13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    teddibeer

Mac en ASP

Op mijn werk hebben we een intranet-voorziening. Als ik met mijn Mac daar bijvoorbeeld een nieuwsonderwerp wil posten, dan kan dat niet.

Onderstaand de reactie van ons “automatiseringsbedrijf”

“De intranet bouwer heeft het probleem met de mac en het niet kunnen
    bewerken onderzocht. Het komt omdat het intranet is gebouwd met ASP. De
    mac moet ASP (schrijven) ondersteunen. Dit komt vaker voor bij mac’s en
    ASP sites waar men kan posten.”

Is dit zo??

Bijdrager
    Sad

ASP is een webserver platform van…. Microsoft. Kortom: er zitten zogenaamde “features” in die Internet Explorer only zijn.

Een web-ontwikkelaar die ASP gebruikt dient extra goed op te letten of de code die ASP genereert wel W3C compliant is. Maar helaas, geen enkele ASP ontwikkelaar doet dat, aangezien ze niets anders kennen dan M$.

Je merkt het ook gauw als je aan het surfen bent op het web, zodra een site een beetje raar doet in Safari, kijk in de adresbalk en de kans is zeer groot dat het in ASP gemaakt is.

[edit]”de mac moet asp ondersteunen” is trouwens een onzin uitspraak. ASP is iets dat draait op de webserver en HTML genereert. De HTML die het genereert moet W3C compliant zijn, deze bekijk je met de browser. Mogelijke oplossing is dus een andere browser proberen voor de b0rked code van deze leverancier.

Bijdrager
    klaus

Dat is onzin wat ze schrijven.

Asp heeft er niets mee te maken, of die site nu goed draait of niet. Asp draait volledig op de server (ms), en stuurt enkel html terug naar de bezoeker.

Het zal dus wel aan de gebruikte html/javascript/css liggen waardoor je de site niet optimaal kunt gebruiken.

Beetje raar als hun IT-mensen zo’n nonsens uitleg geven.

Edit : moet ik nou net een telefoon krijgen, nu ben ik 2e post en heeft Pliep het al gezegd:)

Bijdrager
    Buzz

Dat bericht moet je interpreteren als:

“De intranet bouwer heeft haar werk niet goed gedaan. Ze hebben zich niet aan de web-standaarden gehouden, waardoor het intranet maar half werkt, en waardoor het maar de vraag is of het in de toekomst kan blijven functioneren. Het komt vaker voor dat bedrijven op deze manier geld weggooien aan slecht doordachte oplossingen.”

Overigens is niet ASP het probleem. ASP (Active Server Pages) is Microsoft’s voorloper op PHP. Er zijn prima sites mee te bouwen met veel functionaliteit en compatibiliteit met alle platforms. Zolang de website maar op een Microsoft server draait. Maar de ASP-programmeur moet er wel voor zorgen dat de site compatible is met de standaarden, en daarmee met alle platforms en browsers. Hetzelfde geldt natuurlijk voor intranets die zijn geimplementeerd in PHP of Perl of wat dan ook.

Waarschijnlijk hebben ze client-side VBScript en/of ActiveX in plaats van JavaScript of Java gebruikt, of iets dergelijks.

Bijdrager
    Remco Vermeer

Waar gaat dit allemaal over? De Mac moet ASP schrijven ondersteunen? ASP moet W3C compliant code genereren? Wat een onzin. ASP is, net zoals PHP een serverside scriptingtaal. Alle uitvoering van de scripts gebeurd op de server. De client vraagt alleen informatie op en kan informatie terugsturen door o.a. Forms en de Querystring.

Als ik zou zeggen dat PHP alleen op de Mac werkt indien het W3C compliant, dan klinkt dit een beetje raar.

Ik vermoed meer dat er een stukje javascript in de weg zit, wat het onmogelijk maakt. Misschien een form validator die niet helemaal okidoki is?

Bijdrager
    basvandorst

In wat voor browser surf je naar ‘je’ intranet, het gebeurt bij mij ook vaker dat sommige pagina’s (niet asp gerelateerd hoor) het in safari niet doen, maar in internet explorer wel.

Denk idd ook dat het volgende in de weg zit:

”Buzz_d”

Waarschijnlijk hebben ze client-side VBScript en/of ActiveX in plaats van JavaScript of Java gebruikt, of iets dergelijks.

Bijdrager
    Buzz
    ”Remco

ASP moet W3C compliant code genereren? Wat een onzin.

Dit lijkt me toch geen onzin? Maar misschien lees jij het anders. Het is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de programmeur dat er W3C compliant code van de server komt. Of dat nou dmv ASP of PHP of direct uit gewone HTML files komt maakt natuurlijk niet uit.

Bijdrager
    rburgt

Het kan weldegelijk aan asp liggen. ASP maakt het mogelijk om jezelf te authenticeren via een AD ( Active Directory ) server, als je ingelogd bent op een AD server kan IE met IIS en dus ASP zich automatisch inloggen. Firefox of safari in jouw geval kan dit niet. Een ontwikkelaar kan er echter wel voor zorgen dat er een inlogscherm komt te staan. Maar het lijkt me sterk dat het bovenstaande bij jou aan de hand is.

Wat ook mogelijk is dat er gebruik wordt gemaakt van ASP.NET ( bestands-extensie is .aspx ). Volgendsmij wordt als er gebruik wordt gemaakt van Visual Studio.NET hierbij wat VBScript/JScript ( JScript is de javascript implementatie van microsoft ) voor sommigge formulieren gegenereerd die ( blijkbaar ) niet door jouw browser gelezen kan worden.

Ik weet niet in hoeverre je verstandt hebt van HTML ( zo te zien aan je post niet echt veel ) maar probeer eens in de bron te zoeken naar de volgende tag

<script language=”vbscript”

Als dit er in staat vrees ik het ergste voor je, vbscript is mickeysoft only

Ik zou proberen om het ICT bedrijf aan te spreken en ze er op wijzen dat dit niet de bedoeling is, hun hebben een feitelijk onbruikbaar product afgeleverd en dat moet je niet accepteren

”Pliep”

Maar helaas, geen enkele ASP ontwikkelaar doet dat, aangezien ze niets anders kennen dan M$.

Lekere argumentatie weer. “Het is van microsoft dus staat er meteen een ‘666 evil’ op”…

En ja ik schrijf oa ook asp…

Bijdrager
    Buzz

En zoals jullie misschien al konden raden heb ik in het verleden ook wel eens wat in ASP gemaakt. Het is erg makkelijk om te implementeren en het resultaat werkt prima op elke browser en op elk platform. Destijds was het echt een innovatie van Microsoft. Echt waar! Nu is het concept natuurlijk overgenomen en ingehaald door PHP.

Bijdrager
    kwispel

De reactie is natuurlijk onzin maar vergeet niet dat het om een intranet gaat en niet om een internetsite. Bij het bouwen van intranetten wordt meestal een bepaald niveau van compatibiliteit afgesproken omdat het de ontwikkelaar tijd en de klant veel geld scheelt en er wordt ook vaak een browser gekozen – dit soort applicaties zijn gewoon niet bedoeld als cross-browser. Er is helemaal niets mis mee.

Bijdrager
    kwispel

Buzz_D, PHP is toch lang niet de enige moderne server scripting standaard? ASP is zo slecht niet als je bekijkt hoe makkelijk ASP applicaties met andere software integreren.
    Voor wat anders dan PHP kijk ook naar ColdFusion, JSP enz enz enz – het draait ook op de Mac en de developers versie is gratis van de site van Macromedia af te halen:)

Bijdrager
    rburgt
    ”kwispel”

Buzz_D, PHP is toch lang niet de enige moderne server scripting standaard? ASP is zo slecht niet als je bekijkt hoe makkelijk ASP applicaties met andere software integreren.
    Voor wat anders dan PHP kijk ook naar ColdFusion, JSP enz enz enz – het draait ook op de Mac en de developers versie is gratis van de site van Macromedia af te halen:)

Idd, je kan in Visual Basic heel gemakkelijk een classe ( of hoe heet dat ook alweer in Vb ) aanmaken, die registreren en dan vervolgens die in ASP aanroepen. Dit maakt het heeeeel erg gemakkelijk om acties op een computer te automatiseren.

Coldfusion is ook wel een leuk taatlje maar iets “te logisch” voor mij, php vindt ik toch het lekkerste scripten…

Maar goed, nou gaat het wel erg ver offtopic

edit tiepvaut

Bijdrager
    teddibeer

Dank voor de bijdrages. De link naar dit draadje is naar de automatiseerders gegaan…

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.