poing

snelheids vermindering komt meest door programma’s die op de achtergrond meedraaien en lekker van je geheugen aan het snoepen zijn;)

Bijdrager
    Xcode

Wat je even moet doen is het volgende:
    – Als er minder dan 8GB RAM in de MacBook zit (bijv. 2GB of 4GB), dan is dit waarschijnlijk de bottleneck en doe je er verstandig aan om het werkgeheugen (RAM) te vergroten. Er zijn maar twee geheugensleuven in de MacBook beschikbaar en voor betere prestaties plaatst Apple het geheugen in paren. Dus jij zal 2x 1GB of 2x 2GB RAM moeten vervangen voor minimaal 2x 4GB RAM. Als je OSX Lion of Mountain Lion hebt, kan je heel makkelijk controleren hoeveel RAM je precies tekort komt. Ga naar Programma’s –> Hulpprogramma’s –> Activiteitenweergave. Klik vervolgens op de tab Systeemgeheugen. Het getal achter ‘Gebruikte swap’ geeft ongeveer aan hoeveel RAM je Mac vandaag tekort is gekomen (oftewel: hoeveel je minimaal moet bijplaatsen).
    – Wanneer er dan nog steeds problemen zijn, raad ik je aan om een schone installatie te doen van het besturingssysteem.Vertrouw daarbij niet alleen op een Time Machine backup, maar ook door met de hand de belangrijkste bestanden over te zetten naar een externe HD of Mac. De simpelste manier is door naar Macintosh HD (je harde schijf) –> Gebruikers –> ‘Jouw gebruikersnaam‘ te gaan en vervolgens de mappen Afbeeldingen t/m Muziek over te zetten. Dan heb je alles overgezet. Als je slim bent, wacht je even op OSX Mavericks, die wordt eind deze maand ge├»ntroduceerd.

Bijdrager
    GoeieDag

Formatteren of defragmenteren?
    Volgens mij weet je niet wat je wilt, en moet je het dan ook laten.

Bijdrager
    hasseltse huzaar

ik heb gedaan wat XCODE schreef en kom aan volgende waarden
    beschikbaar 322MB
    Wired 848 MB
    actief 1.79 GB
    Inactief 1.06GB
    gebruikt 3.69 GB
    Grootte VG 2.85GB
    Page-in 2.35
    GB
    Page-out 1.04 gebruikte swap 2.16 en bij die bol die er naast staat totaal 4GB
    Wat kan ik hier uit afleiden????????

ik heb ookit ergens een handeling gelezen en dan veranderden die getallen ineens in een positiever beeld …..maar wat dat was?geen idee!!

Bijdrager
    janbertwedman

Defragmenteren heeft wel zin bij bestanden groter dan 20MB,zoals video

Bijdrager
    Xcode
    hasseltse op 06 oktober 2013

ik heb gedaan wat XCODE schreef en kom aan volgende waarden
    beschikbaar 322MB
    Wired 848 MB
    actief 1.79 GB
    Inactief 1.06GB
    gebruikt 3.69 GB
    Grootte VG 2.85GB
    Page-in 2.35
    GB
    Page-out 1.04 gebruikte swap 2.16 en bij die bol die er naast staat totaal 4GB
    Wat kan ik hier uit afleiden????????

ik heb ookit ergens een handeling gelezen en dan veranderden die getallen ineens in een positiever beeld …..maar wat dat was?geen idee!!

Als jouw gebruikte swap op 2.16GB staat, kom je dus bij normaal gebruik minimaal 2GB aan werkgeheugen tekort. Dit maakt je Mac trager.

Bijdrager
    GoeieDag

We lullen gewoon door, maar als TS nou eerst eens antwoord geeft op de hamvraag: formatteren ├▓f defragmenteren?

Bijdrager
    hasseltse huzaar

antwoord op de vraag is
    Ik heb al 11 jaar allerlei MAC’s ik heb nog NOOIT gedefragmenteerd of geformatteerd……Zou ook niet weten hoe het moet volgens mij is het bij een MAC NOOIT nodig……..

Bijdrager
    hasseltse huzaar
    Bijdrager
    janbertwedman

Als je iets nog nooit gedaan hebt wil dat niet zeggen dat het niet nodig is…

Bijdrager
    fred44nl

dat is natuurlijk wel zo, maar meestal wordt het eigenlijke probleem niet opgelost.
    het lijkt me daarom verstandiger om eerst uit te zoeken, waarom de MBP langzamer is geworden.

Bijdrager
    GoeieDag

We gaan niks doen, want die Sjef die dit draadje is begonnen, bemoeit zich er niet meer mee. Moeten wij het dan wel doen?
    Toedeldokie!

Bijdrager
    janbertwedman

Helemaal mee eens, beetje a-sociaal.

Bijdrager
    Joffry

Jef8560 heeft het over herformatteren. Misschien bedoelt hij gewoon: formatteren. Dan zal hij dus wel een backup moeten hebben met b.v. TimeMachine of b.v. SuperDuper!

Maar ja, hij zegt niets meer. Misschien wel in slaap gevallen ?

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.