7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Zektor

Mac dood in Japan, levend in Nederland

Okay. Ik heb iets heel raars meegemaakt.

Ik heb een Macbook Pro 13 inch uit mid 2012 met een onlangs ge-upgrade MacOS High Sierra (versie 10.13.3).

Ik heb m’n Macbook meegenomen naar Japan (vakantie!) en op de eerste dag ging hij dood omdat ik iets raars deed met de wereldstekker waarop mijn adapter van de Mac was aangesloten:

De wereldstekker-stand voor Japan (want in Japan hebben ze natuurlijk een andere plug) zat niet goed en ging ik dus aan de wereldstekker draaien. En opeens ging m’n Macbook uit. Dood. Ik dacht gelijk aan kortsluiting. Waarom? Omdat hij gewoon ging opladen (oranje licht van adapter), maar omdat de wereldstekker-stand voor Japanse aansluiting nét niet goed stond (vond ik zelf..), ging ik met mijn domme hoofd aan de wereldstekker zitten kloten en viel mijn Mac gewoon plotseling uit. Hij gaf toen helemaal geen kik. Ik deed toen het volgende:

1. Ik heb mijn adapter opnieuw aangesloten aan de Mac: geen oranje licht (dus ook geen groen lichtje…). Gewoon helemaal géén licht. Nog een keer proberen op een andere stekker van een andere muur in het appartement. Nog steeds helemaal geen kik.

2. Ik drukte op Power knop: geen kik natuurlijk. Hij was gewoon dood.

3. Ik ging toen naar een mac repair shopje ergens in het centrum van Tokyo: de meneer die mij hielp probeerde het met 3 verschillende adapters en ook dat hielp niet: geen lichtje van al z’n drie adapters brandde. Hij zei toen tegen mij dat mijn moederbord misschien een kortsluiting had gekregen vanwege de wereldstekker.

Nu, twee weken later, weer in Nederland, ging ik toch maar eventjes kijken of ik wel de Mac aan de praat kon krijgen met ‘Nederlandse stroom’. En ja hoor: ik sloot mijn adapter aan en mijn Mac ging direct aan zonder dat ik op het Power-knopje had gedrukt….

Wat kan dit zijn? Twee weken lang ging ik ervan uit dat ik 380 euro (ofzo) moet gaan betalen voor een moederbord / logic board vervanging….jeemig.

Omdat mijn Mac hier in Nederland direct aan ging, is hij op een niet natuurlijk wijze aan gezet, en stonden al mijn tabjes van mijn browser en Word-documenten die ik toen open had staan nog geopend. De Mac is nu wel af en toe ernstig, ernstig langzaam geworden want zelfs bij het openen van een foldertje, moet ik minstens 5 seconden wachten. Kwestie van opnieuw opstarten denk ik.

De vraag is, wat voor een situatie had ik meegemaakt? En is mijn Mac gewoon weer okay? Was dit een tijdelijke dode accu-moment? Of had ik toch wel een soort van kortsluiting veroorzaakt waardoor hij helemaal geen kik meer gaf?

Thanks alvast.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Is de adapter wel geschikt voor de 100 volt die in Japan op het lichtnet staat?

Aan de andere kant: de computer zou het toch gedaan moeten hebben met de adapter(s) van de Japanse winkel, ook al is de adapter die in Nederland verkocht wordt misschien niet geschikt …

Bijdrager
    GoeieDag

Ja hoor, die adapters werken in Japan ook prima. Daar kan het niet aan liggen.

Moderator
    Night

De Apple adapter herkent het net-voltage. Dus als die 100 Volt is ipv de 220-230 volt in Nederland, zou die vanzelf moeten overschakelen. De adapter is ook overal gelijk. Vandaar de verschillende opzet-stukjes die er per land bijgeleverd worden.

https://support.apple.com/en-us/HT202114

Bijdrager
    Moriarty

Waarschijnlijk is de SMC gereset omdat de machine helemaal zonder batterijlading is komen te zitten.

Wat is de SMC precies: https://support.apple.com/nl-nl/ht201295

Door de reset werkt alles weer naar behoren.

Het kan echter wel zijn dat het systeem of de gebruiker niet helemaal ok meer is vanwege de plotselinge uitval, dat kan de traagheid verklaren.

Bijdrager
    fatboysmart

Ben geen techneut, maar zou het niet kunnen dat bij die zelfschakelende adapter alleen iets in het 100V deel kapot is, en dat het 230V deel nog werkt?

Bijdrager
    Zektor

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reacties.

Inmiddels zijn wij nu een paar dagen verder en ik kan jullie vertellen dat mijn macbook pro gewoon werkt als vóór de vakantie. Ik heb totaal geen idee wat er precies aan de hand is.

Het enige wat ik weet is dat mijn macbook plotseling ‘dood ging’ omdat ik heb zitten draaien aan de wereldstekker. Het kan inderdaad zo zijn dat de macbook nu een soort van SMC reset heeft gekregen doordat hij op ‘Nederlandse voltage’ is aangesloten en dat er van binnen ‘iets aan ging’ omdat er een andere voltage is gebruikt dan die van Japan. Een soort van AED (elektrische shock na hartstilstand, misschien een stomme vergelijking maar dit was het eerste wat in mij opkomt) situatie.

Fijn weekend allen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.