21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    DouweSCH

Mac disk gewist – OS X niet meer te installeren?

Omdat de harde schijf in mijn Mac mini nogal wat problemen gaf besloot ik de gehele disk te wissen (inclusief recovery partitie). Zo gezegd zo gedaan; disk gewist en ik wilde vol enthousiasme weer beginnen met een schone OS installatie. Echter, als ik het OS probeer te laden krijg ik de foutmelding “There was a problem installing “Mac OS X”. Try reinstalling.”. Deze melding verschijnt direct nadat het installatie-OS geladen is.
    Ik heb zowel de DVD van Snow Leopard geprobeerd als zelfgemaakt installatie stickjes van Lion en Mountain Lion.

Wat ik verder nog geprobeerd heb:
    – Disk anders formatteren (case sensitive)
    – Time machine backup terugzetten via het menu in het installatie OS. Dit werkt niet, er verschijnt niks na het kiezen voor deze optie.
    – Windows 7 geprobeerd te installeren. Geloof het of niet: dit gaat als een zonnetje (maar ik wil heul geen Windows:cry: ;) )

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Of nog beter; weet iemand nog iets wat ik kan proberen om niet voortaan Windows te hoeven draaien?;)

Bijdrager
    ronvgs

De partities verwijderen en opnieuw aanmaken.

Bijdrager
    DouweSCH

Ook dat werkt niet; als ik de disk opnieuw wis en partitioneer kom ik met dezelfde fout. Ook als ik voor een volledig andere partitie indeling kies…

Bijdrager
    johnkeates

Gebruik internet recovery. CMD+R bij het opstarten inhouden.

Het probleem wat jij hebt komt vaak voor, komt altijd door dat voor je specifieke hardware+EFI combinatie een ‘gewone’ install niet meer werkt sinds de laatste update, en je Mac zelf, via internet recovery bij Apple de juiste software binnenhaalt.

Als je de logs bekijkt bij het installeren zal je zien dat het probleem vooral door het mislukken van het maken van de nieuwe recovery partitie niet voltooid wordt.

Dit gebeurt ook als je bijv. je HDD/SSD vervangt met een blank model. Internet Recovery kan dan altijd gewoon wel de nieuwe recovery partitie maken.

Bijdrager
    DouweSCH

Als ik dat probeer krijg ik een knipperend map-icoontje met een vraagteken daar in. Kan het zijn dat mijn model te oud is om een dergelijke functie uit te voeren? Het betreft een Mac mini late 2009…

Bijdrager
    Matanza

Als ik mij niet vergis is ‘CMD + R’ de recovery partitie. En dan is het logisch waarom je dat icoon krijgt, Die is er immers niet meer.
    ALT+ CMD + R is de internet recovery van op de apple servers zelf … en die heb je nodig.

Grtz

Bijdrager
    Maurits

Internet recovery werkt alleen op modellen met thunderbolt (en vergeet niet de firmware te updaten), en ik vermoed niet op de mini late 2009.
    Dus opstarten van de USB stick van Lion of Mountain Lion lijkt me aan te raden.

Heb je geprobeerd met Disk Utility bij het formatteren het partitietabel aan te passen (moet GUID Partition Table zijn)
    zie stap ‘Partition a non-startup disk” van http://support.apple.com/kb/PH5845

tip: heb je alle andere randapparatuur verwijderd? (met name externe schijven?)

tip 2: bij de installer, “There was a problem installing “Mac OS X”. Try reinstalling.”. ” kan je de log bekijken (menu balk boven aan, show log, en in de log viewer staan standaard alleen errors, maar je kan ook alles zien) dat kan wellicht ook aangeven wat er fout is gegaan. (internet connectie is soms nodig)

Bijdrager
    Leander
    DouweSCH op 15 juni 2013

Omdat de harde schijf in mijn Mac mini nogal wat problemen gaf besloot ik de gehele disk te wissen (inclusief recovery partitie)…

Je had er goed aan gedaan om vooraf de systeemwis de harde schijf op fouten te controleren met bijvoorbeld SMART Utility of SMARTReporter.
    De kans dat de schijf gewoon defect is is groot. Mogelijk is dit de reden dat herinstallatie niet lukt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Omdat de harde schijf in mijn Mac mini nogal wat problemen gaf

Je bedoeld bij alles wat je doet zie je de strandbal cursor? Dan is de kans inderdaad groot dat je hd stuk is.

Bijdrager
    DouweSCH

mjsanders 4 uur geleden #
    Internet recovery werkt alleen op modellen met thunderbolt (en vergeet niet de firmware te updaten), en ik vermoed niet op de mini late 2009.
    Dus opstarten van de USB stick van Lion of Mountain Lion lijkt me aan te raden.
    Heb je geprobeerd met Disk Utility bij het formatteren het partitietabel aan te passen (moet GUID Partition Table zijn)
    zie stap ‘Partition a non-startup disk” van http://support.apple.com/kb/PH5845
    tip: heb je alle andere randapparatuur verwijderd? (met name externe schijven?)
    tip 2: bij de installer, “There was a problem installing “Mac OS X”. Try reinstalling.”. ” kan je de log bekijken (menu balk boven aan, show log, en in de log viewer staan standaard alleen errors, maar je kan ook alles zien) dat kan wellicht ook aangeven wat er fout is gegaan. (internet connectie is soms nodig)

De disk is goed geformatteerd, op basis van jouw tip nog even opnieuw gedaan maar staat nog steeds als GUID Partition Tabkle. Alle randapparatuur is verwijderd; enkel de display port, USB aansluiting (toetsenbord) en de netwerkaansluiting zijn in gebruik. Even voor de volledigheid een foto van de foutmelding en de log:

Wat ik hier zelf zo snel uit haal: eerst is er een probleem met het (bekabelde, DHCP) netwerk, daarna een probleem met het toetsenbord en daarna met de disk?

Je had er goed aan gedaan om vooraf de systeemwis de harde schijf op fouten te controleren met bijvoorbeld SMART Utility of SMARTReporter.
    De kans dat de schijf gewoon defect is is groot. Mogelijk is dit de reden dat herinstallatie niet lukt.

Ja, kan goed kloppen. Deze Mac doet al langer moeilijk, loopt soms weken probleemloos en soms weken met problemen;) Wilde hem daarom gebruiken als test PCtje voor Mavericks, maar de installatie van Mavericks wilde niet eens starten omdat de disk “inconsistent” was;)

Je bedoeld bij alles wat je doet zie je de strandbal cursor? Dan is de kans inderdaad groot dat je hd stuk is.

Tsja, of het geheugen of het moederbord? Lastige is dat ik met HD checks geen fouten vind op de disk… (en ook niet ergens anders overigens…).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als er iets met het geheugen is, behoor je ‘beeps’ te horen bij het opstarten en is er iets met het moederbord dan blijft het opstart geluid achterwege.
    Ik weet niet zeker of het werkt met een lege schijf, maar start eens op in safe-mode.
    Probeer ook een NVRAM reset (dat herstelt een aantal fabrieksinstellingen)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat het plaatsten van plaatjes betreft: klik in het reactie veld op Img en selecteer de image op je hd. (Wacht met weg klikken totdat de url verschijnt)

Bijdrager
    Leander

Ja, kan goed kloppen. Deze Mac doet al langer moeilijk, loopt soms weken probleemloos en soms weken met problemen Wilde hem daarom gebruiken als test PCtje voor Mavericks, maar de installatie van Mavericks wilde niet eens starten omdat de disk “inconsistent” was

Dat zegt toch genoeg? De harde schijf is inconsistent. Stoppen dus, nieuwe harde schijf erin (en gaan als een banaan).

Bijdrager
    SunKeeper

Probeer je nog steeds Mavericks te installeren? Wellicht eerst nog even Mountain Lion erop zetten lijkt me.

De officiële lijst van ondersteunde Macs is namelijk nog niet bekend, best kans dat deze Mac erbuiten gaat vallen. De installer controleert nu het modelnummer, wat dus mogelijk niet in de supportlist staat. Aangezien de Early 2009 Mac mini Mountain Lion als hoogste OS-versie heeft.

Als Mountain Lion ook niet lukt, vervang dan de harde schijf. (Psssst, SSD)

Als dan de installatie ook niet lukt, probeer de grijze schijven die je erbij hebt gekregen eens. (of kreeg je die daar niet meer bij..)

Inactief
    Anoniem

Als dan de installatie ook niet lukt, probeer de grijze schijven die je erbij hebt gekregen eens. (of kreeg je die daar niet meer bij..)

Hij zei dat hij de installatie DVD’s al geprobeerd had.

Als je opstart met de installatie-DVD (de grijze dus), en je voert het schijfhulpprogramma uit, ‘controleer schijf’ – geeft hij daar foutmeldingen?

Bijdrager
    MacHop

Ik heb exact het zelfde probleem gehad met mijn iMac late 2009. Alles keurig gewist en een installatie USB gemaakt met Mountain Lion.
    Steeds bij de installatie kreeg ik de foutmelding.

Uiteindelijk bleek een PRAM/NVRAM reset de oplossing, want daarna hing het als een speer.

Bijdrager
    frank vh

Het is weliswaar een heel oud topic, maar hij komt nog steeds bovendrijven als mensen op hetzelfde probleem gaan zoeken……

Dit heeft het voor mij opgelost!!!!

“This mavericks installation is corrupt”
    For me it was the system clock which was set back to year 2000 (ish)

Fix:
    From the menu bar, start Terminal.
    Enter the command
    date 112821592014
    Which means “nov 28th 21:59 2014”

Pas als de datum van de computer jonger is dan de install disk wordt deze als niet corrupt beschouwd!

Bijdrager
    heliasje

als ik macosx recovery doe via herstellen via internet, welk netwerk moet ik dan kiezen ?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Niets, gaat vanzelf. Gewoon opstarten met de juiste toetscombinatie:

https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Bijdrager
    heliasje

Dat is het juist Hendrik. Laat hem dan gewoon zijn werk doen maar na een half uur is het nog steeds hetzelfde, dus bij mij gaat het blijkbaar niet vanzelf.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je plaatst een korte vraag over opstarten in recovery mode in een oud topic uit 2013 zonder te vertellen wat er mis gaat.

Je vraagt alleen iets over een ‘netwerk’ maar dat is helemaal niet van toepassing bij opstarten in recovery mode.

Dus wat is het probleem? Als het gerelateerd is aan dit draadje probeer dan de tips die genoemd worden.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.