10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Schaar

Mac erg traag

Hallo,

Ik heb gister een update voor mijn Mac OS X gedownload via de software-update. Ik weet niet precies welke het was, ik heb nu Mac OS X 10.5.5 in ieder geval.
    Hij heeft deze en nog 2 andere onderdelen geïnstalleerd toen ik de computer uitzette. Toen ik vanmorgen mijn mac weer aandeed was hij veel slomer, liep constant vast. Een paar uur later is hij alweer een stuk sneller, maar nog steeds niet optimaal snel en hij blijft ook af en toe hangen.

Hebben meer mensen hier last van? Zou iemand mij kunnen helpen? Ik heb er nog niet zo heel veel verstand van, aangezien mijn mac nog maar 2 maanden oud is.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    remixed

misschien even de permissies controleren/herstellen.

FInder -> Programma’s -> Hulpprogramma’s -> Schijfhulpprogramma.
    Klik dan de hardeschijf waar macosx op geinstalleerd is en druk op: Controlleerschijfbevoegdheden. Als dat voltooid is kun je vaak nog klikken op herstel. druk dit dan ook.

Bijdrager
    reddog

persoonlijk download ik ook liever de combo-update. Ik hen de indruk dat je daar minder problemen mee op loopt. En inderdaad voor en na de permissies herstellen!
    Kijk ook even bij de activity monitor welke applicaties druk zijn

het zou kunnen dat je mac druk was met het indexeren van spotlight bv.

Bijdrager
    Schaar

Het heeft volgens mij wel geholpen, ik zal ook nog even de combo-update downloaden.

Bedankt voor de hulp in ieder geval :)

Daan

Inactief
    Anoniem
    ”remixed”

misschien even de permissies controleren/herstellen.

Wat is dat toch met die permissies herstellen? Kan iemand me uitleggen wat dat te maken heeft met een trage Mac? :?

Bijdrager
    KarelWillem

Dat heeft er geen reet mee te maken.

Sterker nog; in negen van de tien gevallen waar wordt aangeraden je permissies te herstellen, slaat het advies helemaal nergens op.

Bijdrager
    cogito

@KarelWillem

Waar heeft het dan wel mee te maken?

Bijdrager
    Hansi2124
    ”KarelWillem”

Dat heeft er geen reet mee te maken.

Sterker nog; in negen van de tien gevallen waar wordt aangeraden je permissies te herstellen, slaat het advies helemaal nergens op.

Maar die éne keer….. Het zal dan toch een probleem kunnen voorkomen……

Bijdrager
    reddog

Ik voer bij problemen in eerste instantie gewoon en aantal standaard procedures uit die in de Mac wereld bekend zijn voor onderhoud en troubleshooting.
    Vaak lost dit al een hoop op. Niet alles zal nut hebben op dat moment maar gewoon uitvoeren is sneller dan er helemaal induiken. Al kijk ik wel graag even in de activity monitor bij een traag systeem.
    Over het nut van permissies herstellen is al een hoop geschreven

b.v.
    http://www.macworld.com/article/52220/2006/08/repairpermissions.html

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het met de hand herstellen van de bevoegdheden (met schijfhulpprogramma dus) is hooguit nodig in het kader van “throubleshooting” (dus als in dit geval, en dat kun je ook lezen in de link van reddog)
    Want: verkeerde bevoegdheden zitten er praktisch altijd in. Deze zijn dan vaak het gevolg van slechte instal procedures van third parties.
    Als het er echter veel zijn, zal het OS proberen om in geval van “twijfel” de eigenaar van een bestand te traceren teneinde een onterechte foutmelding te vermijden. Als gevolg hiervan zal de globale reactie tijd van de computer een ietsje achteruit lopen.
    Maar om dan maar gelijk over “traag” te spreken: nee bij lange niet.
    Bij een echt traag werkende computer moet je eerder gaan denken aan (corrupte) achtergrond processen die overdreven veel CPU tijd vragen, of aan intensieve hard disk activiteit als gevolg van VM “swapping” door onvoldoende fysiek RAM.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.