17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Blaugrana

mac disk cleanen

Bestaat er een tooltje dat alle rotzooi op je mac verzamelt en verwijdert?

Heb de indruk dat het browsen en de rest van men mac tegenwoordig trager gaat, zou een “disk cleaning” willen doen…

Moderator
    unSOUND

Niet nodig.

Als er iets trager gaat tijdens het browsen, ligt dat eerder aan de site of je verbinding, en heel soms met corrupte cache. Rommel op je harde schijf komt ten eerste weinig voor, en ten tweede heeft dat weinig tot geen invloed op de snelheid van je systeem.

Bijdrager
    Festen

Mocht je af en toe toch je harde schijf willen opruimen, kan je het gratis Onyx gebruiken, dat nog een aantal andere nuttige functies heeft:

http://www.titanium.free.fr/pgs/english.html

Zelf gebruik ik het in combinatie met iDefrag, een defragmentatie tool, hoewel het nut van defragmenteren op een Mac tot zeer verhitte discussies kan leiden :wink: Het zal voor de performance weinig uitmaken, maar het maakt in elk geval diskruimte vrij.

Moderator
    unSOUND

O God… Alsof Onyx ook maar iets opruimt… Voor al die tools geldt precies hetzelfde: Geldklopperij door in te spelen op de onwetendheid van slecht geïnformeerde switchers.

Bijdrager
    Blaugrana

Heb een cleaning uitgevoerd met Xcleaning en sindsdien werkt mijn internet niet meer goed…

Geraak niet meer op alle sites, playstation 3 kan niet meer aanloggen, …toeval of niet? :S

Bijdrager
    sypie

Voor het gebeuren met je browser kun je de opties gebruiken die in de browser zelf zit. In safari zit een optie om het programma opnieuw in te stellen, alleen dan niet alles uitvinken. In FireFox 3 zit die optie ook. Alleen dan in de voorkeuren van het programma.

Bijdrager
    Festen

Het voordeel van een tooltje als Onyx is dat je een aantal opruimtaken op één centrale plek hebt, daar heeft onze Lieve Heer weinig mee te maken. En ja, het kan een honderd MB of meer vrijmaken, of je dat de moeite waard is, hangt van de persoon af. En gratis tooltjes lijken me geen geldklopperij.

Overigens is Onyx meer een tool om je systeem te tweaken, zie deze review:
    http://www.softpedia.com/reviews/mac/OnyX-Review-12563.shtml

Bijdrager
    Jeroen Ruiter
    ”unSOUND”

O God… Alsof Onyx ook maar iets opruimt… Voor al die tools geldt precies hetzelfde: Geldklopperij door in te spelen op de onwetendheid van slecht geïnformeerde switchers.

Zinlose actie UnSound. Mensen willen niet naar je luisteren :P Je hebt dit onderwerp al zo vaak behandeld…

Ik was ook het lulletje dat op zijn mac alles netjes wilde houden. zinloos. het gaf me alleen maar stress en is niet nodig. ik hou alles op orde, maar zit niet te kloten in me bestanden.

Bijdrager
    R-Flow
    ”unSOUND”

Tijd om je geloof elders te gaan verkondigen?:wink:

Moderator
    unSOUND
    ”Festen”

En gratis tooltjes lijken me geen geldklopperij.

Wat denk je dat de clicks / links naar, op en van die site de makers opleveren…?!

”Festen”

En ja, het kan een honderd MB of meer vrijmaken, of je dat de moeite waard is, hangt van de persoon af.

Door caches weg te gooien die bij een herstart gelijk weer aangemaakt worden… slimme zet. Daar komt nog eens bij dat die caches en logs een functie hebben. Die weg gooien omdat JIJ er het nut niet van inziet maakt het nog geen goede reden.

Bijdrager
    R-Flow
    ”unSOUND”

Wat denk je dat de clicks / links naar, op en van die site de makers opleveren…?!

Is dat een vetpot denk je als je de kosten er vanaf haalt voor de hosting space en tijd om zo’n programma te schrijven en bij te houden?

Moderator
    unSOUND

Blijkbaar wel, anders was hij er wel mee gestopt… Bovendien is het natuurlijk ook aas om mensen naar zijn webstek te lokken, waar ongetwijfeld ook andere software te halen is, die misschien niet gratis is ?

Bijdrager
    R-Flow
    ”unSOUND”

Blijkbaar wel, anders was hij er wel mee gestopt…

Dat vind ik geen redenatie, sorry. Zijn zat hobbyisten die het gewoon ‘leuk’ vinden om zoiets te doen zolang ze geen verlies draaien.

”unSOUND”

Bovendien is het natuurlijk ook aas om mensen naar zijn webstek te lokken, waar ongetwijfeld ook andere software te halen is, die misschien niet gratis is ?

Misschien eerst even de website lezen?

All applications on this web site are Freeware, gratis and freely usable; you may copy and distribute them at will. You can use them for as long a time as you want.

Moderator
    unSOUND

Misschien eerst even de website lezen?

Ik heb het over de diverse websites, niet over die van onyx in het bijzonder. Er zijn zat sites die gratis software gebruiken om mensen naar hun website te lokken en zo een extra impuls-aankoop uit te lokken…

Dat vind ik geen redenatie, sorry. Zijn zat hobbyisten die het gewoon ‘leuk’ vinden om zoiets te doen zolang ze geen verlies draaien.

Hobbyisten hebben in de regel verstand van zaken, en maken graag software die een aanvulling is op hun hobby, de Mac. Dit is software die feitelijk niks doet wat OS X niet zelf al doet… Ik ken weinig hobbyisten die nutteloze software maken en je vervolgens ook nog vertellen dat je het nodig hebt, dat is eerder het terrein van mensen die graag geld verdienen met hun software.

Bijdrager
    R-Flow
    ”unSOUND”

Ik heb het over de diverse websites, niet over die van onyx in het bijzonder. Er zijn zat sites die gratis software gebruiken om mensen naar hun website te lokken en zo een extra impuls-aankoop uit te lokken…

En er zijn zat websites waarbij dat niet van toepassing is…

”unSOUND”

Hobbyisten hebben in de regel verstand van zaken, en maken graag software die een aanvulling is op hun hobby, de Mac. Dit is software die feitelijk niks doet wat OS X niet zelf al doet… Ik ken weinig hobbyisten die nutteloze software maken en je vervolgens ook nog vertellen dat je het nodig hebt, dat is eerder het terrein van mensen die graag geld verdienen met hun software.

Ik vind dit om heel eerlijk te zijn een nogal arrogante opmerking. Als mensen het makkelijker vinden om een programma als deze te gebruiken in plaats van Terminal erbij te halen moeten ze dat vooral doen. En blijkbaar zijn er zat mensen die dit programma dus wel nuttig vinden. Gewoon lekker zelf weten dat soort dingen. Dat hobbyisten automatisch verstand van zaken hebben is ook erg relatief, vooral op het internet.

Moderator
    unSOUND
    ”.RR”

Als mensen het makkelijker vinden om een programma als deze te gebruiken in plaats van Terminal erbij te halen moeten ze dat vooral doen. En blijkbaar zijn er zat mensen die dit programma dus wel nuttig vinden.

Probleem is dat zelfs die Terminal commando’s maar zelden nodig zijn, zoals ook te lezen in het topic over de opruim-scripts… Mensen DENKEN dat ze die dingen moeten doen, en daar komt de drang naar dergelijke tools in het spel. En die tools openen vervolgens de doos van Pandora, want ze bieden niet alleen toegang tot die scripts, maar tot allerlei andere dingen die je zelden echt nodig hebt, maar waar menig nieuweling wel uit nieuwsgierigheid op gaat klikken… En dan krijg je dus ineens topics over Macs die opstarten in Single-user mode, thuismappen die ineens weer maagdelijk leeg zijn en ga zo maar door… En dat allemaal om een script te laten lopen wat überhaupt niet eens gestart hoefde te worden…

Bijdrager
    R-Flow

Ik wou dat ik me er zo druk om kon maken als jij, misschien dat ik je dan wat beter zou begrijpen op dit gebied, maar helaas.

Mensen denken zoveel en gaan niet altijd even verstandig om met hun configuratie omdat ze zich niet inlezen of een vastgeroest beeld hebben over X en Y. Ik zeg laat ze lekker. Als er wat fout gaat ligt het probleem uiteindelijk bij hunzelf.

Daarnaast trek je het nogal in extreme. Programma’s zoals OnyX gaan niet ineens bestanden uit je home directory wissen, dat zijn gewoon mensen die zonder na te denken de Home folder een andere naam geven.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.