17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Yuna

Mac en Malware

Ik hoop dat iemand mij gerust kan stellen of kan aangeven welke stappen ik nog meer zou moeten nemen.

Een week of 2 geleden had ik waarschijnlijk malware op mijn mac staan en daar schrok ik toch wel heel erg van. Met windows kijk ik er al niet meer van op maar met een Mac?! Anyway het is verwijderd en ik heb vandaag voor alle zekerheid mijn mavericks opnieuw schoon erop gezet want ik had in de loop der jaren ook veel programma’s erop gezet en eraf gehaald waardoor ik dacht ik wil weer met een schone lei beginnen.

Maar nu vraag ik mij dus af, is er voor mac malware bekend die de rootgebruiker aantast of wat dan ook? Ik zag de laatste 2 weken wel steeds “_root” en “_WindowHelper” in mijn activiteiten weergave maar ik keek er verder nooit in dus geen idee of het normaal is. Helaas weet ik het wachtwoord van mijn root gebruiker ook niet meer omdat ik dat nooit gebruik dus ik weet niet eens hoe ik dat kan veranderen als ik al wist hoe.

Bijdrager
    KarelWillem

Je installeert malware op de Mac in vrijwel alle gevallen zelf.
    Dat is alvast het verschil met Windows.:)

En verder is er weinig om je druk over te maken.

Trek dit er af en toe overheen, en je hebt geen problemen: AdwareMedic.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    TheBigZ
    KarelWillem op 04 april 2015

Je installeert mallware op de Mac in vrijwel alle gevallen zelf. Dat is alvast het verschil met Windows.

Nee hoor, dat gaat in Windows net zo.

Bijdrager
    Yuna

Ja ik doe nu regelmatig een scan met clamxav en AdwareMedic maar dan nog blijft de vraag kan Malware mijn rootgebruiker gekraakt hebben en was dat “_root” en “_WindowHelper” normaal? Ik zie het nu niet meer erbij staan. Je leest zo weinig over Malware voor een mac..
    Ik weet trouwens niet zeker of het Malware was maar het was in ieder geval iets waarbij clamxav zoiets had van dat klopt niet.

Ik merkte ook net dat dit waarschijnlijk bij het verkeerde subforum staat.

Bijdrager
    TheBigZ
    Yuna op 04 april 2015

Een week of 2 geleden had ik waarschijnlijk malware op mijn mac staan en daar schrok ik toch wel heel erg van.

Waar concludeerde je dat uit? Wat zag je?

Bijdrager
    Yuna

Een van mijn programma’s was niet up to date en ik had dus een .swf exploit volgens clamxav en aangezien mijn mac al langer wat vaag deed en ik ook die andere gebruikers in mijn activiteiten ding zag staan ging ik er eigenlijk vanuit dat er iets niet klopte, misschien wel onterecht…

Maar ik ben dus helemaal niet technisch verder, misschien heb ik mij wel druk gemaakt om niks maar met google kom ik steeds verschillende verhalen tegen waardoor ik helemaal in de war raak. Op de ene site staat weer “nee er is geen malware voor mac” andere site “ja er is wel malware” en dan weer “de meeste malware is voor windows” etc. Kortom als ik gerichte informatie zoek zegt de een A. en de ander B.

Bijdrager
    KarelWillem

Er is malware voor elk OS.

De manier waarop dit op je computer kan komen verschilt echter nogal.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    essiw

Dat de ene website de andere tegenspreekt komt omdat er vroeger nauwelijks malware was voor Mac. Daarnaast bestaan er geen virussen voor de mac, alleen adware, wat sommige websites nog wel eens samenvoegen. Dus een website die van een bron te horen heeft gekregen dat er geen virussen zijn zet dan “geen malware” op zijn website en een bron die te horen heeft gekregen dat er adware voor de mac bestaat zet dan “mac heeft virussen” op zijn website…

Aan AdwareMedic zou je genoeg moeten hebben als je alle updates van Apple en van programma’s installeert (voornamelijk updates van programma’s zoals Flash). AdwareMedic zoekt namelijk naar Adware, en dat komt simpelweg op je computer doordat je het ergens bij installeert, soms wordt het aangegeven (en moet je het uitvinken, omgekeerde wereld…) om het niet te krijgen. Vaak te voorkomen door niet iets te installeren als je niet weet wat het is. Dus bijvoorbeeld je wilt een bestand (zeg film) downloaden, maar je krijgt een .dmg of een programma waarmee je het zou moeten downloaden, dan heb je groot kans dat daar adware bij zit. Adware heeft altijd jouw toestemming (en dus wachtwoord) nodig om ge├»nstalleerd te worden.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  essiw.

Bijdrager
    Yuna

Okee bedankt:)

Maar dan blijft mijn vraag is er malware/spyware bekend voor mac die door kan dringen tot de root of dingen zoals wachtwoorden enzo kan stelen zonder dat je het door hebt. Ik vind de termen van virus/malware en spyware nogal verwarrend. Adware is duidelijk maar de anderen vind ik nogal verwarrend.

Ik let altijd goed op met wat ik installeer en ik installeer de updates voor macosx meteen.

Bijdrager
    Yuna

Even een aanvulling:
    Mijn rootgebruiker heeft naar mijn weten altijd uitgestaan maar aangezien ik de afgelopen week in mijn activiteiten ding steeds “_root” enzo zag staan.

Bijdrager
    essiw
    Yuna op 06 april 2015

Okee bedankt:)

Maar dan blijft mijn vraag is er malware/spyware bekend voor mac die door kan dringen tot de root of dingen zoals wachtwoorden enzo kan stelen zonder dat je het door hebt. Ik vind de termen van virus/malware en spyware nogal verwarrend. Adware is duidelijk maar de anderen vind ik nogal verwarrend.

Ik let altijd goed op met wat ik installeer en ik installeer de updates voor macosx meteen.

Volgensmij is er wel Malware geweest die dat probeerde, alleen werkte die niet zo effectief (het kon niet zo ver doordringen) en Apple heeft zodra het bekend werd snel een “onzichtbare” (automatische) update doorgevoerd.

Om even een overzichtje te maken:
    Adware: Een programma die je “vrijwillig” (bij een ander programma) installeert. Wordt gedaan om advertenties of een andere bron van inkomen te genereren.
    Trojan horse (was ik nog vergeten, komt ook bij de mac voor): Een programma die je vrijwillig installeert (het zit dus niet bij een programma in, het kan wel zijn dat mensen het maskeren en doen alsof het een ander programma is).
    Virus: Een programma dat zich verstopt in een bestand.
    Worm (wordt vaak ook een virus genoemd): Een programma dat zichzelf vermeerderd om vervolgens via een netwerk zichzelf te verspreiden.
    Spyware: Weet ik niet genoeg van, maar het doel hiervan is enkel informatieverzameling.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  essiw.

Bijdrager
    Yuna

Bedankt. Dus dat “_root” enzo wat ik zag was normaal? Heb ook wel eens een Trojan melding gehad met clamxav maar die zaten alleen in outlook mail, heb dat er helemaal afgegooid toen.

Bijdrager
    Lang Lid

Mall = winkelcentrum, mal = fout, slecht, booboo, bad.

Malware dus.;)

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  Lang Lid.

Bijdrager
    KarelWillem

Je hebt helemaal gelijk. Gauw even gecorrigeerd.:)

Bijdrager
    essiw
    Yuna op 07 april 2015

Bedankt. Dus dat “_root” enzo wat ik zag was normaal? Heb ook wel eens een Trojan melding gehad met clamxav maar die zaten alleen in outlook mail, heb dat er helemaal afgegooid toen.

Ik ken geen proces dat “_root” heet. Als de gebruiker “root” heet dan is er niets aan de hand. Maar er zijn zoveel processen, daar kan je beter op googlen. Ik ken clamxav niet, maar dat klinkt meer als een Trojan Horse voor windows die hij vond (maar zeker weten doe ik het niet).

Bijdrager
    Yuna

Het stond bij gebruikers…

dus dan heb je processen en dan staat er bijvoorbeeld dit achter:
    yuna
    yuna
    yuna
    _root
    _WindowHelper
    yuna
    _root

in de activiteiten weergave, ik heb al gegoogled op processen zelf en het waren gewoon nomale mac processen (zover ik kon vinden) maar ik vond het wel raar dat er bij sommige processen een andere gebruiker stond dan ik zelf.

Bijdrager
    TheBigZ

Dat is normaal, niks om je zorgen over te maken.

Lees dit maar eens rustig door: https://support.apple.com/nl-nl/HT201464

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  TheBigZ.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  TheBigZ.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.