9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    iLarsNL

Mac "eet" HD ruimte?

Help! Sinds de Mac update is mijn Mac HD ruimte aan het “eten”. Binnen 30 minuten is mijn HD ruimte van 325 naar 321 GB gegaan en nog steeds dalend!

Wat is er aan de hand?

Edit: En nee, ik ben geen film of iets dergelijks aan het downloaden.

Bijdrager
    Pieterr

Kijk eens bij activiteitenweergave welk proces lekker actief is, en zich tegoed doet aan CPU cycles en disk sectoren.

Bijdrager
    iLarsNL

Oke dit is raar. Reboot en nu geeft ie weer vrolijk 361 GB aan? Wat is er nu toch aan de hand. Ik snap dat programma’s GB’s gebruiken om te draaien, maar toch geen 40!?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat is het nu? 4 (325-321) of 40GB? (361-321)

Bijdrager
    Vinhelper

Dit kan door het defragmenteren komen. Ook al ben ik niet helemaal zeker.

Maar wat is nou 4GB op meer dan 300GB? zolang je voldoende ruimte overhoudt, is er toch geen probleem?

Let ook op de swapfiles, deze kunnen worden gebruikt als je geheugen (bijna) vol is. Dit neemt ook ruimte in, boven de 1 GB komt er steeds weer 1 GB bij, als meer ruimte vereist is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als een programma steeds meer RAM geheugen vraagt (mogelijk) als gevolg van een z.g.n. “memory leak”, kan dit bij weinig RAM geheugen tot grotere swapfiles leiden. Ook kan er sprake zijn van een “temp file” die niet correct is geleegd door een afgesloten programma waardoor er geen disk geheugen wordt vrij gegeven en na elke start van dit programma dus steeds groter wordt.

De ingebouwde de-fragmentatie routines van Mac OS-X echter veranderen niets aan het vrije disk geheugen dat zichtbaar is in het “toon info” venster of elders. Het vrije geheugen wordt wel gebruikt als werk geheugen, maar de hoeveelheid is niet zichtbaar voor de gebruiker, en word dus na het de-fragmenteren weer beschikbaar zonder dat de gebruiker ooit wist dat het “weg” was. (Bovendien worden bestanden groter dan 20MB niet meegenomen in dit proces, dus kan dat niet in de GB’s lopen.)

Bijdrager
    Blixa

Enkele maanden terug had ik last van hetzelfde. Toen heb ik Safari opnieuw ingesteld en de verloren ruimte keerde terug en het ‘eten’ stopte. Hoe het kan? Ik zou het niet weten.

Bijdrager
    iLarsNL

Oke, maar k gebruik zoiezo geen safari. Probleem is bij mij “verdwenen”

Bijdrager
    Afroman

Met photosopbestanden van rond de 150 mb gaat mijn disk ook van 190 naar 175. Dan gebruikt die volgens mij je harddisk ook een beetje als (traag) RAM-geheugen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.