8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Schrijvert

Mac fonts naar PC? spoed gevraagd!

Beste mensen…

Nu heb ik een zeer dringende vraag. Ik heb strakkies een deadline te halen en nu moet ik een aantal fonts omzetten van Mac (OS X) naar PC. Is er een (gratis) progje om dit te doen?

Alvast bedankt…

p.s.
    Normaal zou ik zoeken in het forum maar de zoekfunctie is stuk en Googleën hielp niet echt.

Bijdrager
    appeltje-e

Bijdrager
    tricksel

Als je me de font(-s) even mailt, converteer ik ze wel voor je, met TransType… (is geen gratis pakket, maar wordt nog wél bijgehouden, i.t.t. TTConverter, die ik echter vroeger héél veel heb gebruikt!)

Bijdrager
    Fokker3

Niet gratis, maar ook niet duur: TransType. Kost $97.
    Wat ik me alleen afvraag bij zo’n produkt: hoe zit het met de licenties van de (geconverteerde) fonts????

Bijdrager
    Sambo

De licentie ligt strikt gezien uitsluitend bij degene die de fonts heeft aanfgeschaft. Verwerken in een PDF blijkt formeel dus zelfs al dubieus….

Bijdrager
    error

Ja… want een beetje handige type-nerd kan uit een pdf de postscript informatie van de gebruikte lettertekens genereren en verwerken tot een letterype!

Wel benieuwd of er ooit iemand is geweest die op een dergelijke omslachtige wijze een font probeert te her-genereren.

De hele fontfamilie ergens online downloaden is volgens mij nog vele malen sneller.

TransType werkt overigens prima voor de conversie. Maar echt vlekkenloos zijn dit soort truukjes nooit. Mocht je PC-klant het font echt structureel nodig hebben adviseer hem of haar dan altijd de Windows-versie aan te schaffen.

Leve OpenType!

Bijdrager
    Sambo

Ik weet niet of dat mogelijk is, maar daar gaat het princiepe niet om. Het is in beginsel gewoon niet toegestaan om fonts te verspreiden. Natuurlijk is de praktijk iets anders, anders zou een uitgever alle fonts van adverteerders in huis moeten halen, en zijn drukker ook, enzovoort.

Bijdrager
    Schrijvert

Geachte Lieden….

Alles is gelukt en vlekkenloos verlopen. Ik heb het fontje netjes om kunnen zetten naar een PC versie dus mijn klant is ook weer helemaal blij.

Even voor de duidelijkheid en voor de brave jongens alhier…. het ging om een “free-font” of te wel geheel gratis en voor nop te gebruiken. Om sommige mensen alhies gerust te stellen…. normaal gezien laat ik mijn klant ook altijd de voor hem gebruikte fonts aanschaffen.

Laters,

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.