30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:

Bijdrager
    seza123632

mac en draagbare harde schijf problemen

ik ben onlangs overgeschakled naar max os en heb een vraagje
    ik heb een draagbaare harde schijf , mijn macbook pro kan deze wel lezen maar om een of andere reden kan ik geen map aan maken in men hdd en geen bestanden verplaatsen er niets opzetten enkel kopieren naar mijn mac , op mijn windows werkte mijn hdd wel , moet ik mijn hdd eerst magtigen of zo heb geen flauw idee wat het probleem is , ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

alvast bedankt

Bijdrager
    Artell

10 tegen 1 dat de schijf NTFS geformatteerd is… Formateren als Fat en het is opgelost.

Bijdrager
    Artell

10 tegen 1 dat de schijf NTFS geformatteerd is… Formateren als Fat en het is opgelost.

Bijdrager
    seza123632

sorry heb daar niet zo veel verstand van wat moet ik precies doen om het optelossen

Bijdrager
    Dick de Roos

Finder>> Programma’s >> Hulpprogramma’s >> Schijfhulpprogramma en dan de externe HD aanklikken links in het schermpje.
    Als je de schijf alleen voor de Mac gebruikt en er verder niets op staat (anders eerst een back up maken!!), is het het beste om de schijf als “Mac OS uitgebreid (journaled)” te wissen.

Bijdrager
    Artell

Je schijf is verkeerd ingedeeld om door OSX beschreven te kunnen worden en zal dus opnieuw ingedeeld moeten worden. Hierbij moet je eerst even bekijken wat je met je schijf wilt gaan doen, alleen gebruiken op je Mac of ook af en toe op een Windows PC. En als je hem met een Windows PC gaat gebruiken dan alleen die met Windows 7 of ook oudere machines. En je moet bepalen hoe groot de bestanden die je er op gaat zetten maximaal worden.

FAT32: lezen en schrijven door zowel Windows als Mac (bestand maximaal 4GB)
    ExFAT: lezen en schrijven door Windows7 en OSX 10.6.x (grotere bestanden dan 4GB mogelijk)
    Mac OS Uitgebreid (journaled): lezen en schrijven alleen met OSX (grotere bestanden mogelijk)

De schijf moet gewist worden om hem opnieuw in te kunnen delen dusvmaak een backup van alle bestanden die je niet kwijt wilt..

Sluit vervolgens de schijf aan op je mac en ga naar schijfbeheer (bij hulpprogramma’s). Daar kun je de schijf in de linker kolom selecteren en dan rechts kiezen voor wissen en dan in het pull down menu kiezen hoe je hem wilt formatteren.

PS, Fat32 kan geloof ik alleen nog op Windows. Zie bij mij de optie niet meer in het rijtje staan.. Dus de schijf aan een Windows machine hangen en dan daar formatteren…

Bijdrager
    seza123632

er staat 600 gb films en muziek op en men mac heeft 400 gb vrij dus als ik men hdd wil gebruiken op mijn mac moet ik dus 200 gb muziek wissen ?

bedankt voor jullie tijd moeite in deze beginner

Bijdrager
    Artell

Of kijken of je niet nog een andere harddisk of computer hebt waar je tijdelijk wat op kwijt kunt… Om hem opnieuw in te delen moet alles er af, dat kan niet anders… Niet iemand in de buurt die tijdelijk wat ruimte overheeft? (als het een PC is kun je dan dus alleen Fat32 of ExFat gebruiken anders kun je het er niet meer op terug zetten…!)

Bijdrager
    jimeh

er zijn programma’s om windows formaten op een mac te kunnen lezen en beschrijven Paragon NTFS for Mac bijvoorbeeld.

Bijdrager
    seza123632

dus even samenvatten ik wil mijn hdd gebruiken op windows7 en mac os x 10.6 en werk met films dus 700mb of soms mapjes van 4,5 gb dus moet ik exfat gebruike juist ?

waar pas ik dit precies aan ? op welke tab van schijfhulpprogramma ? schijf-ehbo wissen partitioneren RAID terugzetten ?

en wat moet ik dan precies doen op deze tab

Bijdrager
    Usain

fat kan maar tot 4 GB dus dat haat niet werken.

Bijdrager
    seza123632

@ usain
    wat moet ik dan gebruiken

Bijdrager
    Artell

ExFat (Extended FAT) gaat veel groter dan 4GB (om precies te zijn 16 EiB, een factor veel groter dan GB:ftim:), FAT32 gaat niet groter.. Maar als je met bestanden van max 700MB werkt kan FAT32 ook, een map mag best groter zijn, als de individuele bestanden er in maar niet groter zijn dan 4GB per stuk…

Je gaat naar de tab Wissen en kiest dan bij Structuur voor ExFAT (compatibel met Windows 7, en Vista en XP SP3…) of Mac OS Uitgebreid (journaled) (alleen te lezen door Mac OSX). Geeft eventueel een naam op (bij USB-DISK) en klikt op [ Wis… ]

(FAT32 is vanuit OSX geen te kiezen optie meer.. Kun je alleen vanuit een Windows PC doen, is wel te gebruiken in combinatie met een Mac..)

Bijdrager
    jimeh

is mijn post onzichtbaar ofzo?

Bijdrager
    Artell

Nee, maar kost EUR 15,00 en meer een lapmiddel denk ik. :innocent:

Maar is natuurlijk een optie..

Bijdrager
    Oppie

Die limitering van 4 GB geldt voor ‘per bestand’, dus een grote map of een film hoeft niet perse een probleem te zijn.

Bijdrager
    Artell

Maar dan heb je het over FAT32… ExFAT heeft op de huidige harddisks geen limitering.. (lees de maximale bestandsgrote is veeeel groter dan de 3TB die moderne schijven momenteel kunnen bevatten… :lol:)

Bijdrager
    seza123632

kun je met exfat dan ook bestanden kleiner dan 4 gb ?

Bijdrager
    Artell

Uiteraard, geen enkel probleem. Van bits tot 16EiB (geen idee hoe je het uitspreekt..)

Bijdrager
    Artell

Sorry, we maken er hier geen duidelijk verhaal van. Maar in jou geval gewoon in ExFAT formateren en je bent klaar. Veel plezier met je nieuwe Mac en je externe schijf…

Bijdrager
    TRML

Bijdrager
    TRML

Misschien heb je hier wat aan, gratis

Windows NTFS lezen EN schrijven onder Mac OS X

ps,

ik kan mijn eigen bericht niet weg halen :sealed:

Bijdrager
    Maverick9898

Ik zou als ik jou was het niet opnieuw formatteren en gewoon Paragon NTFS for Mac gebruiken. Dat kost wel geld (als je het legaal doet, tenminste), maar is het wel waard! Heb ’t zelf ook en werkt perfect met een ‘oude’ HDD die ik gebruikte voor Windows computers. Het is bovendien ook handig als je een keer wat uit wilt wisselen met een Windows computer.

Bijdrager
    macpro

Helemaal mee eens. Zelf gebruik ik Tuxera NTFS om dit soort schijven te kunnen gebruiken en is ook z’n geld meer dan waard. Zet het maar eens af tegen de tijd die je kwijt bent om al je data over te zetten naar een andere schijf, de oorspronkelijke schijf te formatteren en alles weer terug te zetten.
    Met het risico dat je data verliest.
    Dan is 15 euro een schijntje.

Alternatief: koop een nieuwe draagbare schijf, formatteer die in het gewenste formaat en kopieer dan alle bestanden van de oude schijf. Kun je die oude schijf daana gebruiken als backup schijf.

Bijdrager
    iJeff

Het is wel even puzzelen maar je zou eventueel je externe HDD naar ExFAT kunnen converteren (omzetten).
    Dit kan alleen op Windows gebeuren, Door middel van CMD of Command te gebruiken dit in te voeren:
    “C: /fs:ntfs” ZONDER QUOTES en Vervang eventueel “C” Door A, B, C, etc (dit is de station letter) en Als die Externe HDD van jouw bijv: X heeft voer je “X: /fs:ntfs” in.
    Kun je dit zelf niet vraag dan iemand die je kent om je te helpen.
    het kan 25 uurtjes duren.

Het voordeel hiervan is dat je niet bestanden “hoeft” heen en terug te kopiëren, Natuurlijk wel verstandig om een Back-up te maken maar dat is je eigen keus en dan hoef je al die bestanden niet weer terug te kopiëren:)

Dit bespaard je wel een kleine 15 euro maar dan toch weer mooi mee genomen ook gezien de leeftijd van de TS ;), alleen het duurt wat langer.

Veel succes,

Bijdrager
    Maverick9898

Aan de andere kant waarom zou hij moeilijk doen in Windows? Als hij niet weet wat ExFAT is (wat natuurlijk niet erg is), zou ik zeker niet aanraden om te gaan klooien de partitie. En als hij genoeg ruimte heeft om een back-up te maken, kan hij de bestanden ook even verplaatsen, formatteren en ze weer terugplaatsen.

Bijdrager
    Msight

ik zou gewoon de schijf wissen, formatteren in macos extended, naar de winkel gaan en de cd’s en dvd’s daar kopen, dan kan je ze gewoon op je harddisk rippen.
    scheelt je weer veel gepiel met illegale muziek en films, want je maakt mij niet wijs dat ts legale films en muziek op de hd heeft, anders zou het herstellen (via itunes aankopen herstellen, en dvd’s rippen) wel een te makkelijk klusje zijn.

Bijdrager
    Maverick9898

Waarom zou hij 500 GB aan films rippen? Dat is echt wel meer werk, dan jij pretendeert.

Je kan mensen beter oproepen zich aan de snelheid te houden op de snelweg dan die drie films die ze downloaden te kopen;). Dan maak je pas echt geld:P.

Bijdrager
    Msight

Flinke film… Vast een lang italiaans drama, 3 films van 500Gb..:)

Bijdrager
    Maverick9898

Klopt;).

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.